Belastingvoordeel

Tonnageregeling levert Nederlandse zeerederijen naar schatting 120 miljoen euro op

Zo’n 1000 Nederlandse scheepvaartbedrijven maken gebruik van de tonnageregeling voor de zeevaart. De overheid raamt het fiscale voordeel voor de sector op zo’n 120 miljoen euro per jaar. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.

Diverse Nederlandse scheepvaartbedrijven profiteren van de tonnageregeling. Foto Shutterstock

Rederijen die gebruikmaken van deze regeling betalen geen belasting over hun winst, maar over het netto laadvermogen van het schip. Het kan dus zo zijn dat een bedrijf verlies lijdt, maar toch belasting moet betalen. Of juist veel winst en maar een klein beetje belasting. Sinds de zeevaart de langjarige gevolgen van de wereldwijde Kredietcrisis, die in 2007 uitbrak, te boven is gekomen, is de tonnageregeling lucratief. Voor grote rederijen zou het inmiddels om honderden miljoenen voordeel gaan. De NOS noemt met name Wagenborg, Spliethoff en Vertom.

De regeling werd in 1996 ingevoerd om de Nederlandse scheepvaart te steunen. ‘Het ging toen slecht met de vloot, het aantal schepen onder de Nederlandse vlag nam af’, zegt Lodewijk Wisse tegen de NOS, dossierhouder fiscale zaken bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). ‘De tonnageregeling moest het maritieme vestigingsklimaat een zetje geven, en dat heeft het gedaan.’

Nederland eerste land

Nederland was in 1996 het eerste land met een tonnageregeling. Inmiddels hebben alle maritieme landen zo’n soort regeling. Het voordelige belastingregime versoberen is daardoor volgens de reders geen oplossing.

Tonnageregeling levert Nederlandse zeerederijen naar schatting 120 miljoen euro op | Schuttevaer.nl
Belastingvoordeel

Tonnageregeling levert Nederlandse zeerederijen naar schatting 120 miljoen euro op

Zo’n 1000 Nederlandse scheepvaartbedrijven maken gebruik van de tonnageregeling voor de zeevaart. De overheid raamt het fiscale voordeel voor de sector op zo’n 120 miljoen euro per jaar. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.

Diverse Nederlandse scheepvaartbedrijven profiteren van de tonnageregeling. Foto Shutterstock

Rederijen die gebruikmaken van deze regeling betalen geen belasting over hun winst, maar over het netto laadvermogen van het schip. Het kan dus zo zijn dat een bedrijf verlies lijdt, maar toch belasting moet betalen. Of juist veel winst en maar een klein beetje belasting. Sinds de zeevaart de langjarige gevolgen van de wereldwijde Kredietcrisis, die in 2007 uitbrak, te boven is gekomen, is de tonnageregeling lucratief. Voor grote rederijen zou het inmiddels om honderden miljoenen voordeel gaan. De NOS noemt met name Wagenborg, Spliethoff en Vertom.

De regeling werd in 1996 ingevoerd om de Nederlandse scheepvaart te steunen. ‘Het ging toen slecht met de vloot, het aantal schepen onder de Nederlandse vlag nam af’, zegt Lodewijk Wisse tegen de NOS, dossierhouder fiscale zaken bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). ‘De tonnageregeling moest het maritieme vestigingsklimaat een zetje geven, en dat heeft het gedaan.’

Nederland eerste land

Nederland was in 1996 het eerste land met een tonnageregeling. Inmiddels hebben alle maritieme landen zo’n soort regeling. Het voordelige belastingregime versoberen is daardoor volgens de reders geen oplossing.