Rederij De Bock Maritiem

Amadeus Saffier en Sardius: eerste nieuwbouwschepen met Ventofoils gedoopt

De nieuwe kruiplijncoasters Amadeus Saffier en Sardius van rederij De Bock Maritiem in Alkmaar zijn vrijdag 5 juli gezegend met wijwater en door Marjan de Bock-Smit en Annelies Hutter gedoopt met champagne. Het tweetal verkeert in de laatste fase van de afbouw bij Holland Shipyards in Werkendam en zal waarschijnlijk eind augustus in de vaart worden gebracht. Het zijn de eerste nieuwbouwschepen die zijn uitgerust met VentoFoils van Econowind.

De Bock Maritiem doop
Onder veel belangstelling werden de nieuwe kruiplijncoasters Amadeus Saffier en Sardius van rederij De Bock Maritiem gedoopt. Foto Wouter Lokker / ProMedia

De Amadeus Saffier gaat als eerste met de ondersteunende windvoortstuwing varen. Bij de Sardius is de basis aanwezig en kunnen de ‘zeilen’, afhankelijk van het succes met het eerste schip, snel worden geplaatst.

Tijdens een recente bijeenkomst van technisch-specialisten van KVNR-leden bij het Marin in Wageningen is extra aandacht gegeven aan windvoortstuwing. De rederijen die in het beginstadium VentoFoils hebben laten plaatsen op bestaande schepen zijn tot de conclusie gekomen dat ‘windondersteunende voortstuwing kosteneffectief, duurzaam en toekomstbestendig is’. Zo gaat Rederij De Bock Maritiem mee met de trend door als eerste rederij VentoFoils te plaatsen op nieuwbouw.

Tekst gaat verder onder de foto

De Bock Maritiem doop
Frank Nieuwenhuis, technisch ontwikkelaar Econowind en Gilbèrt de Bock trots voor de Amadeus Saffier. Foto Truus den Hartog

Econowind

Het idee voor de inzet van een vleugelprofiel voor windvoortstuwing stamt uit de jaren ’80 van de vorige eeuw en is afkomstig van de Franse natuurvorser Jacques Cousteau. Het Groningse Econowind begon in 2016 met de ontwikkeling van de vleugels voor de zeevaart. De VentoFoils zijn 16 meter hoog en leveren een brandstofbesparing op van 5 tot 10%. Frank Nieuwenhuis, sinds 2018 technisch ontwikkelaar bij Econowind, verwacht dat op de Amadeus Saffier een hoger percentage kan worden gehaald en dat het ‘in principe mogelijk is alleen op de VentoFoils te varen’. Met een druk op de knop kunnen de vleugels in de juiste positie worden geplaatst.

Tekst gaat verder onder de foto

Kapitein Marnix is de eerste gezagvoerder die met Ventofoils gaat varen.
Kapitein Marnix Vlielander is de eerste gezagvoerder die met Ventofoils gaat varen. Foto Truus den Hartog

Kapitein Marnix Vlielander is de eerste gezagvoerder die met het schip van wal steekt. ‘De Amadeus-schepen ken ik goed maar met VentoFoils varen is nieuw voor ons. We krijgen een training op de wal en de eerste week vaart iemand van Econowind mee. We zijn benieuwd.’

Amadeus Saffier en Sardius: eerste nieuwbouwschepen met Ventofoils gedoopt | Schuttevaer.nl
Rederij De Bock Maritiem

Amadeus Saffier en Sardius: eerste nieuwbouwschepen met Ventofoils gedoopt

De nieuwe kruiplijncoasters Amadeus Saffier en Sardius van rederij De Bock Maritiem in Alkmaar zijn vrijdag 5 juli gezegend met wijwater en door Marjan de Bock-Smit en Annelies Hutter gedoopt met champagne. Het tweetal verkeert in de laatste fase van de afbouw bij Holland Shipyards in Werkendam en zal waarschijnlijk eind augustus in de vaart worden gebracht. Het zijn de eerste nieuwbouwschepen die zijn uitgerust met VentoFoils van Econowind.

De Bock Maritiem doop
Onder veel belangstelling werden de nieuwe kruiplijncoasters Amadeus Saffier en Sardius van rederij De Bock Maritiem gedoopt. Foto Wouter Lokker / ProMedia

De Amadeus Saffier gaat als eerste met de ondersteunende windvoortstuwing varen. Bij de Sardius is de basis aanwezig en kunnen de ‘zeilen’, afhankelijk van het succes met het eerste schip, snel worden geplaatst.

Tijdens een recente bijeenkomst van technisch-specialisten van KVNR-leden bij het Marin in Wageningen is extra aandacht gegeven aan windvoortstuwing. De rederijen die in het beginstadium VentoFoils hebben laten plaatsen op bestaande schepen zijn tot de conclusie gekomen dat ‘windondersteunende voortstuwing kosteneffectief, duurzaam en toekomstbestendig is’. Zo gaat Rederij De Bock Maritiem mee met de trend door als eerste rederij VentoFoils te plaatsen op nieuwbouw.

Tekst gaat verder onder de foto

De Bock Maritiem doop
Frank Nieuwenhuis, technisch ontwikkelaar Econowind en Gilbèrt de Bock trots voor de Amadeus Saffier. Foto Truus den Hartog

Econowind

Het idee voor de inzet van een vleugelprofiel voor windvoortstuwing stamt uit de jaren ’80 van de vorige eeuw en is afkomstig van de Franse natuurvorser Jacques Cousteau. Het Groningse Econowind begon in 2016 met de ontwikkeling van de vleugels voor de zeevaart. De VentoFoils zijn 16 meter hoog en leveren een brandstofbesparing op van 5 tot 10%. Frank Nieuwenhuis, sinds 2018 technisch ontwikkelaar bij Econowind, verwacht dat op de Amadeus Saffier een hoger percentage kan worden gehaald en dat het ‘in principe mogelijk is alleen op de VentoFoils te varen’. Met een druk op de knop kunnen de vleugels in de juiste positie worden geplaatst.

Tekst gaat verder onder de foto

Kapitein Marnix is de eerste gezagvoerder die met Ventofoils gaat varen.
Kapitein Marnix Vlielander is de eerste gezagvoerder die met Ventofoils gaat varen. Foto Truus den Hartog

Kapitein Marnix Vlielander is de eerste gezagvoerder die met het schip van wal steekt. ‘De Amadeus-schepen ken ik goed maar met VentoFoils varen is nieuw voor ons. We krijgen een training op de wal en de eerste week vaart iemand van Econowind mee. We zijn benieuwd.’