Vacatures

Gezocht… Marof

De banen liggen voor het oprapen in de scheepvaart. Maar hoe weet je nu wat je écht gaat doen in zo’n nieuwe rol? En bij wat voor soort bedrijf kom je te werken? Elke week licht Schuttevaer een vacature uit.

Marof Redwise
'Bij wederzijdse flexibiliteit krijgen marofs een vast contract met afgerond 180 vaar- en 180 verlofdagen per jaar.' Foto Redwise

Titel: Marof
Bedrijf: Redwise
Standplaats: Divers
Sector: Zeevaart

Waar wordt de marof bij jullie ingezet?

Willem-Jan Hamers, algemeen directeur van Redwise: We zijn actief in vier takken van sport. Al sinds onze oprichting in 1906 doen we aan ship delivery waarbij we jaarlijks tussen de veertig en vijftig schepen naar alle uithoeken van de wereld uitbrengen. Daarnaast hebben we ons eigen onderzoeksschip ARCTIC voor bodemonderzoek. In de derde plaats zetten we marofs uit bij derde partijen, onder andere in de Nederlandse handelsvaart, de offshore, baggersector of voor een reparatieklus. Tot slot beloodsen we ook tankers, containerschepen en car carriers op de Noordzee.

Hebben marofs een voorkeur?

De meeste marofs willen graag naar de uitbrengreizen, vanwege het feit dat dit vaak bestemmingen betreft waar je doorgaans niet zo snel komt. Hoe avontuurlijk is het om een schip vanuit China via drie eilanden in de Pacific naar Zuid-Amerika te brengen? Je hebt in ship delivery zelden of nooit te maken met lading, er is veel minder papierwerk en veel zeevarenden vinden het een plus dat ze oversteken maken in plaats van continu haven in- haven uit.

Afwisselend werk dus.

De hoofdtaak is ship delivery, maar je kan ook voor een andere rederij ingezet worden op bijvoorbeeld een sleepboot. Het feit dat ze telkens een andere tak van sport kunnen beoefenen op een ander type vaartuig, is voor sollicitanten juist vaak reden om voor ons te kiezen. Uitbrengreizen, droge ladingvaart, sleepvaart, bagger; het is altijd een combinatie ván en we bieden de kans uit te vinden wat je echt leuk vindt aan varen.

Hoe plant crewing de marofs in?

Dat is een kwestie van continue afstemming tussen crewing en de zeevarende. Vaar je graag in de winter en wil je in de zomer bijvoorbeeld langer met de camper en het gezin onderweg? Dat is bij ons zeker bespreekbaar. Bij wederzijdse flexibiliteit krijgen marofs een vast contract met afgerond 180 vaar- en 180 verlofdagen per jaar.

Marofs zijn niet makkelijk te vinden, naar welke competenties kijken jullie?

De Zeevaartscholen zitten niet vol en daarom vullen we de vacante plekken noodgedwongen in met buitenlandse marofs. Dat druist in tegen ons concept, want we vinden dat kapitein, stuurlieden en werktuigkundigen c.q. marofs bij voorkeur de Nederlandse nationaliteit moeten hebben. Nemen we een onbekend schip over, dan moet je communicatief goed op elkaar ingespeeld zijn. Daarnaast werken we met relatief kleine bemanningen. Dan is het handiger wanneer je dezelfde taal spreekt en hetzelfde denkt. Nederlanders zijn doorgaans wat ‘brutaler’ en minder hiërarchisch. Houden we van, want we hebben weinig aan jaknikkers. Ook belangrijk: zelfstandig en oplossingsgericht zijn.

Wat maakt dit werk zo mooi?

In mijn dorp keek ik laatst de EK-voetbalwedstrijd Spanje-Frankrijk. Bleek er een man naast me te zitten die van 1988 tot 1996 voor Redwise de hele wereld had bevaren. Hij was er nog steeds vol van, dan heb je meteen een klik. Hoe mooi het fluorescerende licht van de oceaan kan zijn, de tropen, het vrijheidsgevoel, dat kun je niet overbrengen als je het zelf niet hebt meegemaakt. Bij ons ben je met de vaartechnische kant van het werk bezig, maar ook met het weer, de zee – iedere keer wat nieuws. En je krijgt de kans om gewoon lekker te varen. Dat is iets wat in je bloed zit of niet. Zit het er eenmaal in, dat gaat het er ook niet meer uit.

Meer weten? Bekijk dan de vacature van Marof hier.
Gezocht… Marof | Schuttevaer.nl
Vacatures

Gezocht… Marof

De banen liggen voor het oprapen in de scheepvaart. Maar hoe weet je nu wat je écht gaat doen in zo’n nieuwe rol? En bij wat voor soort bedrijf kom je te werken? Elke week licht Schuttevaer een vacature uit.

Marof Redwise
'Bij wederzijdse flexibiliteit krijgen marofs een vast contract met afgerond 180 vaar- en 180 verlofdagen per jaar.' Foto Redwise

Titel: Marof
Bedrijf: Redwise
Standplaats: Divers
Sector: Zeevaart

Waar wordt de marof bij jullie ingezet?

Willem-Jan Hamers, algemeen directeur van Redwise: We zijn actief in vier takken van sport. Al sinds onze oprichting in 1906 doen we aan ship delivery waarbij we jaarlijks tussen de veertig en vijftig schepen naar alle uithoeken van de wereld uitbrengen. Daarnaast hebben we ons eigen onderzoeksschip ARCTIC voor bodemonderzoek. In de derde plaats zetten we marofs uit bij derde partijen, onder andere in de Nederlandse handelsvaart, de offshore, baggersector of voor een reparatieklus. Tot slot beloodsen we ook tankers, containerschepen en car carriers op de Noordzee.

Hebben marofs een voorkeur?

De meeste marofs willen graag naar de uitbrengreizen, vanwege het feit dat dit vaak bestemmingen betreft waar je doorgaans niet zo snel komt. Hoe avontuurlijk is het om een schip vanuit China via drie eilanden in de Pacific naar Zuid-Amerika te brengen? Je hebt in ship delivery zelden of nooit te maken met lading, er is veel minder papierwerk en veel zeevarenden vinden het een plus dat ze oversteken maken in plaats van continu haven in- haven uit.

Afwisselend werk dus.

De hoofdtaak is ship delivery, maar je kan ook voor een andere rederij ingezet worden op bijvoorbeeld een sleepboot. Het feit dat ze telkens een andere tak van sport kunnen beoefenen op een ander type vaartuig, is voor sollicitanten juist vaak reden om voor ons te kiezen. Uitbrengreizen, droge ladingvaart, sleepvaart, bagger; het is altijd een combinatie ván en we bieden de kans uit te vinden wat je echt leuk vindt aan varen.

Hoe plant crewing de marofs in?

Dat is een kwestie van continue afstemming tussen crewing en de zeevarende. Vaar je graag in de winter en wil je in de zomer bijvoorbeeld langer met de camper en het gezin onderweg? Dat is bij ons zeker bespreekbaar. Bij wederzijdse flexibiliteit krijgen marofs een vast contract met afgerond 180 vaar- en 180 verlofdagen per jaar.

Marofs zijn niet makkelijk te vinden, naar welke competenties kijken jullie?

De Zeevaartscholen zitten niet vol en daarom vullen we de vacante plekken noodgedwongen in met buitenlandse marofs. Dat druist in tegen ons concept, want we vinden dat kapitein, stuurlieden en werktuigkundigen c.q. marofs bij voorkeur de Nederlandse nationaliteit moeten hebben. Nemen we een onbekend schip over, dan moet je communicatief goed op elkaar ingespeeld zijn. Daarnaast werken we met relatief kleine bemanningen. Dan is het handiger wanneer je dezelfde taal spreekt en hetzelfde denkt. Nederlanders zijn doorgaans wat ‘brutaler’ en minder hiërarchisch. Houden we van, want we hebben weinig aan jaknikkers. Ook belangrijk: zelfstandig en oplossingsgericht zijn.

Wat maakt dit werk zo mooi?

In mijn dorp keek ik laatst de EK-voetbalwedstrijd Spanje-Frankrijk. Bleek er een man naast me te zitten die van 1988 tot 1996 voor Redwise de hele wereld had bevaren. Hij was er nog steeds vol van, dan heb je meteen een klik. Hoe mooi het fluorescerende licht van de oceaan kan zijn, de tropen, het vrijheidsgevoel, dat kun je niet overbrengen als je het zelf niet hebt meegemaakt. Bij ons ben je met de vaartechnische kant van het werk bezig, maar ook met het weer, de zee – iedere keer wat nieuws. En je krijgt de kans om gewoon lekker te varen. Dat is iets wat in je bloed zit of niet. Zit het er eenmaal in, dat gaat het er ook niet meer uit.

Meer weten? Bekijk dan de vacature van Marof hier.