Vierde schip met naam

Spliethoff presenteert nieuwe Brouwersgracht in Amsterdam

De Brouwersgracht, de nieuwste aanwinst van rederij Spliethoff, is dinsdagochtend 14 maart in Amsterdam aangekomen. Het schip werd 8 april vorig jaar bij de Mawei-werf bij Fuzhou in China te water gelaten en 1 februari jongstleden aan Spliethoff overgedragen.

De Brouwersgracht verlaat het dok. Foto Spliethoff

De nieuwe Brouwersgracht is het vierde schip met deze naam in de Spliethoff-familie. De eerste Brouwersgracht liep in 1950 bij Bodewes in Martenshoek van stapel, de tweede voer vanaf 1967 voor Spliethoff en de voorlaatste heeft gevaren vanaf 1980. De nieuwe Brouwersgracht is met 12.500 dwt het eerste van twee nieuwe DP2 B-type schepen. Haar zusterschip Bloemgracht wordt naar verwachting eind april bij dezelfde werf opgeleverd.

Bijzondere uitrusting

DP2 staat voor geavanceerde Dynamic Positioning en betekent dat het schip in open zee exact in positie kan blijven. Ook wanneer een van de actieve systeemcomponenten zou uitvallen en zelfs bij windkracht 6. Het is voor het eerst dat een schip van Spliethoff hiermee wordt uitgerust.

Het eerste wat opvalt aan het scheepsontwerp is dat de accommodatie volledig voor op het schip is geplaatst. Het achterschip is daardoor vrijwel volledig vrij voor ladingbehandeling, wat goed van pas komt bij de beoogde transporten van onderdelen en installaties voor de offshore-industrie.

Het schip kan worden uitgerust met een uniek geautomatiseerd ladingsysteem dat  buizen via een platform naar een positie in het laadruim kan verplaatsen en terug. 

Er zijn twee Huisman 500 tons Heavy Lift Mast Cranes geïnstalleerd waarmee het schip ook voor zware transporten geschikt is.  

Logisch daarom dat de operatie van de Brouwersgracht een gezamenlijke activiteit van zusterbedrijven Spliethoff en BigLift Shipping wordt. Beide bedrijven behoren tot de Amsterdamse Spliethoff Group.

Maiden voyage

Om aan de steeds strengere milieu-eisen te kunnen voldoen zijn de voortstuwings- en energiesystemen voorzien van een scrubber en SCR-katalysator.  Hiermee is het schip minder milieubelastend.

Haar maiden voyage onder gezag van kapitein M.A.C. Verhulst via de Straat van Malakka en het Suezkanaal verliep probleemloos. Het schip meerde vanmorgen af bij de TMA-terminal in de Amerikahaven waar het de komende weken wordt voorbereid voor haar eerste projecten.

Voor de Brouwersgracht en de Bloemgracht heeft de rederij naar eigen zeggen al een al een paar mooie projecten in de boeken staan.

Lees ook:

Winst Spliethoff Group explodeert dankzij droge lading

Spliethoff doet proef met FAME op BigLift Baffin en Flevogracht

Spliethoff presenteert nieuwe Brouwersgracht in Amsterdam | Schuttevaer.nl
Vierde schip met naam

Spliethoff presenteert nieuwe Brouwersgracht in Amsterdam

De Brouwersgracht, de nieuwste aanwinst van rederij Spliethoff, is dinsdagochtend 14 maart in Amsterdam aangekomen. Het schip werd 8 april vorig jaar bij de Mawei-werf bij Fuzhou in China te water gelaten en 1 februari jongstleden aan Spliethoff overgedragen.

De Brouwersgracht verlaat het dok. Foto Spliethoff

De nieuwe Brouwersgracht is het vierde schip met deze naam in de Spliethoff-familie. De eerste Brouwersgracht liep in 1950 bij Bodewes in Martenshoek van stapel, de tweede voer vanaf 1967 voor Spliethoff en de voorlaatste heeft gevaren vanaf 1980. De nieuwe Brouwersgracht is met 12.500 dwt het eerste van twee nieuwe DP2 B-type schepen. Haar zusterschip Bloemgracht wordt naar verwachting eind april bij dezelfde werf opgeleverd.

Bijzondere uitrusting

DP2 staat voor geavanceerde Dynamic Positioning en betekent dat het schip in open zee exact in positie kan blijven. Ook wanneer een van de actieve systeemcomponenten zou uitvallen en zelfs bij windkracht 6. Het is voor het eerst dat een schip van Spliethoff hiermee wordt uitgerust.

Het eerste wat opvalt aan het scheepsontwerp is dat de accommodatie volledig voor op het schip is geplaatst. Het achterschip is daardoor vrijwel volledig vrij voor ladingbehandeling, wat goed van pas komt bij de beoogde transporten van onderdelen en installaties voor de offshore-industrie.

Het schip kan worden uitgerust met een uniek geautomatiseerd ladingsysteem dat  buizen via een platform naar een positie in het laadruim kan verplaatsen en terug. 

Er zijn twee Huisman 500 tons Heavy Lift Mast Cranes geïnstalleerd waarmee het schip ook voor zware transporten geschikt is.  

Logisch daarom dat de operatie van de Brouwersgracht een gezamenlijke activiteit van zusterbedrijven Spliethoff en BigLift Shipping wordt. Beide bedrijven behoren tot de Amsterdamse Spliethoff Group.

Maiden voyage

Om aan de steeds strengere milieu-eisen te kunnen voldoen zijn de voortstuwings- en energiesystemen voorzien van een scrubber en SCR-katalysator.  Hiermee is het schip minder milieubelastend.

Haar maiden voyage onder gezag van kapitein M.A.C. Verhulst via de Straat van Malakka en het Suezkanaal verliep probleemloos. Het schip meerde vanmorgen af bij de TMA-terminal in de Amerikahaven waar het de komende weken wordt voorbereid voor haar eerste projecten.

Voor de Brouwersgracht en de Bloemgracht heeft de rederij naar eigen zeggen al een al een paar mooie projecten in de boeken staan.

Lees ook:

Winst Spliethoff Group explodeert dankzij droge lading

Spliethoff doet proef met FAME op BigLift Baffin en Flevogracht