Het type Eco Trader 4800 is uitgerust met elektrotechniek van installatiebedrijf Piet Brouwer uit Urk dat al geruime tijd met Bodewes samenwerkt. Brouwer neemt onder meer de engineering, panelenbouw en installatie voor zijn rekening. Verder is dit bedrijf verantwoordelijk voor de elektrische aandrijving voor de boegschroef en de installatie van het UMS alarmsysteem en de led-verlichting. De schepen (104,90 x 15 meter, 6660 dwt) zijn uitgerust voor het vervoer van allerlei soorten bulklading, inclusief graan en IMSBC-code gevaarlijke stoffen, in twee laadruimen. In de machinekamer staat een MaK 6M25C Tier II van 1740 kW die een snelheid levert van 12 knopen.
Kunstmest
Goeddeels op de helling bij Roal Bodewes staat nu de Arklow Rambler, die medio september klaar moet zijn. Met een interval van drie maanden volgen nog Arklow Ranger, Arklow Resolve, Arklow Rose en Arklow Rover.
Kort na de oplevering is de Arklow Rally (IMO 9923229, roepletters EIA2299) onder gezag van de Poolse kapitein Lukasz Pucz uit de Eemshaven vertrokken naar het Engelse Teesport, waar kunstmest moest worden geladen voor Amsterdam.
Lees ook:
Dubbele stapelloop voor Arklow Shipping
Arklow Gem eerste van nieuwe serie Ferus Smit
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?