‘We zijn nu in Amsterdam’, vertelt schipper Wessel de Jong van Weslie. ‘We moeten het schip naar de andere kant van de Coenhaven verhalen en de luiken wat verder openzetten. De gasdokter komt straks meten, dat gebeurt iedere dag.’
Ook David Verstraeten, schipper van de Daya is onderweg naar Amsterdam. ‘De laatste meting van de gasdokter aan boord van het schip betrof 0,6 ppm’, vertelt hij. Dat is minder dan een week geleden, maar nog wel boven de toegestane 0,1 ppm.
Maïs
Een week geleden ging de pac-meter van een van de werknemers van Peterson af. Daya was op dat moment halfvol met maïs afkomstig van de Arklow Breeze en de Weslie was zelfs al onderweg. Er werd een gasdokter bijgehaald. Hij mat bijna 2 ppm aan boord van het schip en in het ruim werd maximaal 50 ppm gemeten.
Beide schippers verwachten deze week weer te kunnen varen. ‘Vanavond gaat het in ieder geval nog niet gebeuren is ons verteld, maar wij vermoeden vrijdag’, zegt De Jong. Verstraeten is iets optimistischer: ‘Donderdag of vrijdag.’
Niet aangemeld
Rondom gegaste lading heeft Port of Amsterdam een protocol, maar de Arklow Breeze had de lading niet als zodanig aangemeld. ‘Omdat het schip zich niet had aangemeld als gegaste lading is ons protocol niet in werking gegaan’, vertelde woordvoerder Marcella Wesseling eerder aan Schuttevaer. Dat protocol houdt in dat schepen met gegaste lading eerst door een gasdokter worden gecontroleerd voordat het mag lossen. Wanneer niet bekend is dat er gegaste lading aan boord is, wordt er niet volgens het protocol gecontroleerd. Volgens Wesseling was de kapitein van de Arklow Breeze niet op de hoogte van het feit dat hij gegaste lading aan boord had.
Lees ook:
Fosfine-alarm gaat weer af: giftige lading aan boord van twee binnenvaartschepen
Schepen eindelijk ontdaan van lading met fosfine
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?