Restauratie

Rotterdamse bedrijven laten stoomsleepboot Dockyard V weer in topconditie te water

De stoomsleepboot Dockyard V is woensdag 10 juli te water gelaten na een negen maanden durende restauratie bij ROG Ship Repair Rotterdam. Daarvoor hebben meerdere maritieme bedrijven zich belangeloos ingezet.

Na negen maanden restauratie wordt de Dockyard V weer te water gelaten door de drijvende bok Matador. Foto's Danny Cornelissen / Portpicures.nl

De ruim 70 jaar oude Dockyard V werd vorig jaar oktober drooggezet. De uitgebreide onderhoudsbeurt die volgde vloeide voort uit een gelegenheidssamenwerking tussen Rotterdamse bedrijven. ROG Ship Repair, HEBO en Bonn & Mees, Duik- & Bergingsbedrijf W. Smit en Safe Lifting Europe bundelden hun krachten voor behoud van de oude dame.

In de afgelopen maanden is het vijfjaarlijkse certificaat van onderzoek (CVO) verlengd, is de gland van de schroefas vernieuwd, zijn 174 vlam- en steunpijpen in de stoomketel vernieuwd en is de romp gestraald en voorzien van een nieuw verfsysteem. ‘Maar het grootste werk was denk ik de vervanging van enkele huidplaten die te dun waren geworden’, laat vrijwillig projectmanager Jeroen Holtkamp weten. Nu het schip te water is gelaten is het tijd voor de laatste werkzaamheden.

Tekst gaat verder onder de foto

Het vervangen van de huidbeplating was de grootste klus, volgens Holtkamp.

Daarna kan het schip weer jaren vooruit, stelt Holtkamp. De Dockyard V heeft een vaste ligplaats in de Rotterdamse Leuvehaven. Een enkele keer vaart ze nog uit. ‘Vooral voor maritieme evenementen. Denk aan Dordt in Stoom of de Wereldhavendagen, maar ze kan ook worden geboekt voor een vaartocht.’

Historie

De 25 meter lange sleepboot heeft een lange historie in Rotterdam. Het casco zonk in 1942 tijdens de Tweede Wereldoorlog. Toen was het nog niet afgebouwd. Pas na de oorlog werd het geborgen en alsnog afgebouwd. In 1947 voegde de stoomsleper zich bij de vloot van stoomsleepboten van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij en bleef daar actief tot 1978. In 1980 werd ze toegevoegd aan de collectie van het Maritiem Museum Rotterdam.

Tekst gaat verder onder de foto

Na de laatste werkzaamheden is de Dockyard V weer klaar om te varen.

Bedrijven

Holtkamp wil graag alle bedrijven bedanken die hun steentje hebben bijgedragen. Dat zijn de eerder genoemde ROG Ship Repair, Hebo Maritiemservice-Bonn & Mees Drijvende Bokken, Duik- & Bergingsbedrijf W. Smit, Simon en Safe Lifting Europe. Maar ook de volgende bedrijven: Eyecatcher, MSR maritime shipcleaning Rotterdam, Safelifting, G.I.N., ESS Scaffolding, NedMarine, GBS gearbox services lasercladding machining, De Kreek transport, K-tainer, Corrocoat, RascoClemco, Dominial, Onsite alignment, Avezaat, Schmitt anchors&chaincables, Sandfirden, Technomotion, Zeeland Refinery, Roodhart Group, Multraship towage & salvage, LRQA, Hempel coatings, Orange Delta, Torricelli, Smederij Meerkerk, Standard Fasel en Stichting Volkskracht Rotterdam.

Rotterdamse bedrijven laten stoomsleepboot Dockyard V weer in topconditie te water | Schuttevaer.nl
Restauratie

Rotterdamse bedrijven laten stoomsleepboot Dockyard V weer in topconditie te water

De stoomsleepboot Dockyard V is woensdag 10 juli te water gelaten na een negen maanden durende restauratie bij ROG Ship Repair Rotterdam. Daarvoor hebben meerdere maritieme bedrijven zich belangeloos ingezet.

Na negen maanden restauratie wordt de Dockyard V weer te water gelaten door de drijvende bok Matador. Foto's Danny Cornelissen / Portpicures.nl

De ruim 70 jaar oude Dockyard V werd vorig jaar oktober drooggezet. De uitgebreide onderhoudsbeurt die volgde vloeide voort uit een gelegenheidssamenwerking tussen Rotterdamse bedrijven. ROG Ship Repair, HEBO en Bonn & Mees, Duik- & Bergingsbedrijf W. Smit en Safe Lifting Europe bundelden hun krachten voor behoud van de oude dame.

In de afgelopen maanden is het vijfjaarlijkse certificaat van onderzoek (CVO) verlengd, is de gland van de schroefas vernieuwd, zijn 174 vlam- en steunpijpen in de stoomketel vernieuwd en is de romp gestraald en voorzien van een nieuw verfsysteem. ‘Maar het grootste werk was denk ik de vervanging van enkele huidplaten die te dun waren geworden’, laat vrijwillig projectmanager Jeroen Holtkamp weten. Nu het schip te water is gelaten is het tijd voor de laatste werkzaamheden.

Tekst gaat verder onder de foto

Het vervangen van de huidbeplating was de grootste klus, volgens Holtkamp.

Daarna kan het schip weer jaren vooruit, stelt Holtkamp. De Dockyard V heeft een vaste ligplaats in de Rotterdamse Leuvehaven. Een enkele keer vaart ze nog uit. ‘Vooral voor maritieme evenementen. Denk aan Dordt in Stoom of de Wereldhavendagen, maar ze kan ook worden geboekt voor een vaartocht.’

Historie

De 25 meter lange sleepboot heeft een lange historie in Rotterdam. Het casco zonk in 1942 tijdens de Tweede Wereldoorlog. Toen was het nog niet afgebouwd. Pas na de oorlog werd het geborgen en alsnog afgebouwd. In 1947 voegde de stoomsleper zich bij de vloot van stoomsleepboten van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij en bleef daar actief tot 1978. In 1980 werd ze toegevoegd aan de collectie van het Maritiem Museum Rotterdam.

Tekst gaat verder onder de foto

Na de laatste werkzaamheden is de Dockyard V weer klaar om te varen.

Bedrijven

Holtkamp wil graag alle bedrijven bedanken die hun steentje hebben bijgedragen. Dat zijn de eerder genoemde ROG Ship Repair, Hebo Maritiemservice-Bonn & Mees Drijvende Bokken, Duik- & Bergingsbedrijf W. Smit, Simon en Safe Lifting Europe. Maar ook de volgende bedrijven: Eyecatcher, MSR maritime shipcleaning Rotterdam, Safelifting, G.I.N., ESS Scaffolding, NedMarine, GBS gearbox services lasercladding machining, De Kreek transport, K-tainer, Corrocoat, RascoClemco, Dominial, Onsite alignment, Avezaat, Schmitt anchors&chaincables, Sandfirden, Technomotion, Zeeland Refinery, Roodhart Group, Multraship towage & salvage, LRQA, Hempel coatings, Orange Delta, Torricelli, Smederij Meerkerk, Standard Fasel en Stichting Volkskracht Rotterdam.