De OVV publiceerde donderdag 13 juni het rapport ‘Schipperen met ruimte. Beheersing van scheepvaartveiligheid op een steeds vollere Noordzee’. De raad concludeert in dat rapport dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de risico’s van een steeds voller wordende Noordzee onvoldoende in beeld heeft. Hoewel het ministerie de ambitie heeft de veiligheid op de Noordzee gelijk te houden of te verbeteren, slaagt het daar niet in, concludeert de OVV.
Inhaalslag
Die conclusie volgt op een onderzoek van de OVV naar drie recente besluiten op de Noordzee. De OVV heeft gekeken naar besluiten over plaatsingen op de Noordzee en stelt dat de risicoanalyses hiervoor tekortschieten. ‘Bij de besluitvorming over het plaatsen van vaste objecten op de Noordzee was het inzicht in de risico’s beperkt.’
Wel ziet de OVV dat het ministerie bezig is aan een inhaalslag. Die inhaalslag bestaat uit extra onderzoek en beheersmaatregelen. Alleen die beheersmaatregelen zijn volgens de OVV ook niet allemaal even effectief. Zo zou de bufferstrook voor windgevoelige schepen – boven windkracht zes – niet breed genoeg zijn, is de passieve verkeersbegeleiding onvoldoende en verwarrend én is de effectiviteit van noodsleephulp erg afhankelijk van de aanvaartijd en de windkracht. ‘Vanaf windkracht zes is het slepen van sommige windgevoelige schepen voor de huidige ERTV’s (Emergency Response Towing Vessels – red.) al uitdagend vanwege de benodigde trekkracht.’
Tekst gaat verder onder de foto
Aanbevelingen
De OVV doet enkele aanbevelingen. Zo moet het ministerie de risicobeheersing verbeteren door betere modellen te gebruiken en meer rekening te houden met zware en windgevoelige schepen. Ook moet niet alleen worden gekeken naar nieuwe windparken, maar ook naar bestaande en in aanbouw zijnde windparken. Verder adviseert de OVV een realistisch en toetsbaar doel te stellen. ‘Door het beperkte zicht op het risiconiveau en het ontbreken van een realistisch veiligheidsdoel kan momenteel geen goede weging van scheepvaartveiligheid in de besluitvorming worden gemaakt.’
De OVV deed het onderzoek naar de risico’s op de Noordzee naar aanleiding van het op drift geraakte vrachtschip Julietta D. Begin 2022 kwam dat schip tijdens een storm in problemen. Het anker dat het schip voor de kust bij IJmuiden vast moest houden, hield het niet. De Julietta D ramde een ander voor anker liggend schip en raakte ook twee constructies van een windpark in aanbouw. De OVV wilde weten hoe veiligheid is meegenomen in besluitvorming over de plaatsing van vaste objecten, zoals windturbines in de Noordzee.