Niet gevolgd

Schepen zetten AIS uit in poging onzichtbaar te zijn voor Houthi-rebellen

Om zo min mogelijk de aandacht op zich te richten schakelen schepen steeds vaker hun AIS uit. Dat concludeert Lloyd’s List na eigen data-onderzoek. Ze nemen het zekere voor het onzekere en steken de Indische Oceaan en Arabische Zee over zonder AIS-gegevens uit te zenden.

Een Houthi-strijder springt van een snelvarende droneboot met explosieven. Hij wordt daarna opgepikt door medestrijders. De onbemande boot wordt vervolgens met afstandsbediening naar een schip gevaren en tot ontploffing gebracht Foto Yemen’s Houthi Ansarullah Media Centre

Lloyd’s List telde in de eerste helft van 2024 275 gevallen waarin schepen zich onherkenbaar maakten, terwijl ze niet in Rode Zee hoefden te zijn. In de eerste helft van 2023 waren dat er nog maar 62, rapporteert Lloyd’s List Intelligence. Geteld zijn de schepen die niet op weg waren naar of kwamen van het gebied waar de Houthi’s het meest actief zijn met het aanvallen van schepen.

Lees hier meer over de situatie op de Rode Zee.

Bab el Mandeb

Vooral schepen die gevaar lopen te worden beschoten, omdat ze banden hebben met Israël, het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten schakelen hun AIS-kastje uit. Het Joint Maritime Information Centre adviseert in het gebied waar Houthi’s actief zijn en daaraan grenzende wateren, het AIS uit te houden. Maar volgens Lloyd’s List vaart slechts 6% tot 9% van de schepen die bij Bab el Mandeb de Rode Zee invaren of verlaten zonder AIS.

Schepen zetten AIS uit in poging onzichtbaar te zijn voor Houthi-rebellen | Schuttevaer.nl
Niet gevolgd

Schepen zetten AIS uit in poging onzichtbaar te zijn voor Houthi-rebellen

Om zo min mogelijk de aandacht op zich te richten schakelen schepen steeds vaker hun AIS uit. Dat concludeert Lloyd’s List na eigen data-onderzoek. Ze nemen het zekere voor het onzekere en steken de Indische Oceaan en Arabische Zee over zonder AIS-gegevens uit te zenden.

Een Houthi-strijder springt van een snelvarende droneboot met explosieven. Hij wordt daarna opgepikt door medestrijders. De onbemande boot wordt vervolgens met afstandsbediening naar een schip gevaren en tot ontploffing gebracht Foto Yemen’s Houthi Ansarullah Media Centre

Lloyd’s List telde in de eerste helft van 2024 275 gevallen waarin schepen zich onherkenbaar maakten, terwijl ze niet in Rode Zee hoefden te zijn. In de eerste helft van 2023 waren dat er nog maar 62, rapporteert Lloyd’s List Intelligence. Geteld zijn de schepen die niet op weg waren naar of kwamen van het gebied waar de Houthi’s het meest actief zijn met het aanvallen van schepen.

Lees hier meer over de situatie op de Rode Zee.

Bab el Mandeb

Vooral schepen die gevaar lopen te worden beschoten, omdat ze banden hebben met Israël, het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten schakelen hun AIS-kastje uit. Het Joint Maritime Information Centre adviseert in het gebied waar Houthi’s actief zijn en daaraan grenzende wateren, het AIS uit te houden. Maar volgens Lloyd’s List vaart slechts 6% tot 9% van de schepen die bij Bab el Mandeb de Rode Zee invaren of verlaten zonder AIS.