Binnenvaart boos

North Sea Port verdedigt verhoging walstroomtarief: ‘We hebben tien jaar niet verhoogd’

North Sea Port verhoogt het walstroomtarief met 28% per 1 juli 2024. Op diezelfde dag wordt het gebruik van walstroom verplicht voor binnenvaartschepen die dat kunnen. En die samenloop schiet binnenvaartschippers in het verkeerde keelgat, maar is volgens het havenbedrijf goed uit te leggen.

Walstroom is vanaf 1 juli 2024 verplicht in het havengebied van North Sea Port. Foto Adri van der Wege

Binnenvaartschepen die aan de stekker kunnen, moeten dat vanaf 1 juli 2024 ook doen in het havengebied van North Sea Port. Dat bericht zorgde voor veel reacties van schippers. Want de verplichting valt samen met een verhoging van het tarief voor walstroom. Per kWh betaalt de binnenvaart straks geen 0,2745 euro, maar 0,35 euro. Dat is een verhoging van 28%. ‘En precies op de datum dat de verplichting in gaat. Wat een toeval’, is een van de reacties op het bericht.

Stimuleren

Maar is het toeval? ‘We hebben sinds 2014 het tarief niet aangepast’, laat de woordvoerder van North Sea Port weten. Dat deed het havenbedrijf niet, om het gebruik van walstroom te stimuleren, legt hij uit. ‘We hebben de prijs nu enkel geactualiseerd.’ Het laag houden van de prijs om het gebruik van walstroom te stimuleren hoeft immers niet meer, want het Havenbedrijf heeft het gebruik van walstroom verplicht.

Het tarief van 35 eurocent per kWh is gelijk aan dat van Port of Rotterdam, maar hoger dan dat van Port of Antwerp (27 eurocent), blijkt uit de tarieven op de site van walstroomleverancier Connect4Shore.

North Sea Port verdedigt verhoging walstroomtarief: ‘We hebben tien jaar niet verhoogd’ | Schuttevaer.nl
Binnenvaart boos

North Sea Port verdedigt verhoging walstroomtarief: ‘We hebben tien jaar niet verhoogd’

North Sea Port verhoogt het walstroomtarief met 28% per 1 juli 2024. Op diezelfde dag wordt het gebruik van walstroom verplicht voor binnenvaartschepen die dat kunnen. En die samenloop schiet binnenvaartschippers in het verkeerde keelgat, maar is volgens het havenbedrijf goed uit te leggen.

Walstroom is vanaf 1 juli 2024 verplicht in het havengebied van North Sea Port. Foto Adri van der Wege

Binnenvaartschepen die aan de stekker kunnen, moeten dat vanaf 1 juli 2024 ook doen in het havengebied van North Sea Port. Dat bericht zorgde voor veel reacties van schippers. Want de verplichting valt samen met een verhoging van het tarief voor walstroom. Per kWh betaalt de binnenvaart straks geen 0,2745 euro, maar 0,35 euro. Dat is een verhoging van 28%. ‘En precies op de datum dat de verplichting in gaat. Wat een toeval’, is een van de reacties op het bericht.

Stimuleren

Maar is het toeval? ‘We hebben sinds 2014 het tarief niet aangepast’, laat de woordvoerder van North Sea Port weten. Dat deed het havenbedrijf niet, om het gebruik van walstroom te stimuleren, legt hij uit. ‘We hebben de prijs nu enkel geactualiseerd.’ Het laag houden van de prijs om het gebruik van walstroom te stimuleren hoeft immers niet meer, want het Havenbedrijf heeft het gebruik van walstroom verplicht.

Het tarief van 35 eurocent per kWh is gelijk aan dat van Port of Rotterdam, maar hoger dan dat van Port of Antwerp (27 eurocent), blijkt uit de tarieven op de site van walstroomleverancier Connect4Shore.