In Nederland staat in het Friese Burum een satellietgrondstation dat in de 3,5 GHz-frequentieband de signalen van de C-band-satellieten ontvangt en doorstuurt aan netwerken op land. Deze maritieme satellietcommunicatie is essentieel voor de veiligheid van schepen op zee. Inmarsat gebruikt de C-band met een frequentiegebied van 3,4 tot 7,0 GHz onder meer voor nood- spoed- en veiligheidsberichten van de internationale zeescheepvaart. Dit als onderdeel van het internationale Global Maritime Distress Safety System (GMDSS).
‘Migratie is nodig’
De Europese Unie heeft de 3,5 GHz-band echter aangewezen voor de draadloze 5G-breedbandnetwerken in Europa. Daarvoor moet de maritieme satellietcommunicatie dus wijken.
Inmarsat heeft zich hier lange tijd tegen verzet. Maar eerder adviseerde de ‘Adviescommissie verdeling 3,5 GHz-band en waarborging NSV-communicatie’ ook al positief over de migratie van Inmarsat. Inmarsat krijgt hiervoor een kostenvergoeding van de overheid.
Die uitgave kan volgens de minister worden terugverdiend met de veiling van de 3,5 GHz-band voor mobiele communicatie. 5G is volgens haar economisch van groot belang. ‘Het is de nieuwe generatie netwerktechnologie en onmisbaar voor een succesvolle digitale transitie. Dankzij de veiling wordt het mogelijk 5G met veel nieuwe toepassingen op grote schaal in Nederland uit te rollen.’
Naar Griekenland
Inmarsat blijft werken vanuit Burum. Wel worden de activiteiten naar een nieuwe locatie buiten Nederland verplaatst, zodra elders een vergunning is verkregen. ‘Inmarsat werkt inmiddels samen met de Griekse autoriteiten’, verklaart Jason Smith, Chief Operating Officer bij Inmarsat.
Lees ook:
Inmarsat verwacht passende oplossing voor noodsignaal scheepvaart
Inmarsat weigert noodcommunicatie schepen te verplaatsen om 5G
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?