De 6EL23 multi fuel-motor is leverbaar in vermogens van 1230 tot 2160 kW bij 720 tot 1200 toeren. De Evolve-serie is voor maritieme toepassingen EU Stage V-, ULEV- en IMO III-gecertificeerd. De 6EL23 is de grotere broer van de twee jaar terug op Europort gepresenteerde viercilinder-versie van de Evolve-serie, de 4EL23.
Tweetraps turbo
De Evolve-motoren zijn uitgerust met een tweetraps turbo-oplading van de inlaadlucht en een common rail injectiesysteem. Ze zijn echter ook leverbaar met een mechanische brandstofinjectie en een enkele turbo.
De cilinderkoppen van de Evolve kunnen eenvoudig worden aangepast wanneer een schip op een andere brandstof wil overstappen, bijvoorbeeld van diesel naar dual fuel methanol of dual fuel waterstof.
Familiebedrijf
ABC bouwt zijn motoren in de fabriek aan de Wiedaukaai in Gent, die de afgelopen jaren sterk is gegroeid en gemoderniseerd. Rond 85% van de componenten wordt geproduceerd door bedrijven die deel uitmaken van de ABC Technology Group.
Ook die bedrijven zijn volledig in handen van de familie Froidbise, zoals de in het Duitse Bannewitz gevestigde Kompressoren Bau Bannewitz (KBB), waar onder meer turbochargers en uitlaatgasreinigers voor ABC motoren worden gebouwd. Hetzelfde geldt voor de Focast Gieterijen, zoals gieterij Luitpoldhütte in Amberg, waar motorblokken en turbobehuizingen worden gegoten. Alle bedrijven zijn ondergebracht bij Ogepar, de Luxemburgse holding van de familie Froidbise.
Lloyd’s-certificaat
CEO Tim Berckmoes van ABC vertelde tijdens de presentatie van 6EL23 dat de certificering door Lloyd’s Register van de op waterstof draaiende ABC BeHydro motoren is afgerond en dat het certificaat binnen is. Deze motoren zijn leverbaar in vermogens van 800 tot 2700 kW.
Van de eerder dit jaar in productie genomen DZD MeOH methanol-motoren, die op het platform van de ook in de binnenvaart populaire DZC dieselmotor is gebaseerd, zijn een aantal achtcilinder-uitvoeringen besteld door Noorse opdrachtgevers. ‘Deze dual fuel-motor draait voor 70% op methanol’, aldus marketing manager Maxime de Cordier van ABC. ‘De overige 30% is dan dieselolie of biodiesel. Wanneer geen methanol voorradig is, kunnen ze volledig op diesel draaien. Overschakelen kan belast draaiend zonder vermogensverlies.’
De motor is in Stage V-uitvoering leverbaar met een SCR-katalysator en roetfilter. ABC heeft nog geen plannen voor het testen van ammoniak als brandstof.
‘Beter dan brandstofcel’
De Cordier verwacht dat de nieuwe- en doorontwikkelde verbrandingsmotoren van ABC nog lang een belangrijke rol zullen spelen, zeker in de maritieme sector. ‘Wij zien een heel mooie toekomst voor onze motoren. Wij maken bij de bouw geen gebruik van schaarse grondstoffen, de levensduur van de motoren is lang, de gebruiker kan veel onderhoud zelf doen en de kosten van aanschaf liggen lager dan van een op waterstof draaiende brandstofcel. Onze op waterstof draaiende verbrandingsmotoren hebben bovendien geen waterstof van hoge kwaliteit nodig. Wanneer een brandstofcel water meekrijgt is dat problematisch. In een verbrandingsmotor geeft dat niet. En je hebt veel batterijen nodig met brandstofcellen. Daar zijn ook schaarse materialen voor nodig.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?