2025

CMA CGM gaat voor methanol: serie containerschepen van 24.000 teu in de maak

De Franse containerrederij CMA CGM is van plan om vijf tot tien nieuwe containerschepen te laten bouwen in China en Zuid-Korea die op methanol kunnen varen. Dit zou de eerste keer zijn dat de rederij voor methanol kiest voor haar grootste containerschepen van 24.000 teu.

De Franse containerrederij CMA CGM is van plan om vijf tot tien nieuwe containerschepen te laten bouwen in China en Zuid-Korea die op methanol kunnen varen. Foto CMA CGM

Eerder koos CMA CGM al voor methanol bij kleinere schepen van 15.000 teu. Andere containerrederijen hebben al containerschepen van 15.000 à 17.000 teu besteld die op methanol kunnen varen. Vorig jaar bestelde de Chinese rederij Cosco twaalf 24.000 teu-schepen die op methanol kunnen varen. De schepen van CMA CGM worden naar verwachting gebouwd tussen 2025 en 2027.

De vraag naar ultra-grote container schepen met een capaciteit van 23.000 TEU en 24.000 TEU neemt wereldwijd toe. Volgens het Clarkson’s Shipping Intelligence Network staan er momenteel 62 eenheden in de orderportefeuille, waarvan 21 LNG dual-fuel schepen, 12 methanol dual-fuel schepen en de rest zijn conventionele marine brandstof aangedreven schepen met scrubbers.

Lees ook:

Stena Bulk weet het zeker: het wordt methanol

Eerste binnenvaarttankers schakelen over op methanol en waterstof

CMA CGM gaat voor methanol: serie containerschepen van 24.000 teu in de maak | Schuttevaer.nl
2025

CMA CGM gaat voor methanol: serie containerschepen van 24.000 teu in de maak

De Franse containerrederij CMA CGM is van plan om vijf tot tien nieuwe containerschepen te laten bouwen in China en Zuid-Korea die op methanol kunnen varen. Dit zou de eerste keer zijn dat de rederij voor methanol kiest voor haar grootste containerschepen van 24.000 teu.

De Franse containerrederij CMA CGM is van plan om vijf tot tien nieuwe containerschepen te laten bouwen in China en Zuid-Korea die op methanol kunnen varen. Foto CMA CGM

Eerder koos CMA CGM al voor methanol bij kleinere schepen van 15.000 teu. Andere containerrederijen hebben al containerschepen van 15.000 à 17.000 teu besteld die op methanol kunnen varen. Vorig jaar bestelde de Chinese rederij Cosco twaalf 24.000 teu-schepen die op methanol kunnen varen. De schepen van CMA CGM worden naar verwachting gebouwd tussen 2025 en 2027.

De vraag naar ultra-grote container schepen met een capaciteit van 23.000 TEU en 24.000 TEU neemt wereldwijd toe. Volgens het Clarkson’s Shipping Intelligence Network staan er momenteel 62 eenheden in de orderportefeuille, waarvan 21 LNG dual-fuel schepen, 12 methanol dual-fuel schepen en de rest zijn conventionele marine brandstof aangedreven schepen met scrubbers.

Lees ook:

Stena Bulk weet het zeker: het wordt methanol

Eerste binnenvaarttankers schakelen over op methanol en waterstof