Sluis Moen

Nederlands schip plooit nadat het op sluisdrempel blijft hangen

Een Nederlands drogeladingschip is vrijdagavond geplooid in sluis Moen in het kanaal Bossuit-Kortrijk. Dat gebeurde toen het achterschip tijdens het afschutten op de bovendrempel bleef hangen.

Geplooid staal aan bakboordzijde van het schip. Foto's ESI brandweer

Het gaat om de 110-er Panta Rhei uit Werkendam, die geladen met bijna 2000 ton grond in de afvaart was. Het schip is waarschijnlijk niet ver genoeg doorgevaren in de 115 meter lange sluis. Geert Weymeis van kanaalbeheerder de Vlaamse Waterweg zegt voor de microfoon van de regionale zender Focus WTV dat het schip met het roer en het achterschip op de drempel terechtkwam. Daardoor plooide en scheurde het schip uit 2003 ter hoogte van de voorkant van de woning.

De Vlaamse Waterweg en de brandweer hebben maatregelen getroffen om eventueel uitstromende olie in te dammen. Dat is extra van belang omdat de sluis in een waterwingebied ligt. Zaterdag is met vrachtwagens en trekkers met  aanhangers voor grondtransport een deel van de lading afgevoerd. De aarde werd terug naar het grondverwerkingsbedrijf in Stasegem vervoerd, zegt de VRT. Dat duurde tot 22 uur. Vervolgens kon het schip op eigen kracht de sluis uitvaren. Buiten de sluis werd de rest van de lading gelost.

Achter de Panta Rhei voeren twee schepen in de afvaart die zaterdag niet verder konden. Ook een schip in de opvaart raakte in stremming. Omdat er op zondag in principe niet geschut wordt, kunnen zij pas maandag hun reis vervolgen.

De Panta Rhei in sluis Moen.