Orion en Rijkswaterstaat zetten op 25 juni de handtekening onder de samenwerking. Tot en met 2032 gaat Orion, bestaande uit Istimewa Elektrotechniek, Yunex Traffic en Mourik Infra, aan de slag met het moderniseren van de bruggen en sluizen. ‘Die worden technisch up-to-date, nog veiliger en betrouwbaarder gemaakt’, schrijft Rijkswaterstaat. Daaronder valt het vernieuwen van verschillende soorten aandrijvingen, het vervangen van camera’s, het vernieuwen van geluid- en marifooninstallaties en het moderniseren van de bediening en besturing vanuit de Bediencentrale in Tilburg.
De binnenvaart zal vanaf maart 2026 hinder ervaren van de werkzaamheden. Het is mogelijk, stelt de vaarwegbeheerder, dat op een gegeven moment een brug of sluis tijdelijk niet gebruikt kan worden. De volgende bruggen en sluizen worden aangepakt.
Bruggen:
- Amertakbrug
- Brug Dr Deelenlaan
- Brug Heikantsebaan
- Brug Lijnsheike
- Brug Waalstraat
- Brug Marksluis
- Sluis I (brug)
- Sluis IV (brug)
Sluizen:
- Marksluis
- Sluis Empel
- Sluis Hintham
- Sluis Schijndel
- Sluis I
- Sluis II
- Sluis III
- Sluis IV
- Sluis Panheel (twee kolken)
- Sluis Helmond
Als eerste is de Marksluis aan de beurt. Tot het zover is, gaat de aannemerscombinatie al wel aan de slag met de voorbereidingen. Het huidige areaal wordt in kaart gebracht en de werkzaamheden worden gepland.
‘Na een periode van voorbereiding is deze ondertekening een mijlpaal voor het project Tilburg 3. De komende jaren gaat Orion flink aan de slag en met deze aanpak zorgen we gezamenlijk voor het betrouwbaar functioneren van onze sluizen en bruggen in Brabant en Limburg’, stelt Martin Wijnen, directeur-generaal van Rijkswaterstaat.
![](https://www.schuttevaer.nl/wp-content/uploads/2024/06/RWS-Tilburg3-61-klein-scaled.jpg)