De Amadeus Saffier gaat als eerste met de ondersteunende windvoortstuwing varen. Bij de Sardius is de basis aanwezig en kunnen de âzeilenâ, afhankelijk van het succes met het eerste schip, snel worden geplaatst.
Tijdens een recente bijeenkomst van technisch-specialisten van KVNR-leden bij het Marin in Wageningen is extra aandacht gegeven aan windvoortstuwing. De rederijen die in het beginstadium VentoFoils hebben laten plaatsen op bestaande schepen zijn tot de conclusie gekomen dat âwindondersteunende voortstuwing kosteneffectief, duurzaam en toekomstbestendig isâ. Zo gaat Rederij De Bock Maritiem mee met de trend door als eerste rederij VentoFoils te plaatsen op nieuwbouw.
Tekst gaat verder onder de foto
Econowind
Het idee voor de inzet van een vleugelprofiel voor windvoortstuwing stamt uit de jaren â80 van de vorige eeuw en is afkomstig van de Franse natuurvorser Jacques Cousteau. Het Groningse Econowind begon in 2016 met de ontwikkeling van de vleugels voor de zeevaart. De VentoFoils zijn 16 meter hoog en leveren een brandstofbesparing op van 5 tot 10%. Frank Nieuwenhuis, sinds 2018 technisch ontwikkelaar bij Econowind, verwacht dat op de Amadeus Saffier een hoger percentage kan worden gehaald en dat het âin principe mogelijk is alleen op de VentoFoils te varenâ. Met een druk op de knop kunnen de vleugels in de juiste positie worden geplaatst.
Tekst gaat verder onder de foto
Kapitein Marnix Vlielander is de eerste gezagvoerder die met het schip van wal steekt. ‘De Amadeus-schepen ken ik goed maar met VentoFoils varen is nieuw voor ons. We krijgen een training op de wal en de eerste week vaart iemand van Econowind mee. We zijn benieuwd.’