In memoriam

Pionierende Kaapverdische tankvaartondernemer Antonio Dos Reis (59) overleden

Tankvaartondernemer Antonio Dos Reis (59) is dinsdag 9 juli op eiland Sáo Vicente in Kaapverdië overleden. Hij lag hier in het ziekenhuis 15 dagen in coma na een noodlottige val in de bergen. Dos Reis stond bekend als de eerste Kaapverdiër die als particulier schipper doorbrak in de Nederlandse binnenvaartwereld. Hij deed dat in 1992 met eigen vrachtschip Faial.

Antonio Dos Reis (rechts), zijn vrouw Julia (midden) en hun zoon Wency: pionierende Kaapverdiërs in de Nederlandse Rijn- en binnenvaart. Archieffoto Henriette Driesen- Joanknecht

Zijn vader, die na een loopbaan op zee werkte in de Rotterdamse haven, haalde hem van de Kaapverdische Eilanden naar Nederland om naar school te gaan. Maar dat plan mislukte omdat hij de Portugese nationaliteit had. ‘Ik kon dus niet naar school en ging naar zee. Daarna wilde ik terug naar Portugal om naar school te gaan. Dat wilde mijn vader niet. In de binnenvaart was toen veel vraag naar matrozen en zo ben ik in de binnenvaart terecht gekomen’, vertelde Antonio in 2014 samen met zijn vrouw Julia en hun oudste zoon Wency in Schuttevaer. 

Alle papieren

Antonio kwam op zijn veertiende aan boord bij schipper Jopie Groenhof op de Neerlandia, Het werk bleek hem te liggen, want hij begon in 1983 met de schriftelijke cursus van het KOF en haalde er in de loop der jaren al zijn papieren. Tussendoor verwierf hij de Nederlandse nationaliteit. Dos Reis jaren later over Groenhof: ‘Voor hem was ik als een familielid in plaats van een werknemer. Hij heeft als een vader alles voor mijn ontwikkeling gedaan. Al heb ik dat toendertijd niet beseft.’

Schrijfster Karin Anema liet in haar boek ‘Boegwater’ (2017) Jopie en Antonio als relatieve outsiders de binnenvaart blootleggen aan de hand van hun levensgeschiedenis.

Julia

Antonio kwam Julia in 1987 tegen in het vliegtuig naar Kaapverdië. Op de terugweg raakten ze aan de praat. Een jaar later belde hij haar en gingen ze samen. Antonio werkte dertien jaar op de Neerlandia en de laatste twee jaar voer Julia ook mee. Daarna kochten ze hun eerste eigen schip Faial; het eerste van negen. Het eerste nieuwbouw containerschip noemden ze Pride of Faial.

Hun vijf kinderen gingen in Zwijndrecht naar het internaat, totdat Julia aan de wal ging. ‘De oudste twee hadden het zwaar op het internaat. Ze waren de eerste gekleurde kinderen daar en werden daarmee wel eens gepest. Dat vonden ze natuurlijk niet leuk, maar grote problemen hebben we niet gehad’, vertelde Julia. De beide oudste zoons, Wency en Manu, volgden hun vader Antonio in de binnenvaart en vonden daar hun eigen draai. Zelf liet hij het varen in de loop der jaren steeds meer aan zijn zoons en broer José over om zich met nieuwbouwprojecten te kunnen bezig houden.

Pionierende Kaapverdische tankvaartondernemer Antonio Dos Reis (59) overleden | Schuttevaer.nl
In memoriam

Pionierende Kaapverdische tankvaartondernemer Antonio Dos Reis (59) overleden

Tankvaartondernemer Antonio Dos Reis (59) is dinsdag 9 juli op eiland Sáo Vicente in Kaapverdië overleden. Hij lag hier in het ziekenhuis 15 dagen in coma na een noodlottige val in de bergen. Dos Reis stond bekend als de eerste Kaapverdiër die als particulier schipper doorbrak in de Nederlandse binnenvaartwereld. Hij deed dat in 1992 met eigen vrachtschip Faial.

Antonio Dos Reis (rechts), zijn vrouw Julia (midden) en hun zoon Wency: pionierende Kaapverdiërs in de Nederlandse Rijn- en binnenvaart. Archieffoto Henriette Driesen- Joanknecht

Zijn vader, die na een loopbaan op zee werkte in de Rotterdamse haven, haalde hem van de Kaapverdische Eilanden naar Nederland om naar school te gaan. Maar dat plan mislukte omdat hij de Portugese nationaliteit had. ‘Ik kon dus niet naar school en ging naar zee. Daarna wilde ik terug naar Portugal om naar school te gaan. Dat wilde mijn vader niet. In de binnenvaart was toen veel vraag naar matrozen en zo ben ik in de binnenvaart terecht gekomen’, vertelde Antonio in 2014 samen met zijn vrouw Julia en hun oudste zoon Wency in Schuttevaer. 

Alle papieren

Antonio kwam op zijn veertiende aan boord bij schipper Jopie Groenhof op de Neerlandia, Het werk bleek hem te liggen, want hij begon in 1983 met de schriftelijke cursus van het KOF en haalde er in de loop der jaren al zijn papieren. Tussendoor verwierf hij de Nederlandse nationaliteit. Dos Reis jaren later over Groenhof: ‘Voor hem was ik als een familielid in plaats van een werknemer. Hij heeft als een vader alles voor mijn ontwikkeling gedaan. Al heb ik dat toendertijd niet beseft.’

Schrijfster Karin Anema liet in haar boek ‘Boegwater’ (2017) Jopie en Antonio als relatieve outsiders de binnenvaart blootleggen aan de hand van hun levensgeschiedenis.

Julia

Antonio kwam Julia in 1987 tegen in het vliegtuig naar Kaapverdië. Op de terugweg raakten ze aan de praat. Een jaar later belde hij haar en gingen ze samen. Antonio werkte dertien jaar op de Neerlandia en de laatste twee jaar voer Julia ook mee. Daarna kochten ze hun eerste eigen schip Faial; het eerste van negen. Het eerste nieuwbouw containerschip noemden ze Pride of Faial.

Hun vijf kinderen gingen in Zwijndrecht naar het internaat, totdat Julia aan de wal ging. ‘De oudste twee hadden het zwaar op het internaat. Ze waren de eerste gekleurde kinderen daar en werden daarmee wel eens gepest. Dat vonden ze natuurlijk niet leuk, maar grote problemen hebben we niet gehad’, vertelde Julia. De beide oudste zoons, Wency en Manu, volgden hun vader Antonio in de binnenvaart en vonden daar hun eigen draai. Zelf liet hij het varen in de loop der jaren steeds meer aan zijn zoons en broer José over om zich met nieuwbouwprojecten te kunnen bezig houden.