Bedrijfsinspectie

ILT ziet meer overschrijdingen van vaar- en rusttijden binnenvaart

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deelde in 2023 meer waarschuwingen en boetes uit bij bedrijfsinspecties in de binnenvaart dan een jaar eerder. Met name tekortkomingen in de verplichte rusttijden waren reden voor de inspectie om een waarschuwing of boete te geven. Aan de andere kant waren de scheepsdocumenten bijna overal in orde.

De inspectie zag in bijna 60% van de inspecties dat er sprake was van een tekort aan rusttijd per 24 uur. Foto ANP

De ILT voerde afgelopen jaar 103 bedrijfsinspecties uit. Dat waren er 12 minder dan een jaar eerder. Toch werden er door de ILT meer waarschuwingen uitgedeeld (1192 tegenover 1122). Daarnaast zijn er 34 boeterapporten opgesteld voor in totaal 124 tekortkomingen. Een jaar eerder deelde de ILT aan 23 bedrijven boetes uit over in totaal 105 tekortkomingen. ‘Bij deze overtredingen vulden bedrijven onder andere het vaartijdenboek niet of onjuist in. Ook hielden bedrijven zich niet aan de verplichte rusttijden’, schrijft de ILT.

Tekst gaat verder onder de grafiek

In onderstaande grafiek wordt de naleving van de Binnenvaartwet en Arbeidstijdenwet van 2021 tot en met 2023 in percentages weergegeven. Bron ILT

De inspectie zag in bijna 60% van de inspecties dat er sprake was van een tekort aan rusttijd per 24 uur. In 35% van de gevallen was er sprake van een tekort aan onderbreking van de vaartijd per 24 uur. En in 20% merkte de ILT een overschrijding van de vaartijd per 24 uur op. Het aantal tekortkomingen in de rusttijden en onderbrekingen lagen hoger dan een jaar eerder, terwijl de binnenvaart minder vaak de vaartijd overschreed. Dat het aantal waarschuwingen hoog lag in 2023, kwam volgens de ILT door veel lichte overschrijdingen van de rusttijd. ‘Wanneer er een overtreding plaatsvindt, gaan de ILT-inspecteurs altijd in gesprek. De schipper kan dan uitleggen waarom hij of zij zich niet aan de regels hield. De inspecteurs luisteren goed naar het verhaal van de schipper, over de feiten en omstandigheden. Soms moeten schippers onverwachts omvaren en is de rusttijd plotseling korter dan verwacht’, schrijft de ILT over die rusttijden.

Reactie Koninklijke Binnenvaart Nederland

‘KBN is altijd benieuwd naar het verhaal achter de overtredingen, omdat dit context geeft aan de situatie. Zo zijn er de bekende problemen, zoals een tekort aan ligplaatsen en ongeplande stremmingen, waardoor het lastig of zelfs onmogelijk is om binnen de wettelijke kaders te blijven.

‘KBN is dus blij met de benadering van de inspectie, omdat de inspecteurs altijd in gesprek gaan, luisteren naar de omstandigheden waarin de overtreding is gemaakt en rekening houden met de omstandigheden tijdens het uitdelen van een boeterapport of waarschuwing. Dat onderscheid tussen een boete en waarschuwing is nodig, omdat waarschuwingen vaak relatief kleine administratieve overtredingen zijn, die de veiligheid niet in geding brengen.

‘Het is goed dat er gehandhaafd wordt, zodat de veiligheid op het water vergroot wordt. Handhaving speelt daarnaast een rol in het zorgen voor een ‘level playing field’. Partijen die willens en wetens de wet overtreden moeten aangepakt worden, omdat het de partijen benadeeld die wel binnen de wettelijke kaders opereren.’

Minimumbemanning

Bij 20% van de inspecties werd er niet voldaan aan de minimum vereiste bemanning aan boord. Die tekortkoming kwam een jaar eerder niet voor bij de bedrijfsinspecties door de ILT. Het dienstboekje en/of vaarbewijs was in minder dan 5% van de gevallen niet in orde, dat was een jaar eerder nog 10%. Bij zo’n 10% was de exploitatiewissel verkeerd uitgevoerd.

Bedrijfsinspectie

Ook in 2024 vinden weer bedrijfsinspecties en objectinspecties plaats. Voor bedrijfsinspecties selecteert de ILT elk kwartaal een nieuwe groep bedrijven. Deze bedrijven ontvangen een brief, zodat zij zich kunnen voorbereiden op de controle. Na de inspectie ontvangen de bedrijven opnieuw een brief en vindt er een gesprek plaats met de ILT-inspecteur. Tijdens dit gesprek bespreken de inspecteurs de bevindingen van de bedrijfsinspecties om herhaling te voorkomen. De ILT bespreekt jaarlijks de resultaten van inspecties met de sector, om de veiligheid en naleving van de wet- en regelgeving in de binnenvaart verder te verbeteren.