DOCKWISE

Zeeschip van 110 miljoen euro werd zonder toestemming gebouwd

Twee bestuurders van een rederij hielden zich niet aan de regels toen ze voor 110 miljoen euro een schip lieten bouwen. De raad van commissarissen schoot tekort in het toezicht op deze order.

Het schip werd uiteindelijk omgedoopt tot White Marlin voor Boskalis. Foto Boskalis

Toen de Rotterdamse zeetransporteur Fairstar in 2012 werd overgenomen door Dockwise uit Breda, kwam er al snel een fors lijk uit de kast vallen. Een Chinese werf bleek in opdracht van Fairstar te bouwen aan het zwareladingschip Fathom voor de aanneemsom van 110 miljoen euro.

Fairstar en Dockwise begonnen een rechtszaak tegen twee voormalige bestuurders en twee oud-commissarissen.  De rechter oordeelde dat de bestuurders zonder de vereiste toestemming hadden gehandeld en dat de commissarissen onvoldoende toezicht op de order hadden gehouden.

Schade wordt nog vastgesteld

Het viertal ging in hoger beroep maar daarin werd hun aansprakelijkheid bevestigd, zo bericht NRC. Dat Dockwise voor de overname niet wist van de forse verplichting die Fairstar was aangegaan, wordt de bestuurders eveneens aangerekend. Het tweetal moet in elk geval de riante vertrekvergoedingen die ze voor zichzelf hadden geregeld terugbetalen.

Of en in welke mate er door hun handelen schade is geleden, staat nog niet vast. Zelf vinden ze dat daar geen sprake van is omdat het schip werd afgebouwd en omgedoopt tot White Marlin. Dockwise zegt echter wel degelijk schade te hebben geleden. Een vervolgprocedure moet in dat verschil van inzicht duidelijkheid brengen.