Buitenlandse schuldeiser

Tanker Dalal aan de ketting in Rotterdam: ‘Bemanning zit tot bijna twee jaar vast aan boord’

De tanker Dalal ligt sinds afgelopen weekend aan de ketting in de Rotterdamse Waalhaven. Het heeft er alle schijn van dat het er nog wel even zal liggen. Niet alleen is het schip in beslag genomen op verzoek van een buitenlandse schuldeiser. Maar ook zijn er 26 onvolkomenheden bij een ILT-inspectie aan het licht gekomen, die eerst verholpen moeten worden. Eén daarvan is het feit dat de bemanningsleden al veel te lang aan boord zijn. ‘Dat loop uiteen van 11 maanden tot bijna twee jaar’, zegt Gijs Mol van ITF Seafarers.

De tanker Dalal blijft nog wel even in Rotterdam liggen. ILT stelde een lijst van te verhelpen onvolkomenheden op; een advocatenbureau legde namens een schuldeiser beslag op het schip. Foto Ries van Wendel de Joode

Aan boord van de onder de vlag van Palau varende tanker zijn bemanningsleden uit Soedan, Egypte en Jordanië. Niet alleen zijn deze bemanningsleden al veel te lang aan boord, vertelt Gijs Mol, die werkt bij de belangenbehartiger van zeevarenden wereldwijd. ‘Er zijn ook nog zes verlopen contracten.’

Mol werd een maand geleden gebeld. ‘Door een Soedanees die zei dat hij al sinds september 2022 aan boord was en er helemaal doorheen zat. Ik heb toen met de rederij contact opgenomen en gezegd dat ze er iets aan moesten doen. Uiteindelijk is die man naar huis gegaan’, vertelt hij. ‘Andere bemanningsleden die al veel te lang aan boord zijn draaien ook door. Deze week was er een vechtpartij tussen een bootsman en de eerste officier. Toen ik met de bootsman praatte bleek dat hij medicijnen slikt tegen zware depressies en schizofrenie. Hij zei dat het niet goed zit in zijn hoofd. Nou, dat kan ik me indenken. Ik snap niet dat zo’n man door de medische keuring is gekomen.’

ILT-inspectie

‘Waar het ook niet goed mee zat was het proviand. Helemaal geen vers voedsel. Daar heb ik met de rederij ook contact over opgenomen en ze hebben er iets aan gedaan. Het is in elk geval iets verbeterd.’ Mol zegt inmiddels een redelijk contact te hebben met de Panamese rederij die eigenaar is van het schip. ‘Maar ze moeten ook wel meewerken, anders blijft het hier nog langer liggen.’ Op de vraag hoe lang de Dalal nog in Rotterdam moet blijven zegt Mol: ‘Dan kan zo maar een paar weken zijn.’

Volgens Mol heeft de ILT een lijst van 26 dingen opgesteld die verholpen moeten zijn voordat het schip weer naar zee kan: ‘Dat varieert van de al genoemde verlopen contracten, gebrekkig sanitair, medische certificaten die niet in orde zijn tot reddingsboeien die niet voldoende beschikbaar of in orde zijn. En zo nog een hele rits. Er waren overigens drie punten bij die al op de lijst stonden van een inspectie die in Italië in februari van dit jaar werd uitgevoerd.’

Buitenlandse schuldeiser

Behalve de ITF en ILT is inmiddels ook een Rotterdams advocatenkantoor bij de Dalal betrokken. Dat heeft op 15 juni beslag gelegd op het schip op verzoek van een buitenlandse schuldeiser. Op het hoe en waarom wil een woordvoerder van het kantoor op dit moment niet ingaan.

Tanker Dalal aan de ketting in Rotterdam: ‘Bemanning zit tot bijna twee jaar vast aan boord’ | Schuttevaer.nl
Buitenlandse schuldeiser

Tanker Dalal aan de ketting in Rotterdam: ‘Bemanning zit tot bijna twee jaar vast aan boord’

De tanker Dalal ligt sinds afgelopen weekend aan de ketting in de Rotterdamse Waalhaven. Het heeft er alle schijn van dat het er nog wel even zal liggen. Niet alleen is het schip in beslag genomen op verzoek van een buitenlandse schuldeiser. Maar ook zijn er 26 onvolkomenheden bij een ILT-inspectie aan het licht gekomen, die eerst verholpen moeten worden. Eén daarvan is het feit dat de bemanningsleden al veel te lang aan boord zijn. ‘Dat loop uiteen van 11 maanden tot bijna twee jaar’, zegt Gijs Mol van ITF Seafarers.

De tanker Dalal blijft nog wel even in Rotterdam liggen. ILT stelde een lijst van te verhelpen onvolkomenheden op; een advocatenbureau legde namens een schuldeiser beslag op het schip. Foto Ries van Wendel de Joode

Aan boord van de onder de vlag van Palau varende tanker zijn bemanningsleden uit Soedan, Egypte en Jordanië. Niet alleen zijn deze bemanningsleden al veel te lang aan boord, vertelt Gijs Mol, die werkt bij de belangenbehartiger van zeevarenden wereldwijd. ‘Er zijn ook nog zes verlopen contracten.’

Mol werd een maand geleden gebeld. ‘Door een Soedanees die zei dat hij al sinds september 2022 aan boord was en er helemaal doorheen zat. Ik heb toen met de rederij contact opgenomen en gezegd dat ze er iets aan moesten doen. Uiteindelijk is die man naar huis gegaan’, vertelt hij. ‘Andere bemanningsleden die al veel te lang aan boord zijn draaien ook door. Deze week was er een vechtpartij tussen een bootsman en de eerste officier. Toen ik met de bootsman praatte bleek dat hij medicijnen slikt tegen zware depressies en schizofrenie. Hij zei dat het niet goed zit in zijn hoofd. Nou, dat kan ik me indenken. Ik snap niet dat zo’n man door de medische keuring is gekomen.’

ILT-inspectie

‘Waar het ook niet goed mee zat was het proviand. Helemaal geen vers voedsel. Daar heb ik met de rederij ook contact over opgenomen en ze hebben er iets aan gedaan. Het is in elk geval iets verbeterd.’ Mol zegt inmiddels een redelijk contact te hebben met de Panamese rederij die eigenaar is van het schip. ‘Maar ze moeten ook wel meewerken, anders blijft het hier nog langer liggen.’ Op de vraag hoe lang de Dalal nog in Rotterdam moet blijven zegt Mol: ‘Dan kan zo maar een paar weken zijn.’

Volgens Mol heeft de ILT een lijst van 26 dingen opgesteld die verholpen moeten zijn voordat het schip weer naar zee kan: ‘Dat varieert van de al genoemde verlopen contracten, gebrekkig sanitair, medische certificaten die niet in orde zijn tot reddingsboeien die niet voldoende beschikbaar of in orde zijn. En zo nog een hele rits. Er waren overigens drie punten bij die al op de lijst stonden van een inspectie die in Italië in februari van dit jaar werd uitgevoerd.’

Buitenlandse schuldeiser

Behalve de ITF en ILT is inmiddels ook een Rotterdams advocatenkantoor bij de Dalal betrokken. Dat heeft op 15 juni beslag gelegd op het schip op verzoek van een buitenlandse schuldeiser. Op het hoe en waarom wil een woordvoerder van het kantoor op dit moment niet ingaan.