Pleziervaart Special

Voor fans van André Rieu is Maasbracht een welkome tussenstop

Een nieuw plezierjachtvaartseizoen is weer in volle gang. Welke jachthavens in Nederland stelen ons hart? Deze week deel 2: Maasbracht. ‘Je loopt hier zo de boulevard op met veel winkels, cafés en zelfs een Michelinrestaurant.’

Haven Maasbracht
Vanaf de steiger ben je zo bij verschillende speciaalzaken, cafés en restaurants. Foto Rederij Cascade

Onder plezierjachtliefhebbers is het allerminst een uitgemaakte zaak welk watersportgebied in Nederland het grootste is. Is het Sneek? Zou kunnen. Maasbracht? Wordt ook beweerd. Het is net hoe je het bekijkt, stelt de gemeentelijke jachthavenmeester David van de Runstraat. Is het aantal kilometers aan de oever het criterium, dan zouden de Maasplassen bij Maasbracht wel eens kunnen winnen. Minder waarschijnlijk is dit, wanneer je het aantal bevaarbare kilometers in het Limburgse recreatiegebied in ogenschouw neemt. Eén ding staat vast: dit is een immens watersportrecreatiegebied.

Binnenvaart hotspot

David van de Runstraat is sinds 2018 havenexploitant van de jachthaven die eigendom is van de gemeente Maasgouw. Een kleine jachthaven: er is plek voor veertig passanten. Van de Runstraat kent het gebied nog van toen hij op het schippersinternaat in Maasbracht zat. Een gebied dat al voor de Tweede Wereldoorlog een hotspot was voor binnenvaartschippers en in de oorlog te lijden had van de Duitsers die aangemeerde boten met dynamiet tot zinken brachten.

Tekst gaat verder onder de foto

David van de Runstraat Maasbracht havenmeester
Havenmeester David van de Runstraat kent het gebied nog van toen hij op het schippersinternaat in Maasbracht zat. Foto Rederij Cascade

Tegenwoordig hebben veel binnenvaartschippers het strategisch gelegen Maasbracht gekozen als vestigingsplaats. Dit heeft gezorgd voor een aanwas van aanverwante sectoren en bedrijven zoals scheepsreparateurs en toeleveranciers. Daarbij komt dat in de loop der jaren in Midden-Limburg op grote schaal zandwinning en ontgrinding plaatsvonden. Het mag duidelijk zijn: als water en Limburg in één adem worden genoemd, dan gaat het over Maasbracht.

André Rieu

Toevallig verschijnt deze ochtend Annie Smedeman in het kantoortje bij de steiger. Havenmeester sinds 2018, maar sinds dit jaar gepensioneerd. Heel af en toe valt ze nog wel eens in voor Van de Runstraat. En: ze geniet nog steeds de gunfactor onder passanten, weet ook Van de Runstraat: ‘Iedereen kent Annie.’

Passanten zijn er in alle denkbare categorieën, vertelt de havenmeester. Je hebt erbij die dagelijks betrekkelijk kleine afstanden varen en het leuk vinden om in elk stadje aan wal te gaan. En je hebt de kilometervreters – niet zelden afkomstig uit de beroepsvaart. Vanuit Maasbracht waaieren ze vaak in zuidelijke richting uit. Naar de Ardennen onder Luik, tot zelfs in de Franse Maasvallei. Maastricht is meestal een volgende tussenstop. ‘Je hebt daar jaarlijks de zomerconcerten van André Rieu. Voor zijn fans is Maasbracht een welkome tussenstop.’

Wat kost overnachten in Maasbracht?
Prijzen voor passanten zijn afhankelijk van de grootte van de boot: 2 euro per nacht per strekkende meter. Dit bedrag is inclusief btw en (nu nog) het gebruik van elektriciteit. Wel geldt een minimum van 10 meter/20 euro.

Alle voorzieningen om de hoek

Áls er een unique selling point is waarmee de Maasbrachtse jachthaven zich graag profileert, dan is het wel dat je vanaf de steiger bijna kruipend naar alle voorzieningen kan. Werkelijk alles is direct om de hoek. Een groot aantal winkels waarvan veel speciaalzaken met verse producten. Maar ook cafés waaronder het bekende ’t Wiel (vroeger bekend als De Gubbel) en natuurlijk restaurants. Ook het Maas Binnenvaartmuseum is een bezoekje waard.

Van de Runstraat doet graag aan sluikreclame: pal tegenover de steiger ligt Restaurant Da Vinci dat een Michelinster heeft behaald. Een zaak waar Maasbracht trots op mag zijn, stelt hij. ‘De eigenares komt uit Maasbracht en serveert als boerendochter vlees uit dat veebedrijf.’

ErfgoedTour 2024 ook in Maasbracht
Een vloot van erfgoedbinnenvaartschepen trekt deze zomer door Nederland en doet ook Maasbracht aan. De ErfgoedTour 2024 van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) maakt tussen 6 juli en 25 augustus een duizend kilometer lange tocht door Nederland. Maasbracht is ook etappeplaats. De opmerkelijke stoet aan schepen komt op 14/15 juli in Maasbracht aan vanuit Veghel, en verlaat de Limburgse haven weer tussen 17 en 20 juli om koers te zetten richting Woudrichem. Meer info: www.lvbhb.nl.

Tekst gaat verder onder de foto

Haven Maasbracht
Er is plek voor 40 passanten in de haven van Maasbracht. Foto gemeente Maasgouw

Automatiseren

De kleinschaligheid in Maasbracht heeft een keerzijde: het valt niet mee om de exploitatie van de jachthaven rendabel te krijgen. Stevige plannen in die richting zijn er wel. Zo wil de gemeente Maasgouw bepaalde zaken automatiseren. Van de Runstraat: ‘Dan moet je denken aan software en een app waarmee passanten hun aanmelding en betaling digitaal kunnen regelen. Dat bespaart tijd waardoor wij meer tijd kunnen steken in onze rol van gastheer. Verder willen we meer grip krijgen op het elektriciteitsverbruik per boot. Het plan is daarom dat passanten kunnen inprikken en hun verbruik rechtstreeks via hun betaalkaart of creditcard aftikken.’

WiFi

Er is nóg een wens: betere wifi. De waterzijde van de jachthaven is nog niet bekabeld met digitale infrastructuur. Daar komt snel verandering in als het aan de jachthavenmeester ligt. Wordt vervolgd.

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Beste Geert. Ja dat meerdere malen plaatsen overkomt iedereen wel eens. Schuttevaer zou kunnen overwegen om dat ergens op de website te vermelden dat de definitieve plaatsing van reacties meestal op actie van een van de redacteuren wacht, en dus even kan duren. Zelf maak ik mijn reacties eerst in een tekstbestand, mede om de typefouten er uit te halen, sla die lokaal op voor archiefdoeleinden, en zend hem daarna in het invulveld. Vaak staan de tabbladen langere tijd open bij mij.
    Gezien uw beschrijving lijkt mij een klacht bij de veiligheidsregio (brandweer) wel nodig. Ten allen tijden moet er in noodsituaties een veilige snelle vluchtroute zijn, vooral bij brand, maar ook om een zinkend vaartuig te kunnen verlaten. Daarnaast moeten de hulpdiensten snel bij een jacht kunnen komen voor hulp of reanimatie e.d. Wist u dat PostCode + Huisnummer van de locatie belangrijk is voor de 112 alarmcentrale? Zonder dat gaat de aansturing nogal eens fout, met helaas doden tot gevolg! ;-(. RWS plaatst mede daarom van die blauwe borden, staat die hier ook? Het VHF marifoonkanaal van de sluis vermelden is ook wel handig voor noodsituaties. Die drukknop van binnenuit is dus wel een heel goed idee. Hangt daar een AED met een sleutel achter een intikbaar ruitje? Dat werkt altijd en is slimmer dan een telefoonnummer voor een code in een panieksituatie.
    In Emmerich b.v. kun je wel van de grote schepen steiger af, maar er niet meer op als het hek dichtvalt. De toegangscode kun je bij de havenmeester vragen.
    Zo’n hek is vaak alleen maar bedoeld dat er geen andere mensen dan opvarenden van scheepjes de steiger zomaar op kunnen lopen.
    Een alternatief zou nog kunnen zijn om met de bijboot naar de wal te gaan, en die met een ketting en hangslot vast te leggen, tot je terugkomt van het boodschappen doen. Daar kan men geen kritiek op hebben, want dan moet men die drie uur vrije boodschappen periode maar toestaan, en/of pas nachtgeld na 17:00 uur vragen. Supermarkten zijn vaak tot 22:00 uur open, dus zou men pas liggeld na die tijd mogen verlangen, toch?
    Misschien moet er eerst iemand moed verzamelen om naar de rechter te gaan, of op z’n minst de veiligheidsregio in actie te laten komen. Ik hoop je een keer in levende lijve te zien en spreken, groet van Henri.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Afgezien van wat Geert Flobbe schrijft, vind ik toch dat de waarheid wat geweld wordt aangedaan. Woorden als boulevard en kruipend naar alle voorzieningen klinken toch enigszins pretentieus. Voor de dichts bij zijnde winkels moet je toch naar de markt en dat is nog wel een eindje lopen. Als je van een biertje houd dan heb je geluk, want het enige echte cafe ligt tegenover de ingang naar de jachthaven. En alhoewel alles duurder wordt begint het tarief in Maasbracht toch dat van Amsterdam te naderen. Hoe er veertig boten kunnen afmeren begrijp ik niet, tenzij het allemaal boten zijn van zeer beperkte afmetingen. En dat Annie er niet meer is, dat is jammer.

    Geplaatst door: wim52 op
  • Beste Henri,
    Na het invoeren van mijn reactie gebeurde er niets. Dus probeerde ik het nog twee keer. Pas een dag later zag ik dat het drie geslaagde pogingen waren. Driemaal = scheepsrecht (toch?!).
    In 1968 volgde ik de opleiding voor Rijkspolitie (dat werd later ’te Water’). Ik leerde o.a. de Winkelsluitingswet. Destijds werd er streng op gelet dat winkels op de vastgestelde tijd sloten. Ik leerde ook dat die wet een uitzondering maakte als een binnenschipper zojuist gearriveerd was of plotseling moest vertrekken (‘aan de reis’). Dan mocht de winkelier legaal de winkel openen voor die klant. Het was volgens mij niet zo dat die winkelier verplicht was te leveren aan een binnenschipper; de schipper kon levering van o.a. brood niet afdwingen.
    Mijn ergernis over het ‘vastmaken=betalen’ in Maasbracht heb ik in 2019 gemeld aan de gemeente Maasgouw. Na veel tijd en een reminder van mijn kant kreeg ik antwoord dat de gemeente er niets tegen ging ondernemen. Je kunt daar ook niet vastmaken zonder melden en je partner om een boodschap laten gaan want de poort op de steiger heeft een code nodig om te openen. In geval van een calamiteit (brand) kun je dus ook niet zomaar weg rennen de wal op……Op de meeste jachthavens kun je daarom wel vanaf de haven de poort openen d.m.v. een drukknop. In Maasbracht kon dat niet. Ik heb er sinds 2019 niet meer vastgemaakt dus weet niet hoe het nu is.
    Ook ik heb moeite met al die verschillende manieren van op afstand digitaal havengeld afrekenen. Het is meestal niet gebruiksvriendelijk.

    Geplaatst door: Geert Flobbe op
  • Beste Geert (3 x lijkt wel marifoon 😉
    Volgens mij was er een wettelijke regel dat er altijd maximaal 3 uur gratis gemeerd mag worden in elke gemeente, juist om boodschappen te kunnen doen. Waargebeurde anecdote uit de jaren 60: Wist je dat er een regel bestaat dat middenstanders wettelijk verplicht zijn om levensmiddelen te verkopen aan schippers buiten winkeltijden, zeker in geval van nood? Een bakker in Linne/Herten wilde geen brood aan mijn Vader verkopen op een zaterdagavond na een hele lange dag varen, omdat ze bang was voor een bekeuring van de lokale politie (Veldwachter). Toen stelde mijn Vader dat hij naar de politie zou gaan als ze hem geen brood verkocht, met genoemde regel als argument, geen probleem. Je kan moeilijk zulke schippers tot maandag of soms zelfs tot pas dinsdag honger laten lijden. Die levensmiddelregel gold alleen voor beroepsbinnenvaartschippers. Dus niet voor pleziervaart.
    Daarnaast vind ik de tarieven voor jachthavens erg fors voor grote historische schepen, terwijl die echt niet luxer zijn dan jachten, vaak zelfs minder. Je zal maar een oud historisch vrachtscheepje hebben van langer dan 25 meter, waar je maar met z’n twee-en of zelfs alleen op vaart. Dan wordt dat een heel dure overnachting.
    Als 3e punt wil ik het bezwaar inbrengen van het overal steeds meer doordrukken van het gebruik van een smartphone met vele apps, QR-codes en het gebruik van DigiD wat een flinke groep mensen tegenstaat. Veel ouderen en gehandicapten willen daar (bewust) niet aan. Het is ook niet wettelijk verplicht, dus moet er altijd een mogelijkheid zijn en blijven om analoog handmatig aan te melden en ook contant te kunnen betalen. Contant is namelijk het enige wettige betaalmiddel! Pinnen kan juridisch dus nooit verplicht worden gesteld. Het is maar dat men dat weet. Als men minder agressieve commerciele verkooptechnieken hanteert, krijg je juist meer sympathie en omzet. Veel mensen trappen daar 1 x in, en komen daarna nooit meer, en wijken uit naar elders. De naam Van de Runstraat kwam mij al bekend voor omdat iemand die zo heette bestuurslid was van KSV Schuttevaer Gelderland (Nu Z.O.N.) te Nijmegen. Ja de wereld is klein. Afgelopen week was het gezellig in Maasbracht, ook a/b Cascade tijdens de maaltijd voor de schippers van de ErgoedTour.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Passantenhaven Maasbracht.
    Eén ding wordt er niet bij vermeld. In Maasbracht is vastmaken = meteen betalen. Op vrijwel alle passntenplaatsen in ons land mag je gratis boodschappen doen mits je in de loop van de middag (of soms pas ’s avonds) weer vertrekt. Zo niet in Maasbracht. Als je daar aanlegt moet je meteen de komende overnachting betalen, ongeacht hoe vroeg het nog is. Niet erg gastvrij!
    Geert Flobbe

    Geplaatst door: Geert Flobbe op
  • Passantenhaven Maasbracht
    Eén ding wordt er niet bij vermeld. In Maasbracht is vastmaken = meteen betalen. In de meeste passantenhavens mag je gratis liggen om boodschappen te doen. Pas als je in de namiddag (soms pas ’s avonds) er nog ligt moet je liggeld betalen. Als je in Maasbracht vastmaakt moet je meteen liggeld betalen voor de komende nacht ongeacht hoe vroeg het nog is en of je later die dag nog verder vaart. Niet erg gastvrij.
    Geert Flobbe

    Geplaatst door: Geert Flobbe op
  • Maasbracht passantenhaven.
    Eén ding wordt er niet bij verteld. Aanleggen = meteen betalen. Op vrijwel alle passantenplaatsen kun je tot een moment later op de dag gratis aanleggen om boodschappen te doen. Pas als je blijft overnachten moet je vanaf de namiddag of avond betalen. Maar in Maasbracht moet je meteen betalen; de volle mep voor een overnachting. Dat maakt een bezoek aan de supermarkt wel extra duur. Niet erg gastvrij.
    Geert Flobbe

    Geplaatst door: Geert Flobbe op

Reageer

Voor fans van André Rieu is Maasbracht een welkome tussenstop | Schuttevaer.nl
Pleziervaart Special

Voor fans van André Rieu is Maasbracht een welkome tussenstop

Een nieuw plezierjachtvaartseizoen is weer in volle gang. Welke jachthavens in Nederland stelen ons hart? Deze week deel 2: Maasbracht. ‘Je loopt hier zo de boulevard op met veel winkels, cafés en zelfs een Michelinrestaurant.’

Haven Maasbracht
Vanaf de steiger ben je zo bij verschillende speciaalzaken, cafés en restaurants. Foto Rederij Cascade

Onder plezierjachtliefhebbers is het allerminst een uitgemaakte zaak welk watersportgebied in Nederland het grootste is. Is het Sneek? Zou kunnen. Maasbracht? Wordt ook beweerd. Het is net hoe je het bekijkt, stelt de gemeentelijke jachthavenmeester David van de Runstraat. Is het aantal kilometers aan de oever het criterium, dan zouden de Maasplassen bij Maasbracht wel eens kunnen winnen. Minder waarschijnlijk is dit, wanneer je het aantal bevaarbare kilometers in het Limburgse recreatiegebied in ogenschouw neemt. Eén ding staat vast: dit is een immens watersportrecreatiegebied.

Binnenvaart hotspot

David van de Runstraat is sinds 2018 havenexploitant van de jachthaven die eigendom is van de gemeente Maasgouw. Een kleine jachthaven: er is plek voor veertig passanten. Van de Runstraat kent het gebied nog van toen hij op het schippersinternaat in Maasbracht zat. Een gebied dat al voor de Tweede Wereldoorlog een hotspot was voor binnenvaartschippers en in de oorlog te lijden had van de Duitsers die aangemeerde boten met dynamiet tot zinken brachten.

Tekst gaat verder onder de foto

David van de Runstraat Maasbracht havenmeester
Havenmeester David van de Runstraat kent het gebied nog van toen hij op het schippersinternaat in Maasbracht zat. Foto Rederij Cascade

Tegenwoordig hebben veel binnenvaartschippers het strategisch gelegen Maasbracht gekozen als vestigingsplaats. Dit heeft gezorgd voor een aanwas van aanverwante sectoren en bedrijven zoals scheepsreparateurs en toeleveranciers. Daarbij komt dat in de loop der jaren in Midden-Limburg op grote schaal zandwinning en ontgrinding plaatsvonden. Het mag duidelijk zijn: als water en Limburg in één adem worden genoemd, dan gaat het over Maasbracht.

André Rieu

Toevallig verschijnt deze ochtend Annie Smedeman in het kantoortje bij de steiger. Havenmeester sinds 2018, maar sinds dit jaar gepensioneerd. Heel af en toe valt ze nog wel eens in voor Van de Runstraat. En: ze geniet nog steeds de gunfactor onder passanten, weet ook Van de Runstraat: ‘Iedereen kent Annie.’

Passanten zijn er in alle denkbare categorieën, vertelt de havenmeester. Je hebt erbij die dagelijks betrekkelijk kleine afstanden varen en het leuk vinden om in elk stadje aan wal te gaan. En je hebt de kilometervreters – niet zelden afkomstig uit de beroepsvaart. Vanuit Maasbracht waaieren ze vaak in zuidelijke richting uit. Naar de Ardennen onder Luik, tot zelfs in de Franse Maasvallei. Maastricht is meestal een volgende tussenstop. ‘Je hebt daar jaarlijks de zomerconcerten van André Rieu. Voor zijn fans is Maasbracht een welkome tussenstop.’

Wat kost overnachten in Maasbracht?
Prijzen voor passanten zijn afhankelijk van de grootte van de boot: 2 euro per nacht per strekkende meter. Dit bedrag is inclusief btw en (nu nog) het gebruik van elektriciteit. Wel geldt een minimum van 10 meter/20 euro.

Alle voorzieningen om de hoek

Áls er een unique selling point is waarmee de Maasbrachtse jachthaven zich graag profileert, dan is het wel dat je vanaf de steiger bijna kruipend naar alle voorzieningen kan. Werkelijk alles is direct om de hoek. Een groot aantal winkels waarvan veel speciaalzaken met verse producten. Maar ook cafés waaronder het bekende ’t Wiel (vroeger bekend als De Gubbel) en natuurlijk restaurants. Ook het Maas Binnenvaartmuseum is een bezoekje waard.

Van de Runstraat doet graag aan sluikreclame: pal tegenover de steiger ligt Restaurant Da Vinci dat een Michelinster heeft behaald. Een zaak waar Maasbracht trots op mag zijn, stelt hij. ‘De eigenares komt uit Maasbracht en serveert als boerendochter vlees uit dat veebedrijf.’

ErfgoedTour 2024 ook in Maasbracht
Een vloot van erfgoedbinnenvaartschepen trekt deze zomer door Nederland en doet ook Maasbracht aan. De ErfgoedTour 2024 van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) maakt tussen 6 juli en 25 augustus een duizend kilometer lange tocht door Nederland. Maasbracht is ook etappeplaats. De opmerkelijke stoet aan schepen komt op 14/15 juli in Maasbracht aan vanuit Veghel, en verlaat de Limburgse haven weer tussen 17 en 20 juli om koers te zetten richting Woudrichem. Meer info: www.lvbhb.nl.

Tekst gaat verder onder de foto

Haven Maasbracht
Er is plek voor 40 passanten in de haven van Maasbracht. Foto gemeente Maasgouw

Automatiseren

De kleinschaligheid in Maasbracht heeft een keerzijde: het valt niet mee om de exploitatie van de jachthaven rendabel te krijgen. Stevige plannen in die richting zijn er wel. Zo wil de gemeente Maasgouw bepaalde zaken automatiseren. Van de Runstraat: ‘Dan moet je denken aan software en een app waarmee passanten hun aanmelding en betaling digitaal kunnen regelen. Dat bespaart tijd waardoor wij meer tijd kunnen steken in onze rol van gastheer. Verder willen we meer grip krijgen op het elektriciteitsverbruik per boot. Het plan is daarom dat passanten kunnen inprikken en hun verbruik rechtstreeks via hun betaalkaart of creditcard aftikken.’

WiFi

Er is nóg een wens: betere wifi. De waterzijde van de jachthaven is nog niet bekabeld met digitale infrastructuur. Daar komt snel verandering in als het aan de jachthavenmeester ligt. Wordt vervolgd.

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Beste Geert. Ja dat meerdere malen plaatsen overkomt iedereen wel eens. Schuttevaer zou kunnen overwegen om dat ergens op de website te vermelden dat de definitieve plaatsing van reacties meestal op actie van een van de redacteuren wacht, en dus even kan duren. Zelf maak ik mijn reacties eerst in een tekstbestand, mede om de typefouten er uit te halen, sla die lokaal op voor archiefdoeleinden, en zend hem daarna in het invulveld. Vaak staan de tabbladen langere tijd open bij mij.
    Gezien uw beschrijving lijkt mij een klacht bij de veiligheidsregio (brandweer) wel nodig. Ten allen tijden moet er in noodsituaties een veilige snelle vluchtroute zijn, vooral bij brand, maar ook om een zinkend vaartuig te kunnen verlaten. Daarnaast moeten de hulpdiensten snel bij een jacht kunnen komen voor hulp of reanimatie e.d. Wist u dat PostCode + Huisnummer van de locatie belangrijk is voor de 112 alarmcentrale? Zonder dat gaat de aansturing nogal eens fout, met helaas doden tot gevolg! ;-(. RWS plaatst mede daarom van die blauwe borden, staat die hier ook? Het VHF marifoonkanaal van de sluis vermelden is ook wel handig voor noodsituaties. Die drukknop van binnenuit is dus wel een heel goed idee. Hangt daar een AED met een sleutel achter een intikbaar ruitje? Dat werkt altijd en is slimmer dan een telefoonnummer voor een code in een panieksituatie.
    In Emmerich b.v. kun je wel van de grote schepen steiger af, maar er niet meer op als het hek dichtvalt. De toegangscode kun je bij de havenmeester vragen.
    Zo’n hek is vaak alleen maar bedoeld dat er geen andere mensen dan opvarenden van scheepjes de steiger zomaar op kunnen lopen.
    Een alternatief zou nog kunnen zijn om met de bijboot naar de wal te gaan, en die met een ketting en hangslot vast te leggen, tot je terugkomt van het boodschappen doen. Daar kan men geen kritiek op hebben, want dan moet men die drie uur vrije boodschappen periode maar toestaan, en/of pas nachtgeld na 17:00 uur vragen. Supermarkten zijn vaak tot 22:00 uur open, dus zou men pas liggeld na die tijd mogen verlangen, toch?
    Misschien moet er eerst iemand moed verzamelen om naar de rechter te gaan, of op z’n minst de veiligheidsregio in actie te laten komen. Ik hoop je een keer in levende lijve te zien en spreken, groet van Henri.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Afgezien van wat Geert Flobbe schrijft, vind ik toch dat de waarheid wat geweld wordt aangedaan. Woorden als boulevard en kruipend naar alle voorzieningen klinken toch enigszins pretentieus. Voor de dichts bij zijnde winkels moet je toch naar de markt en dat is nog wel een eindje lopen. Als je van een biertje houd dan heb je geluk, want het enige echte cafe ligt tegenover de ingang naar de jachthaven. En alhoewel alles duurder wordt begint het tarief in Maasbracht toch dat van Amsterdam te naderen. Hoe er veertig boten kunnen afmeren begrijp ik niet, tenzij het allemaal boten zijn van zeer beperkte afmetingen. En dat Annie er niet meer is, dat is jammer.

    Geplaatst door: wim52 op
  • Beste Henri,
    Na het invoeren van mijn reactie gebeurde er niets. Dus probeerde ik het nog twee keer. Pas een dag later zag ik dat het drie geslaagde pogingen waren. Driemaal = scheepsrecht (toch?!).
    In 1968 volgde ik de opleiding voor Rijkspolitie (dat werd later ’te Water’). Ik leerde o.a. de Winkelsluitingswet. Destijds werd er streng op gelet dat winkels op de vastgestelde tijd sloten. Ik leerde ook dat die wet een uitzondering maakte als een binnenschipper zojuist gearriveerd was of plotseling moest vertrekken (‘aan de reis’). Dan mocht de winkelier legaal de winkel openen voor die klant. Het was volgens mij niet zo dat die winkelier verplicht was te leveren aan een binnenschipper; de schipper kon levering van o.a. brood niet afdwingen.
    Mijn ergernis over het ‘vastmaken=betalen’ in Maasbracht heb ik in 2019 gemeld aan de gemeente Maasgouw. Na veel tijd en een reminder van mijn kant kreeg ik antwoord dat de gemeente er niets tegen ging ondernemen. Je kunt daar ook niet vastmaken zonder melden en je partner om een boodschap laten gaan want de poort op de steiger heeft een code nodig om te openen. In geval van een calamiteit (brand) kun je dus ook niet zomaar weg rennen de wal op……Op de meeste jachthavens kun je daarom wel vanaf de haven de poort openen d.m.v. een drukknop. In Maasbracht kon dat niet. Ik heb er sinds 2019 niet meer vastgemaakt dus weet niet hoe het nu is.
    Ook ik heb moeite met al die verschillende manieren van op afstand digitaal havengeld afrekenen. Het is meestal niet gebruiksvriendelijk.

    Geplaatst door: Geert Flobbe op
  • Beste Geert (3 x lijkt wel marifoon 😉
    Volgens mij was er een wettelijke regel dat er altijd maximaal 3 uur gratis gemeerd mag worden in elke gemeente, juist om boodschappen te kunnen doen. Waargebeurde anecdote uit de jaren 60: Wist je dat er een regel bestaat dat middenstanders wettelijk verplicht zijn om levensmiddelen te verkopen aan schippers buiten winkeltijden, zeker in geval van nood? Een bakker in Linne/Herten wilde geen brood aan mijn Vader verkopen op een zaterdagavond na een hele lange dag varen, omdat ze bang was voor een bekeuring van de lokale politie (Veldwachter). Toen stelde mijn Vader dat hij naar de politie zou gaan als ze hem geen brood verkocht, met genoemde regel als argument, geen probleem. Je kan moeilijk zulke schippers tot maandag of soms zelfs tot pas dinsdag honger laten lijden. Die levensmiddelregel gold alleen voor beroepsbinnenvaartschippers. Dus niet voor pleziervaart.
    Daarnaast vind ik de tarieven voor jachthavens erg fors voor grote historische schepen, terwijl die echt niet luxer zijn dan jachten, vaak zelfs minder. Je zal maar een oud historisch vrachtscheepje hebben van langer dan 25 meter, waar je maar met z’n twee-en of zelfs alleen op vaart. Dan wordt dat een heel dure overnachting.
    Als 3e punt wil ik het bezwaar inbrengen van het overal steeds meer doordrukken van het gebruik van een smartphone met vele apps, QR-codes en het gebruik van DigiD wat een flinke groep mensen tegenstaat. Veel ouderen en gehandicapten willen daar (bewust) niet aan. Het is ook niet wettelijk verplicht, dus moet er altijd een mogelijkheid zijn en blijven om analoog handmatig aan te melden en ook contant te kunnen betalen. Contant is namelijk het enige wettige betaalmiddel! Pinnen kan juridisch dus nooit verplicht worden gesteld. Het is maar dat men dat weet. Als men minder agressieve commerciele verkooptechnieken hanteert, krijg je juist meer sympathie en omzet. Veel mensen trappen daar 1 x in, en komen daarna nooit meer, en wijken uit naar elders. De naam Van de Runstraat kwam mij al bekend voor omdat iemand die zo heette bestuurslid was van KSV Schuttevaer Gelderland (Nu Z.O.N.) te Nijmegen. Ja de wereld is klein. Afgelopen week was het gezellig in Maasbracht, ook a/b Cascade tijdens de maaltijd voor de schippers van de ErgoedTour.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Passantenhaven Maasbracht.
    Eén ding wordt er niet bij vermeld. In Maasbracht is vastmaken = meteen betalen. Op vrijwel alle passntenplaatsen in ons land mag je gratis boodschappen doen mits je in de loop van de middag (of soms pas ’s avonds) weer vertrekt. Zo niet in Maasbracht. Als je daar aanlegt moet je meteen de komende overnachting betalen, ongeacht hoe vroeg het nog is. Niet erg gastvrij!
    Geert Flobbe

    Geplaatst door: Geert Flobbe op
  • Passantenhaven Maasbracht
    Eén ding wordt er niet bij vermeld. In Maasbracht is vastmaken = meteen betalen. In de meeste passantenhavens mag je gratis liggen om boodschappen te doen. Pas als je in de namiddag (soms pas ’s avonds) er nog ligt moet je liggeld betalen. Als je in Maasbracht vastmaakt moet je meteen liggeld betalen voor de komende nacht ongeacht hoe vroeg het nog is en of je later die dag nog verder vaart. Niet erg gastvrij.
    Geert Flobbe

    Geplaatst door: Geert Flobbe op
  • Maasbracht passantenhaven.
    Eén ding wordt er niet bij verteld. Aanleggen = meteen betalen. Op vrijwel alle passantenplaatsen kun je tot een moment later op de dag gratis aanleggen om boodschappen te doen. Pas als je blijft overnachten moet je vanaf de namiddag of avond betalen. Maar in Maasbracht moet je meteen betalen; de volle mep voor een overnachting. Dat maakt een bezoek aan de supermarkt wel extra duur. Niet erg gastvrij.
    Geert Flobbe

    Geplaatst door: Geert Flobbe op

Reageer