Hoogtepunten

De nieuwe Schuttevaer is uit: nauwelijks toezicht op varend ontgassen en nog geen verplicht vaarbewijs

Voor de ILT is het verbod op varend ontgassen nauwelijks goed te handhaven, blijkt uit navraag van Schuttevaer. Dat verbod is 1 juli ingegaan, maar de inspectie beschikt onder meer over te weinig elektronische neuzen om in heel Nederland overtredingen te ‘ruiken’. Verder: nog geen verplicht vaarbewijs voor de pleziervaart dit jaar en bij nieuwbouw kiest de binnenvaart voor groter.

De voorpagina van de nieuwe Schuttevaer. Beeld Schuttevaer

De handhaving van het nieuwe landelijke verbod op varend ontgassen dat gisteren (1 juli) is ingegaan, schiet tekort. De werkelijkheid komt nog niet overeen met de door de inspectie gestelde voorwaarden om goed te kunnen handhaven. Aan meer dan de helft van de voorwaarden om het nieuwe ontgassingsverbod effectief te kunnen handhaven wordt nog niet voldaan. Schuttevaer onderzocht alle voorwaarden: zo staat het er nu voor.

Schuttevaer komt deze zomer iedere week uit. Wij merken op de redactie dat het nieuws tegenwoordig in de zomermaanden gewoon doorgaat. Van komkommertijd is geen sprake meer. In de zomermaanden is er meer aandacht voor de pleziervaart. Ieder week wordt er een jachthaven uitgelicht. Overigens kan die pleziervaart deze zomer uitvaren zonder extra maatregelen. Dat wil zeggen, een verplicht vaarbewijs voor de pleziervaart en een aan hen toegewezen ‘fietspad’ op de Nieuwe Maas, komen er in ieder geval dit jaar nog niet. Ondertussen blijft het aantal ongevallen waarbij de recreatievaart is betrokken verder stijgen.

Er worden meer grote binnenvaartschepen besteld, dat blijkt uit het jaarverslag over 2023 van branchevereniging voor de scheepsbouwers NMT. Het gemiddelde volume lag afgelopen jaar bijna 50% hoger dan in 2022, en de jaren ervoor. Redenen daarvoor zijn dat op grote schepen de personeelskosten relatief lager zijn en het feit dat het goed gaat in de tankvaart.

Tekst gaat verder onder de foto

Casco’s van af te bouwen binnenvaartschepen komen de Rotterdamse haven binnen. Foto ANP

De modal shift in Nederland staat bepaald niet stil, ziet logistiek adviseur en makelaar Miranda Volker. Maar voor de volgende, complexe stap is meer nodig. Zo is het volgens Volker aan de overheid om belemmeringen weg te nemen door te investeren in randvoorwaarden als kadefaciliteiten en meer ruimte in havens voor bedrijven die denken aan vervoer over water.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekijkt, samen met Rijkswaterstaat en de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), de mogelijkheid om AIS-gegevens te gebruiken voor handhaving van de scheepvaart. Daarmee volgt demissionair minister Mark Harbers – die vandaag het stokje overgeeft aan Barry Madlener – een aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid na een dodelijk ongeval op zee. Dit is een eerste stap richting snelheidscontrole via AIS. Een controle die overigens wettelijk verboden is, weet ook Harbers.

Johan Feenstra (1974) heeft zijn hele leven op Dorothea’s gevaren. Hij werd geboren op een Dorothea, de spits van zijn vader, vernoemd naar zijn moeder. Johan herinnert zich de reizen naar Frankrijk als een fijne kindertijd. Zijn vader had van de mast naar achteren een touw gespannen, waaraan Johan en zijn broer met een tuigje verbonden waren, zodat ze op de luiken konden spelen. En nu wil hij zijn Dorothea verkopen.

Lees de hele krant hier via de link.