Hoogtepunten

De nieuwe Schuttevaer is uit: onvoorspelbare Rijn en herstellende scheepsbouwsector

De toekomst van de Rijn ziet ARD-weerman en rivierenexpert Andreas Wagner somber in. De belangrijke waterweg wordt volgens hem een onvoorspelbare regenrivier, wat de stiptheid en betrouwbaarheid niet ten goede komt. Dat vertelt hij in de nieuwste Schuttevaer. Verder: orderboeken scheepsbouwers voller en een profiel van de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat.

De voorpagina van de nieuwste Schuttevaer. Beeld Schuttevaer

Wagner is een van de weinige weerexperts in Duitsland die langdurig de waterstanden van de Duitse rivieren heeft bestudeerd. Meer dan 40 jaar geleden begon hij thuis in Trier dagelijks het verloop van de Moezel bij te houden. Hij verwierf bekendheid nadat zijn website Pegeldeutschland vanaf de eeuwwisseling een veel geraadpleegde bron van informatie werd, ook onder schippers. Lees hier hoe hij denkt over de toekomst van de Rijn en de waterstanden de komende zomer.

Lees de hele krant hier via de link.

De Nederlandse scheepsbouw zit weer in de lift na het magere jaar van 2022. De totale omzet van de maritieme sector steeg met 10 procent naar 8,8 miljard euro, dat blijkt uit het sectorjaarverslag van branchevereniging Netherlands Maritime Technology (NMT). De werven leverden meer zeeschepen, binnenvaartschepen en riviercruiseschepen op. De bouw van ander soort schepen was in gelijke tred met een jaar eerder.

Tekst gaat verder onder de foto

Barry Madlener (r) op bezoek bij beoogd premier Dick Schoof (l) en formateur Richard van Zwol.

Barry Madlener (55) is de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Als een van de eerste negen Tweede Kamerleden voor de PVV in 2006 kent hij een lange geschiedenis bij de partij van Geert Wilders. Ook kent hij een lange geschiedenis in de commissie van IenW, maar die was weinig maritiem. Wie is de nieuwe minister?

Sluis Sint Andries en de Wilhelminasluis lagen er beide uit afgelopen weken. Waardoor het voor de binnenvaart moeilijk is over te steken van de Maas naar de Waal. KBN stelt erg te balen van de ongeplande stremmingen, zoals die op  die afbreuk doen aan de betrouwbaarheid van de sector. ‘We zien ook bij andere objecten een dergelijke trend, zoals sluis Macharen en Bosscherveld. Macharen is nota bene een keersluis die zelden dicht ging. Deze stremmingen verhogen daarnaast de druk op andere sluizen, met mogelijk extra wachttijden tot gevolg.’

Tekst gaat verder onder de foto

Door de lens van Sanne Terence en Inge
‘We hebben het schip terug gebracht in de oorspronkelijke kleuren.’ Foto Sanne van der Most

Terence Scholtes en Inge Koomen wonen samen met hun drie katten in Gouda op de Lena Clazina, een voormalig vrachtschip uit 1925. ‘We mogen er een tijdje op wonen en dan geven we hem weer door aan de volgende generatie’, zegt Terence. ‘Zo zie ik het.’ Over het leven op het schip vertellen Terrence en Inge hier.

Lees de hele krant hier via de link.
De nieuwe Schuttevaer is uit: onvoorspelbare Rijn en herstellende scheepsbouwsector | Schuttevaer.nl
Hoogtepunten

De nieuwe Schuttevaer is uit: onvoorspelbare Rijn en herstellende scheepsbouwsector

De toekomst van de Rijn ziet ARD-weerman en rivierenexpert Andreas Wagner somber in. De belangrijke waterweg wordt volgens hem een onvoorspelbare regenrivier, wat de stiptheid en betrouwbaarheid niet ten goede komt. Dat vertelt hij in de nieuwste Schuttevaer. Verder: orderboeken scheepsbouwers voller en een profiel van de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat.

De voorpagina van de nieuwste Schuttevaer. Beeld Schuttevaer

Wagner is een van de weinige weerexperts in Duitsland die langdurig de waterstanden van de Duitse rivieren heeft bestudeerd. Meer dan 40 jaar geleden begon hij thuis in Trier dagelijks het verloop van de Moezel bij te houden. Hij verwierf bekendheid nadat zijn website Pegeldeutschland vanaf de eeuwwisseling een veel geraadpleegde bron van informatie werd, ook onder schippers. Lees hier hoe hij denkt over de toekomst van de Rijn en de waterstanden de komende zomer.

Lees de hele krant hier via de link.

De Nederlandse scheepsbouw zit weer in de lift na het magere jaar van 2022. De totale omzet van de maritieme sector steeg met 10 procent naar 8,8 miljard euro, dat blijkt uit het sectorjaarverslag van branchevereniging Netherlands Maritime Technology (NMT). De werven leverden meer zeeschepen, binnenvaartschepen en riviercruiseschepen op. De bouw van ander soort schepen was in gelijke tred met een jaar eerder.

Tekst gaat verder onder de foto

Barry Madlener (r) op bezoek bij beoogd premier Dick Schoof (l) en formateur Richard van Zwol.

Barry Madlener (55) is de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Als een van de eerste negen Tweede Kamerleden voor de PVV in 2006 kent hij een lange geschiedenis bij de partij van Geert Wilders. Ook kent hij een lange geschiedenis in de commissie van IenW, maar die was weinig maritiem. Wie is de nieuwe minister?

Sluis Sint Andries en de Wilhelminasluis lagen er beide uit afgelopen weken. Waardoor het voor de binnenvaart moeilijk is over te steken van de Maas naar de Waal. KBN stelt erg te balen van de ongeplande stremmingen, zoals die op  die afbreuk doen aan de betrouwbaarheid van de sector. ‘We zien ook bij andere objecten een dergelijke trend, zoals sluis Macharen en Bosscherveld. Macharen is nota bene een keersluis die zelden dicht ging. Deze stremmingen verhogen daarnaast de druk op andere sluizen, met mogelijk extra wachttijden tot gevolg.’

Tekst gaat verder onder de foto

Door de lens van Sanne Terence en Inge
‘We hebben het schip terug gebracht in de oorspronkelijke kleuren.’ Foto Sanne van der Most

Terence Scholtes en Inge Koomen wonen samen met hun drie katten in Gouda op de Lena Clazina, een voormalig vrachtschip uit 1925. ‘We mogen er een tijdje op wonen en dan geven we hem weer door aan de volgende generatie’, zegt Terence. ‘Zo zie ik het.’ Over het leven op het schip vertellen Terrence en Inge hier.

Lees de hele krant hier via de link.