Deze U-17 werd in 1972 te water gelaten en in 1973 in dienst gesteld. Ze voer tot 2010 en legde in haar diensttijd 201.152 zeemijl af. Het was de eerste Duitse onderzeeboot na de Tweede Wereldoorlog die in Amerikaanse wateren mocht varen. De oude dame werd vorig jaar naar het techniekmuseum in Speyer gebracht voor een tentoonstelling die een jaar duurde en nu gaat ze naar het techniekmuseum in Sinsheim. Het is niet bekend hoe lang de onderzeeboot daar blijft.
Voortgangster
Duitsland kende al eens een U-17. Die werd in 1935 voor Nazi-Duitsland gebouwd, kort voor de Tweede Wereldoorlog. Deze U-boot ging vier keer op missie en bracht de Nederlandse schepen Rijnhaven en Grutto in 1940 tot zinken. De onderzeeboot kwam zelf ongeschonden uit de oorlog, maar zonk toch. Op 5 mei 1945 werd ze bij Wilhelmshaven, bij de westelijke ingang van de Raedersluis, tot zinken gebracht door de nazi’s zelf.
Tekst gaat verder onder tweet
In den Morgenstunden verließ der Verband Speyer. Gegen 12 Uhr machte er in Mannheim/Rheinau fest.
Sodann ging es Schlag auf Schlag: Lashings lösen, ordentlich und sicher verstauen, dann die Elektrik für die Drehvorrichtung verlegen und diese betriebsbereit machen und drehen! 🤩 pic.twitter.com/kgRxek5aAP— Technik Museen Sinsheim Speyer offiziell (@museumtechnik) July 5, 2024
De reis van de onderzeeboot gaat in etappes, ook over de weg, en duurt tot en met zondag 28 juli.
Tekst gaat verder onder afbeelding