Noordzee trotseren

Technische problemen en onweer verhinderen oversteek waterstofboot Delftse studenten

Studenten van de TU Delft hebben hun plan om dinsdag de Noordzee over te steken met een zelfgebouwde boot op waterstof geannuleerd. Een combinatie van technische problemen en de slechte weersverwachting pakken funest uit voor wat de eerste oversteek naar Engeland ooit in een vaartuig op waterstof moest worden.

De oversteek naar Ramsgate zou zo'n acht uur in beslag nemen. In de loop van de ochtend werd besloten het plan uit te stellen. Beeld TU Delft

De leden van het Hydro Motion Team waren al met hun boot in Breskens (Zeeland), van waaruit ze om 08.00 uur wilden vertrekken. ‘Tot maandag waren al onze systemen getest en werkten ze perfect. Helaas deden zich de avond voor de overtocht onverwachte technische problemen met de motor voor’, laat teamlid Doris van Woensel weten. Reparaties duurden langer dan verwacht, waardoor het risico steeds groter werd dat de studenten met hun boot in een onweersstorm terecht zouden komen. De oversteek naar Ramsgate zou zo’n acht uur in beslag nemen. In de loop van de ochtend werd besloten het plan uit te stellen.

‘Zeer emotioneel’

‘Dit is een zeer emotioneel moment voor het team, maar we onderzoeken de mogelijkheid om opnieuw te plannen’, laten de studenten weten. Wanneer een eventuele nieuwe poging kan worden gedaan, is nog onzeker.

De studenten hadden hoge verwachtingen van hun waterstofboot. Ze wilden ‘geschiedenis schrijven’ met hun overtocht van zo’n 160 kilometer. Een van de doelen van het team is om de potentie van schone waterstof voor de scheepvaart te laten zien ‘en zo bijdragen aan de verduurzaming van deze sector’.

Technische problemen en onweer verhinderen oversteek waterstofboot Delftse studenten | Schuttevaer.nl
Noordzee trotseren

Technische problemen en onweer verhinderen oversteek waterstofboot Delftse studenten

Studenten van de TU Delft hebben hun plan om dinsdag de Noordzee over te steken met een zelfgebouwde boot op waterstof geannuleerd. Een combinatie van technische problemen en de slechte weersverwachting pakken funest uit voor wat de eerste oversteek naar Engeland ooit in een vaartuig op waterstof moest worden.

De oversteek naar Ramsgate zou zo'n acht uur in beslag nemen. In de loop van de ochtend werd besloten het plan uit te stellen. Beeld TU Delft

De leden van het Hydro Motion Team waren al met hun boot in Breskens (Zeeland), van waaruit ze om 08.00 uur wilden vertrekken. ‘Tot maandag waren al onze systemen getest en werkten ze perfect. Helaas deden zich de avond voor de overtocht onverwachte technische problemen met de motor voor’, laat teamlid Doris van Woensel weten. Reparaties duurden langer dan verwacht, waardoor het risico steeds groter werd dat de studenten met hun boot in een onweersstorm terecht zouden komen. De oversteek naar Ramsgate zou zo’n acht uur in beslag nemen. In de loop van de ochtend werd besloten het plan uit te stellen.

‘Zeer emotioneel’

‘Dit is een zeer emotioneel moment voor het team, maar we onderzoeken de mogelijkheid om opnieuw te plannen’, laten de studenten weten. Wanneer een eventuele nieuwe poging kan worden gedaan, is nog onzeker.

De studenten hadden hoge verwachtingen van hun waterstofboot. Ze wilden ‘geschiedenis schrijven’ met hun overtocht van zo’n 160 kilometer. Een van de doelen van het team is om de potentie van schone waterstof voor de scheepvaart te laten zien ‘en zo bijdragen aan de verduurzaming van deze sector’.