Brandstory

Discom emissiedemper brengt oudere motor op Stage V niveau

Discom is al meer dan 40 jaar specialist op het gebied van controle van uitlaatgassen. Als het gaat over demping, warmteterugwinning of emissie, bij Discom is de kennis in huis. Op emissiegebied heeft Discom een systeem waarmee de emissies van bestaande scheepsmotoren naar Stage V- of zelfs Euro 6-niveau gaan. Dit systeem past precies op de plek van een gewone Discom demper, waarvan er inmiddels duizenden zijn geleverd.

Het compacte nabehandelingssysteem van Discom maakt bestaande motoren net zo schoon als een nieuwe Stage V-motor. Illustratie Discom

‘Het is een gecombineerde unit met SCR-katalysator, roetfilter, demper en vonkenvanger’, zegt accountmanager Werner van Well van Discom. ‘De overheid stimuleert vervanging van motoren door nieuwe Stage V-motoren. Maar het is duurzamer de uitstoot van de bestaande motor te verlagen. Dat kan door de demper van die motor te vervangen door een exemplaar met nabehandelingssysteem. Dan is zo’n motor net zo schoon als een nieuwe en zeker zo duurzaam. Dat versnelt de vergroening en bevordert duurzaam gebruik van bestaande motoren. Dat is belangrijk, want de scheepvaart kan voorlopig nog niet om de verbrandingsmotor heen.’

Natura 2000-gebieden

Dankzij de SCR-katalysator haalt het systeem volgens Van Well probleemloos de Stage V-norm. ‘Met dit systeem kunnen we naar 0,4 gram NOx per kWh en daarmee kan je in Natura 2000-gebieden varen. Diverse vissersschepen en een baggerbedrijf zijn al met ons systeem actief in Natura 2000-gebieden, waar de overheid beperking van de uitstoot eist.’

Discom ontwikkelde een modern management-programma voor het nabehandelingssysteem. Het zorgt ervoor dat het systeem zich aanpast naar wat nodig is. Een voor de katalysator geplaatst passief roetfilter haalt fijnstof uit het uitlaatgas. ‘Een passief roetfilter is net zo schoon als een actief filter, maar werkt eenvoudiger’, zegt Van Well. ‘In de praktijk komt de uitlaattemperatuur regelmatig boven de 300 graden. Dan regenereert een passief roetfilter vanzelf. Dat scheelt kosten in brandstof en elektrische energie.’

Labelsysteem

Een officiële erkenning van het nieuwe Labelsysteem voor binnenvaartschepen, dat door het EICB in samenwerking met de overheid is ontwikkeld, kan het uitrusten van bestaande motoren met een ‘after market emissiesysteem’ interessanter maken voor binnenvaartondernemers. Kort gezegd: een eigenaar maakt zijn schip gewoon milieuvriendelijker en toekomstbestendiger. Iets dat in de toekomst van waarde is, wanneer lokale overheden daarop gaan letten.

Compleet systeem

Discom levert het emissiesysteem compleet aan. Het bevat ook een ADNR-gecertificeerde vonkenvanger. ‘Deze vonkenvanger is getest door TNO en op basis daarvan is een DNV/GL-certificering behaald. ‘Die is omgezet in een EURO-certificaat dat wereldwijd door 12 klassenbureaus wordt geaccepteerd.’

Riviercruisevaart

Voor de riviercruisevaart levert Discom, naast conventionele dempers, ook uitlaatsystemen met waterinjectie (na de demper) om het motorgeluid verder te dempen. ‘Achterop zijn vaak de panoramadekken en de dure panoramahutten’, zegt Van Well. ‘Door achter de demper water in de uitlaat te injecteren, verdwijnt ook het laatste geluid. Dan hoor je alleen nog een watervalletje achter de pijp, maar dat vinden de gasten niet erg.

‘We hebben aan zo’n 50 cruiseschepen uitlaatsystemen geleverd, vooralsnog zonder katalysator en roetfilter. Maar onze verwachting is dat uiteindelijk gemeentes in Nederland en Duitsland op een gegeven moment geen rokende passagiersschepen meer in het centrum dulden. De gewone dempers kunnen dan één op één worden uitgewisseld.

‘Na twee jaar corona is de sector momenteel nog terughoudend. Maar uiteindelijk zal elk cruiseschip er een nodig hebben. Het is de enige manier om de vloot schoon te krijgen.

‘Wanneer een cruiserederij belt en groen wil varen met haar schepen, kunnen we ze aanleveren. Men hoeft niets aan het uitlaatsysteem te veranderen. Het systeem kan er zo tussen worden geklikt.’

Omdat Discom van oorsprong een akoestische uitlaatspecialist is, garandeert het bedrijf een even goede demping als met de bestaande demper. ‘Daar zit ook een groot voordeel in kennis. Wij hebben ons van akoestisch specialist doorontwikkeld naar een specialist op het gebied van emissiereductie en demping. Daarnaast ontwikkelen we systemen voor warmteterugwinning uit uitlaatgas.’

Onafhankelijke meting

Wanneer een schip een systeem van Discom plaatst, dan is het advies de emissies door een onafhankelijk erkend bureau aan de pijp te laten meten en verifiëren. ‘De klant mag zelf een bureau kiezen, zodat duidelijk sprake is van een onafhankelijke meting.’

Lees ook:

Eerste Cummins Stage V voor kraanschip Sam Sam

Wärtsilä wil binnenvaartpositie versterken met nieuwe W14

Discom emissiedemper brengt oudere motor op Stage V niveau | Schuttevaer.nl
Brandstory

Discom emissiedemper brengt oudere motor op Stage V niveau

Discom is al meer dan 40 jaar specialist op het gebied van controle van uitlaatgassen. Als het gaat over demping, warmteterugwinning of emissie, bij Discom is de kennis in huis. Op emissiegebied heeft Discom een systeem waarmee de emissies van bestaande scheepsmotoren naar Stage V- of zelfs Euro 6-niveau gaan. Dit systeem past precies op de plek van een gewone Discom demper, waarvan er inmiddels duizenden zijn geleverd.

Het compacte nabehandelingssysteem van Discom maakt bestaande motoren net zo schoon als een nieuwe Stage V-motor. Illustratie Discom

‘Het is een gecombineerde unit met SCR-katalysator, roetfilter, demper en vonkenvanger’, zegt accountmanager Werner van Well van Discom. ‘De overheid stimuleert vervanging van motoren door nieuwe Stage V-motoren. Maar het is duurzamer de uitstoot van de bestaande motor te verlagen. Dat kan door de demper van die motor te vervangen door een exemplaar met nabehandelingssysteem. Dan is zo’n motor net zo schoon als een nieuwe en zeker zo duurzaam. Dat versnelt de vergroening en bevordert duurzaam gebruik van bestaande motoren. Dat is belangrijk, want de scheepvaart kan voorlopig nog niet om de verbrandingsmotor heen.’

Natura 2000-gebieden

Dankzij de SCR-katalysator haalt het systeem volgens Van Well probleemloos de Stage V-norm. ‘Met dit systeem kunnen we naar 0,4 gram NOx per kWh en daarmee kan je in Natura 2000-gebieden varen. Diverse vissersschepen en een baggerbedrijf zijn al met ons systeem actief in Natura 2000-gebieden, waar de overheid beperking van de uitstoot eist.’

Discom ontwikkelde een modern management-programma voor het nabehandelingssysteem. Het zorgt ervoor dat het systeem zich aanpast naar wat nodig is. Een voor de katalysator geplaatst passief roetfilter haalt fijnstof uit het uitlaatgas. ‘Een passief roetfilter is net zo schoon als een actief filter, maar werkt eenvoudiger’, zegt Van Well. ‘In de praktijk komt de uitlaattemperatuur regelmatig boven de 300 graden. Dan regenereert een passief roetfilter vanzelf. Dat scheelt kosten in brandstof en elektrische energie.’

Labelsysteem

Een officiële erkenning van het nieuwe Labelsysteem voor binnenvaartschepen, dat door het EICB in samenwerking met de overheid is ontwikkeld, kan het uitrusten van bestaande motoren met een ‘after market emissiesysteem’ interessanter maken voor binnenvaartondernemers. Kort gezegd: een eigenaar maakt zijn schip gewoon milieuvriendelijker en toekomstbestendiger. Iets dat in de toekomst van waarde is, wanneer lokale overheden daarop gaan letten.

Compleet systeem

Discom levert het emissiesysteem compleet aan. Het bevat ook een ADNR-gecertificeerde vonkenvanger. ‘Deze vonkenvanger is getest door TNO en op basis daarvan is een DNV/GL-certificering behaald. ‘Die is omgezet in een EURO-certificaat dat wereldwijd door 12 klassenbureaus wordt geaccepteerd.’

Riviercruisevaart

Voor de riviercruisevaart levert Discom, naast conventionele dempers, ook uitlaatsystemen met waterinjectie (na de demper) om het motorgeluid verder te dempen. ‘Achterop zijn vaak de panoramadekken en de dure panoramahutten’, zegt Van Well. ‘Door achter de demper water in de uitlaat te injecteren, verdwijnt ook het laatste geluid. Dan hoor je alleen nog een watervalletje achter de pijp, maar dat vinden de gasten niet erg.

‘We hebben aan zo’n 50 cruiseschepen uitlaatsystemen geleverd, vooralsnog zonder katalysator en roetfilter. Maar onze verwachting is dat uiteindelijk gemeentes in Nederland en Duitsland op een gegeven moment geen rokende passagiersschepen meer in het centrum dulden. De gewone dempers kunnen dan één op één worden uitgewisseld.

‘Na twee jaar corona is de sector momenteel nog terughoudend. Maar uiteindelijk zal elk cruiseschip er een nodig hebben. Het is de enige manier om de vloot schoon te krijgen.

‘Wanneer een cruiserederij belt en groen wil varen met haar schepen, kunnen we ze aanleveren. Men hoeft niets aan het uitlaatsysteem te veranderen. Het systeem kan er zo tussen worden geklikt.’

Omdat Discom van oorsprong een akoestische uitlaatspecialist is, garandeert het bedrijf een even goede demping als met de bestaande demper. ‘Daar zit ook een groot voordeel in kennis. Wij hebben ons van akoestisch specialist doorontwikkeld naar een specialist op het gebied van emissiereductie en demping. Daarnaast ontwikkelen we systemen voor warmteterugwinning uit uitlaatgas.’

Onafhankelijke meting

Wanneer een schip een systeem van Discom plaatst, dan is het advies de emissies door een onafhankelijk erkend bureau aan de pijp te laten meten en verifiëren. ‘De klant mag zelf een bureau kiezen, zodat duidelijk sprake is van een onafhankelijke meting.’

Lees ook:

Eerste Cummins Stage V voor kraanschip Sam Sam

Wärtsilä wil binnenvaartpositie versterken met nieuwe W14