Borgstelling van 80 miljoen euro

Neptun Werft bouwt tien riviercruiseschepen voor Viking River Cruises

De Neptun Werft in Rostock-Warnemünde, onderdeel van de Meyer Group, mag voor het Amerikaanse Viking River Cruises tien riviercruiseschepen bouwen. Het bedrijf kan dat doen omdat de regering van Mecklenburg Vorpommern een borgstelling van 80 miljoen euro heeft afgegeven. De financierende banken hadden daar om gevraagd. Eerder had de Bondsregering het verzoek afgewezen.

Neptun Werft met riviercruiseschip
De Neptun Werft in Rostock. Foto Neptun Werft

Voor een van de nieuwe schepen was in februari al opdracht verstrekt. Het is een schip dat speciaal wordt gebouwd om op de Seine te varen. Het is tien meter korter dan de Longships die 135 meter lang zijn. Van de negen resterende schepen wordt een zusterschip van dit Seineschip gebouwd, de overige acht gaan op diverse Europese rivieren varen. Viking kondigde al aan in de nabije toekomst nog een aantal schepen te willen laten bouwen die bestemd zijn voor de groeiende Aziatische markt.

De afgesloten overeenkomst betekent twee jaar werk betekenen voor de 430 werknemers van de werf.

Vaste klant

Viking River Cruises is een vaste klant van de Neptun scheepswerf. Vanaf 2010 werden in Rostock 65 schepen gebouwd, voornamelijk de zogenaamde Longship-serie voor 190 passagiers voor gebruik op Europese routes. Na een onderbreking van drie jaar bestelde Viking begin dit jaar het schip voor de Seine. De oplevering staat gepland voor maart 2025.

De nieuwe schepen zullen worden uitgerust met een hybride systeem dat bestaat uit een dieselelektrische aandrijving en een accusysteem. De accu’s gaan piekbelastingen opvangen en zo een aanzienlijke hoeveelheid brandstof besparen. De Longships zijn voor het eerst ontworpen met een nieuw PLM-systeem, een gecombineerde softwareoplossing van Catia V6 en Cadmatic. Via de software wordt data vastgelegd vanaf het ontwerp tot de reycling van het product. De schepen bevatten ook een aantal technische innovaties, zoals een compact systeem voor afvalwaterbehandeling.

Tankers

Op de scheepswerf wordt momenteel gewerkt aan de eerste van twee nieuwe tankers voor de Duitse marine, het onderzoeksschip Meteor IV voor het ministerie van Onderwijs en Onderzoek en machinekamermodules voor de cruiseschepen van de twee Meyer-werven in Papenburg en het Finse Turku.

Onlangs kreeg Meyer-Neptun de eerste opdracht voor de bouw van converterplatforms voor de offshore-industrie. Daarvoor is nog ruimte op het zuidelijke deel van de scheepswerf. Neptun gaat voor deze activiteit samenwerken met het Belgische Smulders.

Neptun Werft bouwt tien riviercruiseschepen voor Viking River Cruises | Schuttevaer.nl
Borgstelling van 80 miljoen euro

Neptun Werft bouwt tien riviercruiseschepen voor Viking River Cruises

De Neptun Werft in Rostock-Warnemünde, onderdeel van de Meyer Group, mag voor het Amerikaanse Viking River Cruises tien riviercruiseschepen bouwen. Het bedrijf kan dat doen omdat de regering van Mecklenburg Vorpommern een borgstelling van 80 miljoen euro heeft afgegeven. De financierende banken hadden daar om gevraagd. Eerder had de Bondsregering het verzoek afgewezen.

Neptun Werft met riviercruiseschip
De Neptun Werft in Rostock. Foto Neptun Werft

Voor een van de nieuwe schepen was in februari al opdracht verstrekt. Het is een schip dat speciaal wordt gebouwd om op de Seine te varen. Het is tien meter korter dan de Longships die 135 meter lang zijn. Van de negen resterende schepen wordt een zusterschip van dit Seineschip gebouwd, de overige acht gaan op diverse Europese rivieren varen. Viking kondigde al aan in de nabije toekomst nog een aantal schepen te willen laten bouwen die bestemd zijn voor de groeiende Aziatische markt.

De afgesloten overeenkomst betekent twee jaar werk betekenen voor de 430 werknemers van de werf.

Vaste klant

Viking River Cruises is een vaste klant van de Neptun scheepswerf. Vanaf 2010 werden in Rostock 65 schepen gebouwd, voornamelijk de zogenaamde Longship-serie voor 190 passagiers voor gebruik op Europese routes. Na een onderbreking van drie jaar bestelde Viking begin dit jaar het schip voor de Seine. De oplevering staat gepland voor maart 2025.

De nieuwe schepen zullen worden uitgerust met een hybride systeem dat bestaat uit een dieselelektrische aandrijving en een accusysteem. De accu’s gaan piekbelastingen opvangen en zo een aanzienlijke hoeveelheid brandstof besparen. De Longships zijn voor het eerst ontworpen met een nieuw PLM-systeem, een gecombineerde softwareoplossing van Catia V6 en Cadmatic. Via de software wordt data vastgelegd vanaf het ontwerp tot de reycling van het product. De schepen bevatten ook een aantal technische innovaties, zoals een compact systeem voor afvalwaterbehandeling.

Tankers

Op de scheepswerf wordt momenteel gewerkt aan de eerste van twee nieuwe tankers voor de Duitse marine, het onderzoeksschip Meteor IV voor het ministerie van Onderwijs en Onderzoek en machinekamermodules voor de cruiseschepen van de twee Meyer-werven in Papenburg en het Finse Turku.

Onlangs kreeg Meyer-Neptun de eerste opdracht voor de bouw van converterplatforms voor de offshore-industrie. Daarvoor is nog ruimte op het zuidelijke deel van de scheepswerf. Neptun gaat voor deze activiteit samenwerken met het Belgische Smulders.