EOC

Goede inwerkprocedure en veilige wachtoverdracht om aanvaringsschades te voorkomen en de veiligheid aan boord te vergroten

Ook EOC ziet het aantal (brug)aanvaringen toenemen, met gesneuvelde autokranen, afgemaaide stuurhutten met schade aan kunstwerken als gevolg. Wat de scheepsverzekeraar opvalt, is dat aan boord vaak een standaard inwerkprocedure ontbreekt. Zowel voor nieuwe bemanningsleden als voor een veilige wachtoverdracht. Als initiatiefnemer van een werkgroep heeft EOC met deze partijen  een tweetal hulpmiddelen ontwikkeld.

Een container in de Nieuwe Maas nadat op 17 maart 2022 een containerschip tegen de Rotterdamse Willemsbrug is aangevaren. Foto Jelmer Bastiaans

EOC is initiatiefnemer van de werkgroep die werkt aan oplossingen om het aantal brugaanvaringen te verminderen. In deze werkgroep zitten ook Platform Zero Incidents, het IVR, TVM,  het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en RSA+NN+Allianz namens de beursverzekraars. ‘We moeten toe naar standaardisatie van vaarwegen,één duidelijke informatiebron voor schippers en ondersteuning voor de schippers, maar dat is niet van vandaag op morgen geregeld’, vertelt Marnix de Bakker, preventie manager EOC. ‘Maar dat betekent niet dat we niks doen. Oorzaken – van fouten-  aan boord zoals werkprocedures of reisvoorbereiding, daar kunnen we wel direct iets mee.’

De eerste stap die EOC en de andere werkgroepleden hebben genomen is het opzetten van een ‘Wijzer wachtoverdracht’. ‘Welke informatie wissel je uit bij het wisselen van de wacht? We zien in de praktijk onvoldoende aandacht voor de wachtoverdracht en dat kan zorgen voor schade’, stelt De Bakker. ‘Kijk, ik ben iemand die al 24 jaar bij dezelfde werkgever zit. Dat zie je nu bijna niet meer. Daarom is het belangrijk het stokje iedere keer goed over te dragen. Soms wordt er van uitgegaan dat je als aflosser precies weet  hoe alles werkt, waar alles ligt, staat of hangt.’

Wijzer wachtoverdracht

In de wijzer worden vier onderwerpen aangeduid. 1. De mens (‘Ben je fit? Wie is er aan dek?’), 2. de vaarweg (‘Waar varen we? Wat is het vaartraject en welke bijzonderheden komen we tegen? Staat er stroming?’), 3. Het vaartuig (‘hoe diep liggen we? Wat is de stand van de piloot?’) en 4. De lading (‘Zijn er bijzonderheden met de lading of tijdens belading of lossen?’). ‘En het is goed om – vooral bij een onbekende stuurhut – een paar dingen extra te checken. Waar zit de ‘noodzak’ van de stuurhut? Hoe werkt de omschakeling van de piloot? Hoe werkt het noodstuurwerk? En: Hoe werkt het algemeen alarm?’

Tekst gaat verder onder de foto

De mede door EOC gemaakte ‘Wijzer wachtoverdracht’.

De Bakker  is zich er van bewust dat een groot deel van de bemanning hier van op de hoogte zal zijn. ‘Er zijn ook veel bedrijven  die het op orde hebben, natuurlijk. Maar het is onderdeel van de professionaliseringsslag die de hele sector moet maken. Daar helpen wij graag bij.’

En dat is niet alleen met een wijzer voor de wachtoverdracht. ‘We hebben een vergelijkbare wijzer gemaakt voor nieuwe bemanningsleden aan boord. Net als bij die  wijzer is het geen checklist, maar een hulpmiddel, benadrukt De Bakker.

Wijzer nieuwe bemanning

‘We komen moeilijker aan nieuwe bemanningsleden. Wanneer je die dan binnen hebt, is het belangrijk ze bij de hand te nemen. Dat kan best lastig zijn: waar begin je? Hoe doe je dat? Daar is deze wijzer voor.’ In de ‘Wijzer nieuwe bemanning’ schenken de partijen in de werkgroep aandacht aan vijf hoofdonderwerpen. 1. De mens (‘Welke normen en waarden gelden er aan boord van dit schip? Wat zijn de werk-, rust-, koffie- en vaartijden?’), 2. Het vaartuig (‘De gegevens, afmetingen en natuurlijk de bediening’), 3. Het vaartraject (‘Denk aan de reisvoorbereiding’), 4. De lading (‘Zijn er bijzonderheden’). En ook nog 5. De procedures aan boord (‘Welke taken vallen binnen de functie? Wat is de handelwijze bij calamiteiten? Hoe werken de alarmen?’).

Een voordeel van een goede inwerkprocedure vergroot volgens De Bakker ook de veiligheid en het welzijn aan boord, maar zeker ook de binding met het bedrijf. ‘Mensen blijven langer bij een bedrijf als ze zich verbonden voelen met dat bedrijf. Dat ontbreekt nu weleens, daar kan je als werkgever op deze manier ook wat aan doen.’

Blad een van de twee van de mede door EOC gemaakte ‘Wijzer nieuwe bemanning’.