Officieel is alleen HNL Travel BV lid van de SGR. Maar dat geldt niet voor Holland Norway Lines BV. Het is volgens adjunct-directeur Carin Beckers van de SGR nog onduidelijk of mensen met een ticket bij de aanbieder van ferrycruises een overeenkomst hebben bij de bv die is aangesloten bij het garantiefonds of niet. ‘Het is nu even een lastige situatie.’ Voor passagiers die via HNL Travel BV hebben geboekt zit het sowieso goed, laat Beckers weten aan Schuttevaer.
Holland Norway Lines was niet direct bereikbaar voor een toelichting. Het bedrijf vroeg eerder deze week uitstel van betaling aan. Het bedrijf kampt met financiële tegenvallers, doordat de plaats van vertrek moest verhuizen van Eemshaven in Groningen naar een verder gelegen haven in Duitsland, waardoor veel reizigers hun overtocht annuleerden. Het bedrijf zegt nu meer tijd nodig te hebben om de financiële verliezen goed te maken.
Holland Norway Lines heeft donderdag een FAQ op hun website geplaatst.
Dit zijn de belangrijkste onderdelen:
V: Ik heb al een ticket geboekt bij Holland Norway Lines, krijg ik mijn geld terug?
A: Tickets die via creditcard zijn gekocht, worden in de meeste situaties gedekt door uw kaartaanbieder. Raadpleeg uw reisverzekering of creditcardaanbieder voor meer informatie over dit onderwerp. In alle andere gevallen zullen wij of de bewindvoerder onze passagiers zo snel mogelijk informeren.
V: Valt mijn ticket onder een SGR-garantie?
A: SGR-garantie geldt voor vakantiepakketten, bestaande uit een overtocht + hotelaccommodatie, geboekt op de website van Holland Norway Lines. De garantie dekt geen reguliere overtochten en minicruises. Zodra we meer informatie beschikbaar hebben, zullen we contact opnemen met passagiers die een vakantiepakket hebben geboekt.