Sinds begin dit jaar zijn de gevolgen langzaam maar zeker minder geworden en werden meer en meer schepen toegelaten. Vanaf 11 juli zal de situatie bij zowel de neo-Panamax-sluizen als de Panamax-sluizen verder worden genormaliseerd, waardoor er 34 schepen per dag het kanaal kunnen passeren.
Daarmee is het niveau van voor de droogte weer bijna bereikt. Toen passeerden 36 tot 39 schepen dagelijks de sluizen om van de Atlantische Oceaan naar de Grote Oceaan en vice versa te gaan. Het doel is uiterlijk in januari 2025 weer zoveel schepen toe te laten.
Diepgang
Een andere belangrijke maatregel die vaarwegbeheerder Panama Canal Authority heeft genomen is de toegestane diepgang van passerende schepen weer bij te stellen tot de gebruikelijke 15 meter. Dit was noodgedwongen teruggebracht tot 13 meter of soms zelfs minder. De grootste containerschepen waren daardoor gedwongen uit te wijken of met een beperkte lading te varen. Andere schepen kozen ervoor om een deel van hun lading op treinen over te laden en over land naar de andere zijde te brengen, waar de vracht weer aan boord werd gebracht.
Maar aan al deze maatregelen komt vanaf 11 juli een einde. De kanaalbeheerder hoopt dat een nieuwe langdurige droogte uitblijft. Directeur Ricaurte Vásquez Morales van de Panama Canal Authority, is ook realistisch en houdt rekening met nieuwe problemen als gevolg van klimaatverandering.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?