De sleper is oorspronkelijk gebouwd als dieselsleepboot bij Armón Shipyards in Spanje. Dankzij de inbouw van een waterstofinstallatie, volledig in eigen beheer uitgevoerd door CMB.tech in Oostende, kan nu ook op waterstof worden gevaren.
De Hydrotug 1 (30 x 12,50, 5 meter) heeft een trekkracht van 65 ton. De sleepboot is uitgerust met twee dual fuel BeHydro motoren. BeHydro is een joint venture van CMB.tech en de Gentse motorenfabrikant ABC. ‘De motoren draaien voor 65% op waterstof. Wat een enorme CO2-reductie betekent, vergelijkbaar met de uitstoot van 350 personenauto’s’, zegt Maarten De Nolf, projectmanager bij CMB.tech.
Belgisch vakmanschap
‘Alle waterstofcomponenten, inclusief de type 3 opslagtanks, zijn in België geproduceerd, aangesloten en beproefd’, legt De Nolf uit. ‘De tanks bestaan uit aluminium liners met daaromheen carbon fiber en kunnen 415 kilo gecomprimeerde waterstof opslaan in 54 individuele cilinders onder een druk van 350 bar.’
De Hydrotug 1 kan met deze hoeveelheid waterstof één shift van 24 uur draaien, voordat moet worden bijgetankt, wat ongeveer één uur in beslag neemt.
Het bunkeren van waterstof gebeurt bij Port of Antwerp, waar speciale faciliteiten zijn opgezet voor zowel methanol als waterstof. ‘Wij experimenteren met verschillende alternatieve brandstoffen’, zegt Peter Degroote van Port of Antwerp. ‘De Hydrotug 1 is daarom de enige waterstof-sleepboot die we hebben besteld en volledig operationeel wordt ingezet hier in de haven.’
Vier keer zo duur
Waterstof is momenteel vier keer zo duur als fossiele gasolie. ‘De kosten zijn hier niet onze voornaamste drive’, legt Degroote uit. ‘De Hydrotug 1 kan overschakelen op diesel, maar dit gaan we alleen doen als er dat nodig is in verband met de veiligheid. Dat is voor ons het belangrijkste.’
Dat veiligheid voorop staat beaamt ook De Nolf. Hij wijst op het gasdetectiesysteem aan boord. ‘En de ventmasten zorgen voor de afvoer van waterstof in geval van nood.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?