Hoogtepunten

Deze week in de nieuwe Schuttevaer: ILT gaat zelf schepen keuren en ‘beste van het slechtste’

De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat zelf binnenvaartschepen keuren om de achterstanden in de certificering weg te werken. Dat laat een woordvoerder van ILT aan Schuttevaer weten. Sinds de schorsing van keuringsbureau NBKB in oktober vorig jaar zijn er grote achterstanden in het keuren van binnenvaartschepen. Daar was een bunkerponton in Vlissingen afgelopen week bijna het slachtoffer van. Verder: Royal IHC naar Vietnam en de brug over het IJ is ‘beste van het slechtste’.

De voorpagina van de nieuwste Schuttevaer. Beeld Schuttevaer

Lees de nieuwste Schuttevaer hier.

De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat zelf binnenvaartschepen keuren om de achterstanden in de certificering weg te werken. Dat laat een woordvoerder van ILT aan Schuttevaer weten. Sinds de schorsing van keuringsbureau NBKB in oktober vorig jaar zijn er grote achterstanden in het keuren van binnenvaartschepen. Interim-directeur Cristiaan Heuvelman van het NBKB laat op zijn beurt weten hard te werken aan de wederopbouw van het keuringsbureau, waar veel inspecteurs zijn weggelopen. ‘We hebben recent eigen mensen kunnen aannemen en er zullen meer volgen.’

Het leidde vorige week tot spanning in Zeeland. Reinplus Fiwado dreigde in de problemen te komen omdat voor de locatie Vlissingen het certificaat dat eerder met zes maanden was verlengd door de ILT, definitief verliep. Op de dag dat het certificaat afliep, kreeg de bunkeraar echter te horen dat middels een gedoogconstructie hij voorlopig niet in de problemen komt.

Een mooie, comfortabele en liefst onderhoudsvrije boot. Dat is wat de moderne jachtschipper met diepe zakken graag wil. ‘Moderne booteigenaren zoeken steeds meer luxe en gemak aan boord’, vertelt algemeen directeur Mark Hesselmans van jachtmakelaardij De Valk Yacht Brokers, sinds 1947 gevestigd in Loosdrecht. Een gesprek over de trends op het water. ‘Samen op de knietjes het dek afschuren, dat is echt een uitzondering geworden.’ Over die wensen – en voor de jachthaven van Loosdrecht – alles in de derde pleziervaartspecial.

Een brug over het IJ in Amsterdam had Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) veel liever niet gezien, maar de huidige plannen zijn wel ‘het beste van het slechtste’. Dat zegt regiocoördinator Noord-Holland Andries de Weerd in een reactie op het nieuws dat de financiering van een fietsbrug over deze belangrijke hoofdvaarweg in Amsterdam rond is.

Tekst gaat verder onder de foto

BOO24-29 De werf van Nam Trieu in Haiphong, Vietnam
De werf van Nam Trieu in Haiphong, Vietnam. Foto Royal IHC

Royal IHC in Kinderdijk verplaatst de nieuwbouwactiviteiten gedeeltelijk naar het buitenland. De bouw van grote schepen verhuist naar een werf in Vietnam. De productie van snijkopzuigers wordt uitbesteed aan de werf van Vahali in Servië. In Kinderdijk blijft voldoende werk, zegt de scheepsbouwer. Wat de toekomst wordt van de activiteiten op de locatie in Krimpen aan de IJssel is nog onduidelijk.

De binnenvaart heeft een mager halfjaar achter de rug. Geen enkele deelsector in de droge-ladingvaart doet het goed, zo blijkt uit een analyse van Wouter van der Geest. Opvallend is de sterke afname van de hoeveelheid agribulk. Het vervoer ervan is met ruim 11% teruggelopen van 12,9 miljoen ton in het eerste half jaar van 2023 naar 11,7 miljoen ton nu. Sinds 2011 was het volume niet zo laag. Zowel de landbouwproducten als de veevoeders lopen terug evenals de hoeveelheid biomassa.

Lees de nieuwste Schuttevaer hier.

Deze week in de nieuwe Schuttevaer: ILT gaat zelf schepen keuren en ‘beste van het slechtste’ | Schuttevaer.nl
Hoogtepunten

Deze week in de nieuwe Schuttevaer: ILT gaat zelf schepen keuren en ‘beste van het slechtste’

De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat zelf binnenvaartschepen keuren om de achterstanden in de certificering weg te werken. Dat laat een woordvoerder van ILT aan Schuttevaer weten. Sinds de schorsing van keuringsbureau NBKB in oktober vorig jaar zijn er grote achterstanden in het keuren van binnenvaartschepen. Daar was een bunkerponton in Vlissingen afgelopen week bijna het slachtoffer van. Verder: Royal IHC naar Vietnam en de brug over het IJ is ‘beste van het slechtste’.

De voorpagina van de nieuwste Schuttevaer. Beeld Schuttevaer

Lees de nieuwste Schuttevaer hier.

De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat zelf binnenvaartschepen keuren om de achterstanden in de certificering weg te werken. Dat laat een woordvoerder van ILT aan Schuttevaer weten. Sinds de schorsing van keuringsbureau NBKB in oktober vorig jaar zijn er grote achterstanden in het keuren van binnenvaartschepen. Interim-directeur Cristiaan Heuvelman van het NBKB laat op zijn beurt weten hard te werken aan de wederopbouw van het keuringsbureau, waar veel inspecteurs zijn weggelopen. ‘We hebben recent eigen mensen kunnen aannemen en er zullen meer volgen.’

Het leidde vorige week tot spanning in Zeeland. Reinplus Fiwado dreigde in de problemen te komen omdat voor de locatie Vlissingen het certificaat dat eerder met zes maanden was verlengd door de ILT, definitief verliep. Op de dag dat het certificaat afliep, kreeg de bunkeraar echter te horen dat middels een gedoogconstructie hij voorlopig niet in de problemen komt.

Een mooie, comfortabele en liefst onderhoudsvrije boot. Dat is wat de moderne jachtschipper met diepe zakken graag wil. ‘Moderne booteigenaren zoeken steeds meer luxe en gemak aan boord’, vertelt algemeen directeur Mark Hesselmans van jachtmakelaardij De Valk Yacht Brokers, sinds 1947 gevestigd in Loosdrecht. Een gesprek over de trends op het water. ‘Samen op de knietjes het dek afschuren, dat is echt een uitzondering geworden.’ Over die wensen – en voor de jachthaven van Loosdrecht – alles in de derde pleziervaartspecial.

Een brug over het IJ in Amsterdam had Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) veel liever niet gezien, maar de huidige plannen zijn wel ‘het beste van het slechtste’. Dat zegt regiocoördinator Noord-Holland Andries de Weerd in een reactie op het nieuws dat de financiering van een fietsbrug over deze belangrijke hoofdvaarweg in Amsterdam rond is.

Tekst gaat verder onder de foto

BOO24-29 De werf van Nam Trieu in Haiphong, Vietnam
De werf van Nam Trieu in Haiphong, Vietnam. Foto Royal IHC

Royal IHC in Kinderdijk verplaatst de nieuwbouwactiviteiten gedeeltelijk naar het buitenland. De bouw van grote schepen verhuist naar een werf in Vietnam. De productie van snijkopzuigers wordt uitbesteed aan de werf van Vahali in Servië. In Kinderdijk blijft voldoende werk, zegt de scheepsbouwer. Wat de toekomst wordt van de activiteiten op de locatie in Krimpen aan de IJssel is nog onduidelijk.

De binnenvaart heeft een mager halfjaar achter de rug. Geen enkele deelsector in de droge-ladingvaart doet het goed, zo blijkt uit een analyse van Wouter van der Geest. Opvallend is de sterke afname van de hoeveelheid agribulk. Het vervoer ervan is met ruim 11% teruggelopen van 12,9 miljoen ton in het eerste half jaar van 2023 naar 11,7 miljoen ton nu. Sinds 2011 was het volume niet zo laag. Zowel de landbouwproducten als de veevoeders lopen terug evenals de hoeveelheid biomassa.

Lees de nieuwste Schuttevaer hier.