Dat het land zich niet aan de regels zou hebben gehouden kwam naar voren bij een onderzoek door de European Maritime Safety Agency. Vooral het opleiden en certificeren door onderwijsinstellingen zou tekortschieten ten aanzien van de afspraken die hier internationaal voor zijn gemaakt, meldt Deutsche Welle. Op basis van die audit door EMSA moet de Europese Commissie een beslissing nemen, met als mogelijke uitkomst dat vele tienduizenden Filipijnse bemanningsleden niet meer op Europese schepen kunnen werken.
Zeer uitgebreide reactie op audit
Als de beslissing inderdaad zo uitpakt, betekent het niet dat Filipijnse zeevarenden meteen zonder werk zitten. Bestaande cerificaten mogen dan uitgediend worden, en deze hebben een looptijd van vijf jaar. In totaal kan dit besluit zo’n 400.000 bemanningsleden raken, aldus Deutsche Welle. Dat het nog even duurt voor een besluit is, heeft te maken met de zeer uitgebreide reactie van de Filipijnen op de uitkomsten van het EMSA-onderzoek. Die organisatie zou het land overigens al jaren aan het waarschuwen zijn dat het zich niet aan de regels houdt.
Lees ook:
Dit zijn de 10 best gelezen Schuttevaer-artikelen van 2022
Dit was 2022: de Schuttevaer-quiz
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?