Genomineerden bekend

Royal Huisman, Holland Shipyards Group en Kooiman Marine maken kans op Ship of the Year Award 2024

Een zeiljacht van Royal Huisman, een pont van Holland Shipyards Group en een waterinjectievaartuig van Kooiman Marine maken kans op de Ship of the Year Award 2024. Een van de drie genomineerden gaat er met de prestigieuze scheepsbouwprijs vandoor tijdens het Maritime Awards Gala op 4 november. Vorig jaar werd de prijs gewonnen door raketschip Canopée.

De drie genomineerden voor de Ship of the Year Award op een rij. Foto's Ugo Fonolla / Holland Shipyards Group / Van Oor

Superjachtbouwer Royal Huisman uit Vollenhove is genomineerd met het zeiljacht Sarissa. ‘Royal Huisman heeft met Sarissa de lat voor super zeiljachten weer serieus hoger weten te leggen. Het jacht is voorzien in een groot aantal innovatieve boordsystemen zoals een hele serie onderdekse carbon lieren voor de bediening van de zeilen, een indrukwekkende liftkiel en een 380kWh batterijbank voor emissie loze voorstuwing. De intrekbare, elektrische azipod voortstuwing met naar voren gerichte schroeven is een vernieuwing op zich. Alles met enorm veel vernuft ontwikkeld en gebouwd in de zeer beperkte ruimte die karakteristiek is voor zeiljachten’, schrijft de jury. De bijna 60 meter lange Sarissa won al meerdere internationale scheepsbouwprijzen.

Tekst gaat verder onder de foto

De Sarissa tijdens een proefvaart. Foto Ugo Fonolla

Gorinchem XII

Scheepsbouwer en veerbootspecialist Holland Shipyards Group is genomineerd met de pont Gorinchem XII, een lichtgewicht emissieloos passagiersschip voor de gemeente Gorinchem. ‘Het schip kan 100 personen en 100 fietsen vervoeren met een laag energieverbruik en is uitgerust voor eenmansbediening. Samen met het oplaadsysteem en de nieuwe aanlandfuiken geschikt voor alle waterstanden, is een totaal transportsysteem opgeleverd. Hiermee is een nieuwe standaard gezet.’ Met deze pont won de scheepsbouwer dit jaar ook de Schuttevaer Award tijdens het Maritime Innovation Platform.

Tekst gaat verder onder de foto

De Gorinchem XII is een van de twee ponten die Holland Shipyards Group heeft gebouwd voor Riveer. Foto Holland Shipyards Group

Rijn

Kooiman Marine in Zwijndrecht maakt kans met het waterinjectievaartuig Rijn. ‘Het schip is voorzien van een Dynamic Positioning (DP) systeem, waardoor het baggeren in hoge mate voorgeprogrammeerd en efficiënter kan verlopen. Het toegepaste powermanagement-systeem is gebaseerd op praktijkdata waarmee de software geoptimaliseerd is, wat resulteert in minimale uitstoot’, stelt de jury. De Rijn is een van de twee waterinjectievaartuigen die Kooiman bouwde voor baggeraar Van Oord, haar zusterschip heet Rhône.

Tekst gaat verder onder de foto

De Rijn aan het werk in Frankrijk.

Andere genomineerden

De Ship of the Year Award is de belangrijkste prijs die wordt uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala, maar niet de enige. Hier een overzicht van de andere categorieën en genomineerden.

Maritime Talent Award:

Prijs voor onderzoekswerk of ontwikkelingsresultaat

  • Fanny Rebiffé met ‘AI Sail’, een open-innovatieproject rond machine learning
  • Willem van Herwaarden heeft een methodiek ontwikkeld in de vorm van een werkprocedure waarmee voorafgaand aan een operatie de traagheidsstraal van het offshore-kraanschip kan worden vastgesteld
  • Elise Hoffmann heeft tijdens haar afstuderen voor de TU Delft bij Damen Shipyards een aanpak uitgewerkt en toegepast die het mogelijk maakt rekening te houden met circulariteit tijdens het (her)ontwerp van schepen en equipment aan boord.

Maritime Innovation Award

Prijs voor meest aansprekende maritieme innovatie

  • Het STSsysteem van AutoMooring Solutions is een geavanceerd geautomatiseerd modulair aan- en afmeersysteem dat vacuümtechnologie en robotarmen combineert met kunstmatige intelligentie om schepen onderling af te meren.
  • Wattlab heeft Solarluiken ontwikkeld, een zonne-energiesysteem dat is geïntegreerd in conventionele scheepsluiken. Zo wordt elk luik een duurzame generator, waarmee het brandstofverbruik op schepen aanzienlijk kan worden gereduceerd.
  • Met de Heave Chief 1100 van Seaqualize kunnen offshore-installatiecontractors het hele jaar door veiliger zware windturbine-componenten hijsen en installeren. Het is ’s werelds grootste en meest geavanceerde inline Active Heave Compensator.

Maritime Achievement Award

Prijs voor maritieme prestatie met maatschappelijke impact en brede publieke zichtbaarheid

  • De KNRM zet zich al 200 jaar in voor mensen in nood op het water. Het redden van levens op zee valt en staat met de inzet van toegewijde vrijwilligers. De nominatie is een waardering voor de vrijwilligers die de ruggengraat vormen van het werk van de KNRM.
  • Royal Bodewes en VPRO Tegenlicht met de aflevering Dwarse Scheepsbouwers, waarin een uitzonderlijk goed beeld is neergezet van de Nederlandse maritieme sector. De nominatie is een aanmoediging voor de maritieme sector én daarbuiten om meer soortgelijke maatschappelijk zichtbaarheid voor de maritieme sector te realiseren.
  • Het waarborgen van het Mare Liberum door de opvarenden van de Koninklijke Marine. De nominatie is een waardering voor de inzet van alle opvarenden bij de Koninklijke Marine die zich inzetten voor de internationale vrije doorvaart voor de civiele scheepvaart.

Maritime Security Award

Prijs voor vernieuwing op het gebied van security binnen maritieme onderdelen van de Nederlandse overheid.

  • Erik Dekker heeft onderzoek gedaan naar de eigenschappen en prestaties van de Russische, hypersone ‘Kinzhal’ raket. Hij beschrijft onder welke omstandigheden een Kinzhal uit te schakelen lijkt met een capabele onderscheppingsraket.
  • In haar scriptie ‘Drone neutralisation with radar technology’ bestudeert LTZ3 (TD) Anna Verhoek of het mogelijk is om drones uit te schakelen met de elektromagnetische straling van radarsystemen.
  • Bas van Berkel heeft onderzoek gedaan naar methodes die kunnen worden ingezet als onderdeel van grootschalige en automatische monitoring van territoriale zones op zee. Doel is om schepen te detecteren die die niet gezien willen worden.

Royal Huisman, Holland Shipyards Group en Kooiman Marine maken kans op Ship of the Year Award 2024 | Schuttevaer.nl
Genomineerden bekend

Royal Huisman, Holland Shipyards Group en Kooiman Marine maken kans op Ship of the Year Award 2024

Een zeiljacht van Royal Huisman, een pont van Holland Shipyards Group en een waterinjectievaartuig van Kooiman Marine maken kans op de Ship of the Year Award 2024. Een van de drie genomineerden gaat er met de prestigieuze scheepsbouwprijs vandoor tijdens het Maritime Awards Gala op 4 november. Vorig jaar werd de prijs gewonnen door raketschip Canopée.

De drie genomineerden voor de Ship of the Year Award op een rij. Foto's Ugo Fonolla / Holland Shipyards Group / Van Oor

Superjachtbouwer Royal Huisman uit Vollenhove is genomineerd met het zeiljacht Sarissa. ‘Royal Huisman heeft met Sarissa de lat voor super zeiljachten weer serieus hoger weten te leggen. Het jacht is voorzien in een groot aantal innovatieve boordsystemen zoals een hele serie onderdekse carbon lieren voor de bediening van de zeilen, een indrukwekkende liftkiel en een 380kWh batterijbank voor emissie loze voorstuwing. De intrekbare, elektrische azipod voortstuwing met naar voren gerichte schroeven is een vernieuwing op zich. Alles met enorm veel vernuft ontwikkeld en gebouwd in de zeer beperkte ruimte die karakteristiek is voor zeiljachten’, schrijft de jury. De bijna 60 meter lange Sarissa won al meerdere internationale scheepsbouwprijzen.

Tekst gaat verder onder de foto

De Sarissa tijdens een proefvaart. Foto Ugo Fonolla

Gorinchem XII

Scheepsbouwer en veerbootspecialist Holland Shipyards Group is genomineerd met de pont Gorinchem XII, een lichtgewicht emissieloos passagiersschip voor de gemeente Gorinchem. ‘Het schip kan 100 personen en 100 fietsen vervoeren met een laag energieverbruik en is uitgerust voor eenmansbediening. Samen met het oplaadsysteem en de nieuwe aanlandfuiken geschikt voor alle waterstanden, is een totaal transportsysteem opgeleverd. Hiermee is een nieuwe standaard gezet.’ Met deze pont won de scheepsbouwer dit jaar ook de Schuttevaer Award tijdens het Maritime Innovation Platform.

Tekst gaat verder onder de foto

De Gorinchem XII is een van de twee ponten die Holland Shipyards Group heeft gebouwd voor Riveer. Foto Holland Shipyards Group

Rijn

Kooiman Marine in Zwijndrecht maakt kans met het waterinjectievaartuig Rijn. ‘Het schip is voorzien van een Dynamic Positioning (DP) systeem, waardoor het baggeren in hoge mate voorgeprogrammeerd en efficiënter kan verlopen. Het toegepaste powermanagement-systeem is gebaseerd op praktijkdata waarmee de software geoptimaliseerd is, wat resulteert in minimale uitstoot’, stelt de jury. De Rijn is een van de twee waterinjectievaartuigen die Kooiman bouwde voor baggeraar Van Oord, haar zusterschip heet Rhône.

Tekst gaat verder onder de foto

De Rijn aan het werk in Frankrijk.

Andere genomineerden

De Ship of the Year Award is de belangrijkste prijs die wordt uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala, maar niet de enige. Hier een overzicht van de andere categorieën en genomineerden.

Maritime Talent Award:

Prijs voor onderzoekswerk of ontwikkelingsresultaat

  • Fanny Rebiffé met ‘AI Sail’, een open-innovatieproject rond machine learning
  • Willem van Herwaarden heeft een methodiek ontwikkeld in de vorm van een werkprocedure waarmee voorafgaand aan een operatie de traagheidsstraal van het offshore-kraanschip kan worden vastgesteld
  • Elise Hoffmann heeft tijdens haar afstuderen voor de TU Delft bij Damen Shipyards een aanpak uitgewerkt en toegepast die het mogelijk maakt rekening te houden met circulariteit tijdens het (her)ontwerp van schepen en equipment aan boord.

Maritime Innovation Award

Prijs voor meest aansprekende maritieme innovatie

  • Het STSsysteem van AutoMooring Solutions is een geavanceerd geautomatiseerd modulair aan- en afmeersysteem dat vacuümtechnologie en robotarmen combineert met kunstmatige intelligentie om schepen onderling af te meren.
  • Wattlab heeft Solarluiken ontwikkeld, een zonne-energiesysteem dat is geïntegreerd in conventionele scheepsluiken. Zo wordt elk luik een duurzame generator, waarmee het brandstofverbruik op schepen aanzienlijk kan worden gereduceerd.
  • Met de Heave Chief 1100 van Seaqualize kunnen offshore-installatiecontractors het hele jaar door veiliger zware windturbine-componenten hijsen en installeren. Het is ’s werelds grootste en meest geavanceerde inline Active Heave Compensator.

Maritime Achievement Award

Prijs voor maritieme prestatie met maatschappelijke impact en brede publieke zichtbaarheid

  • De KNRM zet zich al 200 jaar in voor mensen in nood op het water. Het redden van levens op zee valt en staat met de inzet van toegewijde vrijwilligers. De nominatie is een waardering voor de vrijwilligers die de ruggengraat vormen van het werk van de KNRM.
  • Royal Bodewes en VPRO Tegenlicht met de aflevering Dwarse Scheepsbouwers, waarin een uitzonderlijk goed beeld is neergezet van de Nederlandse maritieme sector. De nominatie is een aanmoediging voor de maritieme sector én daarbuiten om meer soortgelijke maatschappelijk zichtbaarheid voor de maritieme sector te realiseren.
  • Het waarborgen van het Mare Liberum door de opvarenden van de Koninklijke Marine. De nominatie is een waardering voor de inzet van alle opvarenden bij de Koninklijke Marine die zich inzetten voor de internationale vrije doorvaart voor de civiele scheepvaart.

Maritime Security Award

Prijs voor vernieuwing op het gebied van security binnen maritieme onderdelen van de Nederlandse overheid.

  • Erik Dekker heeft onderzoek gedaan naar de eigenschappen en prestaties van de Russische, hypersone ‘Kinzhal’ raket. Hij beschrijft onder welke omstandigheden een Kinzhal uit te schakelen lijkt met een capabele onderscheppingsraket.
  • In haar scriptie ‘Drone neutralisation with radar technology’ bestudeert LTZ3 (TD) Anna Verhoek of het mogelijk is om drones uit te schakelen met de elektromagnetische straling van radarsystemen.
  • Bas van Berkel heeft onderzoek gedaan naar methodes die kunnen worden ingezet als onderdeel van grootschalige en automatische monitoring van territoriale zones op zee. Doel is om schepen te detecteren die die niet gezien willen worden.