MSC nam afgelopen week ook de MSC Tessa in de vaart. Dat schip heeft een laadvermogen van 24.116 teu en is bijna klaar voor vertrek uit China. Beide MSC-schepen zijn op enkele centimeters na 400 meter lang, respectievelijk 62 en 61,30 meter breed en meten 240.000 dwt.
Qua afmetingen wijken de schepen nauwelijks af van andere Ultra Large Containerships (ULC’s), maar de ontwerpers zijn erin geslaagd de ruimen en dekken zodanig efficiënter in te delen dat steeds weer enige ruimtewinst werd geboekt. Containers worden maximaal 25 hoog gestapeld.
Luchtsmering
De schepen zijn voorzien van een luchtsmeringssysteem dat de wrijvingsweerstand van de romp vermindert. Ook de opbouw is meer aerodynamisch ontworpen waardoor luchtweerstand vermindert. De schroefdiameter is groter dan die van bijna gelijkwaardige schepen en samen met de asgeneratoren moet dat volgens MSC een brandstof- en dus uitstootbesparing van 3 tot 4% opleveren. De schepen zijn voorzien van scrubbers en gaan dus op zware stookolie varen.
De twee nu in de vaart genomen schepen vormen onderdeel van een order van zes schepen van boven de 24.000 teu die MSC op divers Chinese CSSC staatswerven laat bouwen. De Tessa en Irina werden gebouwd op de werf van de Yangzijiang Shipbuilding Group.
MSC grootste rederij ter wereld
MSC, dat begin vorig jaar met 4,3 miljoen teu de eerste plaats op de lijst van grootste rederijen overnam van Maersk, dat 2000 teu minder kon vervoeren, blijft haar vloot stevig uitbreiden. Het orderboek omvat in totaal 125 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 1,7 miljoen teu. Op dit moment heeft MSC ruim 700 schepen in de vaart, goed voor het transport van 4,5 miljoen teu.
Lees ook: