Het schip werd vorig jaar naar Turkije gesleept om te worden gesloopt. Maar Turkije weigerde het vanwege de aanwezigheid van 760 ton asbest, 300 ton met PCB’s vervuilde stoffen en schadelijke verf. Het werd vervolgens teruggesleept naar Brazilië waar het sinds oktober voor de kust lag. Het was in geen enkele haven welkom, ook niet in havens met een marinewerf.
Toen het schip scheuren begon te vertonen en water binnendrong werd het schip 13 januari door een bergingsexpert geïnspecteerd. Die oordeelde dat de São Paulo nog maximaal vier weken veilig op sleep gehouden kon worden. Omdat de zaak uitzichtloos was dreigde de Duits-Turkse eigenaar van het schip, MSK Marine, het aan haar lot over te laten. Daarop nam de marine het 20 januari in beslag.
Gevaar
Omdat het een gevaar zou betekenen voor de Braziliaanse kustwateren werd het verder de zee op gesleept. Afgelopen weekend werd een lading explosieven op de scheepswand tot ontploffing gebracht en zonk het schip naar een diepte van circa 5000 meter. Voorafgaande daaraan had het Braziliaanse Openbaar Ministerie geprobeerd dit te voorkomen, maar een rechter oordeelde 1 februari dat het wel mocht.
Woordvoerder Nicola Mulinars van de NGO Shipbreaking Platform, de organisatie die de zaak rond het schip mede aan het rollen bracht toen het naar Turkije werd gevaren, zegt dat het schip volgens internationale verdragen niet had mogen worden afgezonken. ‘Wij zullen aandringen op een onafhankelijk onderzoek om te voorkomen dat dit ooit nog eens gebeurt. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat vooral PCB’s tot in lengte van jaren in grote gebieden enorm schade toebrengen aan het onderwaterleven. Dat een regering daarbij is betrokken, maakt het extra schrijnend.’
Lees ook:
Vliegdekschip vol asbest doolt al maanden voor Braziliaanse kust
Vliegdekschip vol asbest doelloos voor Braziliaanse kust
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?