Halfjaarcijfers

Rotterdamse haven verwacht lichte stijging goederenoverslag in 2024

De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is in het eerste halfjaar van 2024 vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Over het gehele jaar wordt een lichte stijging verwacht omdat de containeroverslag weer aantrekt.

Maasvlakte Rotterdam
De energie- en grondstoffentransitie zijn op dit moment volgens haventopman Boudewijn Siemons de grootste uitdagingen voor de Europese havens. Foto Port of Rotterdam / Danny Cornelissen

De overslag kwam de eerste zes maanden van dit jaar uit op 220 miljoen ton. Dat is 0,3 procent lager dan in dezelfde periode in 2023. Vooral de overslag van kolen, ruwe olie en overig nat massagoed nam af.

De overslag van containers steeg met 4,2 procent, als gevolg van de aantrekkende vraag naar consumptiegoederen. Ook is er een vervroegd piekseizoen, omdat importeurs hun producten eerder bestellen vanwege langere vaartijden en gewijzigde vaarroutes.

‘Na een periode van economische onzekerheid zien we dat de vraag naar grondstoffen en consumptieproducten begint toe te nemen. Dit heeft geleid tot groei van de containeroverslag in het eerste halfjaar’, zegt de Rotterdamse haventopman Boudewijn Siemons. Of die ontwikkeling ook gaat doorzetten op andere gebieden is volgens hem mede afhankelijk van het tempo waarmee de Europese industrie aantrekt in de komende maanden.

De energie- en grondstoffentransitie zijn op dit moment volgens Siemons de grootste uitdagingen voor de Europese havens. Havens en industrie in Noordwest-Europa werken daarom steeds vaker samen. ‘We moeten daarom meer denken en handelen vanuit dat grensoverstijgende belang’, stelt Siemons. ‘Vertraging betekent dat we geopolitiek kwetsbaar blijven en dat is slecht voor Nederland en voor Europa.’

Onrust Rode Zee

Schepen varen sinds eind 2023, als gevolg van onrust rond de Rode Zee, niet meer door het Suezkanaal. De containermarkt past zich nog steeds aan deze nieuwe situatie aan, wat de planning van de aankomst van schepen bemoeilijkt.

De betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van de vaarschema’s nemen door alle aanpassingen wel af. Vorige maand kwam gemiddeld 28 procent van de schepen op tijd aan in de haven. Normaal gesproken mikt de haven erop dat 70 à 80 procent van de schepen arriveert binnen 24 uur van hun vaarschema.

Ook zijn de containerprijzen meer dan verdubbeld ten opzichte van een half jaar geleden en vier tot vijf keer zo hoog als normaal. De prijs voor een container bedraagt nu tegen de 8000 dollar, waar dat normaal gesproken rond de 1500 tot 2000 dollar is. Tijdens de coronapandemie lagen de tarieven nog veel hoger.

Hoe de prijzen zich dit jaar ontwikkelen, weet Siemons niet. ‘Maar als dezelfde groei langzaam blijft doorzetten en er komen nieuwe schepen bij, zou het niet naar Covid-niveaus moeten gaan.’ Daarbij houdt hij wel een flinke slag om de arm. ‘Dat is logisch redenerend en er zijn nog twintig dingen die dat weer zouden kunnen verstoren.’