Event

Eerste hulp bij verduurzaming scheepsmotoren

De verduurzaming van de scheepsvoortstuwing is in volle gang en de maritieme sector staat op dit vlak voor grote beslissingen. Welke motor of brandstof moeten ondernemers kiezen op hun weg naar emissieloos varen? Het Scheepsmotoren Event van Schuttevaer-uitgever ProMedia wil daar op 15 september bij helpen. Die dag gaan in Hendrik-Ido-Ambacht ruim 200 deelnemers met diverse deskundige sprekers kennis en informatie delen om elkaar verder te helpen.

Dieselmotor. (Foto Shutterstock)
Dieselmotor. (Foto Shutterstock)

Het Scheepsmotoren Event speelt in op de sterke behoefte van de sector aan meer kennis en informatie over vergroening van scheepsmotoren. Want dat wordt weliswaar verwacht, maar het pad naar uitstootvrij varen vertoont weinig rechte stukken. Ineens van de huidige situatie naar volledig emissieloos is niet mogelijk. Dat maakt het des te belangrijker om weloverwogen keuzes te maken op het gebied van scheepsmotoren, want die spelen nu eenmaal een cruciale rol in verduurzaming van de scheepvaart.

‘Op 15 september kunnen we in het Cascade Theater ruim 200 mensen verwelkomen die zich bezighouden met de aandrijving en voortstuwing van binnenvaartschepen, riviercruiseschepen, ferry’s en werkschepen. Het congres is gericht op onder meer binnenvaartondernemers, toeleveranciers, overheden, scheepsbouwers, fabrikanten en rederijen’, legt programma- en productmanager Arjenne Bastiaansen uit.

Hulp bij investeringskeuzes

Zij vertelt dat de bijeenkomst in Hendrik-Ido-Ambacht is bedoeld om de sector door de bomen het bos te laten zien. Er zijn verschillende soorten alternatieve brandstoffen en voortstuwingsinstallaties op de markt en er komen er nog meer bij de komende jaren. Maar ook wet- en regelgeving, hermotorisering, financiering en certificering spelen een rol. Op deze en andere aspecten wordt tijdens het congres uitgebreid ingegaan.

‘We bieden de deelnemers handvatten voor de keuzes die zij moeten maken voor investeringen in scheepsaandrijving. Het uitgebreide inhoudelijke programma moet hen op weg helpen om die keuzes verantwoord en weloverwogen te maken. Aanvullend op het congres met ruim 200 vakgenoten heeft het evenement ook een kleine beurs’, aldus Bastiaansen.

Zij heeft een uitgebreid en inhoudelijk programma samengesteld dat de komende tijd nog verder wordt aangevuld. Het begint met drie binnenvaartondernemers die vertellen over welke uitdagingen en dilemma’s op hun bordjes liggen. Omdat hun bedrijven van verschillende groottes zijn, leveren hun verhalen een goed beeld op van wat sectorbreed speelt.

Vergroening als doodlopende weg

De sprekers komen zeker niet allemaal met dezelfde boodschap naar het Cascade Theater, legt Bastiaansen uit. ‘Antoon van Coillie van Zulu Associates zal bijvoorbeeld vertellen waarom hij niets ziet in vergroening van bestaande schepen. Hij noemt de huidige vergroening van de scheepvaart zelfs een doodlopende weg en vindt dat we op nieuwe schepen moeten inzetten, omdat die het beste op de omstandigheden kunnen aansluiten.

‘Een andere spreker is Loek Verheijen van de Rijksrederij die in 2030 een klimaatneutrale vloot wil hebben en daar dus ook hard aan werkt. Daan Faber van Finco Fuel komt vertellen over “Methanol for Shipping”, waarbij drie schepen worden omgebouwd om te kunnen varen op deze brandstof. Holland Shipyards komt de ervaringen met elektrisch varen delen. En dat zijn maar enkele voorbeelden. Het programma is heel breed en gevarieerd. Het biedt bovendien veel voer voor discussie.’

Drie ondernemers maken een keuze

Aan het einde van het congres komen de drie binnenvaartondernemers van het begin weer aan het woord om te vertellen welke keuzes zij van plan zijn te maken en hoe het programma hen heeft geholpen om knopen door te hakken. Tussen de sessies door zijn er koffiepauzes en een uitgebreide lunchbreak waarna de dag wordt afgesloten met een netwerkborrel.

Cascade Theater
Cascade Theater.

Lees ook:

Verladers willen sneller vergroenen dan binnenvaart

Schuttevaer Motorenquiz 2021: Prijsuitreiking in motoren-Walhalla

Eerste hulp bij verduurzaming scheepsmotoren | Schuttevaer.nl
Event

Eerste hulp bij verduurzaming scheepsmotoren

De verduurzaming van de scheepsvoortstuwing is in volle gang en de maritieme sector staat op dit vlak voor grote beslissingen. Welke motor of brandstof moeten ondernemers kiezen op hun weg naar emissieloos varen? Het Scheepsmotoren Event van Schuttevaer-uitgever ProMedia wil daar op 15 september bij helpen. Die dag gaan in Hendrik-Ido-Ambacht ruim 200 deelnemers met diverse deskundige sprekers kennis en informatie delen om elkaar verder te helpen.

Dieselmotor. (Foto Shutterstock)
Dieselmotor. (Foto Shutterstock)

Het Scheepsmotoren Event speelt in op de sterke behoefte van de sector aan meer kennis en informatie over vergroening van scheepsmotoren. Want dat wordt weliswaar verwacht, maar het pad naar uitstootvrij varen vertoont weinig rechte stukken. Ineens van de huidige situatie naar volledig emissieloos is niet mogelijk. Dat maakt het des te belangrijker om weloverwogen keuzes te maken op het gebied van scheepsmotoren, want die spelen nu eenmaal een cruciale rol in verduurzaming van de scheepvaart.

‘Op 15 september kunnen we in het Cascade Theater ruim 200 mensen verwelkomen die zich bezighouden met de aandrijving en voortstuwing van binnenvaartschepen, riviercruiseschepen, ferry’s en werkschepen. Het congres is gericht op onder meer binnenvaartondernemers, toeleveranciers, overheden, scheepsbouwers, fabrikanten en rederijen’, legt programma- en productmanager Arjenne Bastiaansen uit.

Hulp bij investeringskeuzes

Zij vertelt dat de bijeenkomst in Hendrik-Ido-Ambacht is bedoeld om de sector door de bomen het bos te laten zien. Er zijn verschillende soorten alternatieve brandstoffen en voortstuwingsinstallaties op de markt en er komen er nog meer bij de komende jaren. Maar ook wet- en regelgeving, hermotorisering, financiering en certificering spelen een rol. Op deze en andere aspecten wordt tijdens het congres uitgebreid ingegaan.

‘We bieden de deelnemers handvatten voor de keuzes die zij moeten maken voor investeringen in scheepsaandrijving. Het uitgebreide inhoudelijke programma moet hen op weg helpen om die keuzes verantwoord en weloverwogen te maken. Aanvullend op het congres met ruim 200 vakgenoten heeft het evenement ook een kleine beurs’, aldus Bastiaansen.

Zij heeft een uitgebreid en inhoudelijk programma samengesteld dat de komende tijd nog verder wordt aangevuld. Het begint met drie binnenvaartondernemers die vertellen over welke uitdagingen en dilemma’s op hun bordjes liggen. Omdat hun bedrijven van verschillende groottes zijn, leveren hun verhalen een goed beeld op van wat sectorbreed speelt.

Vergroening als doodlopende weg

De sprekers komen zeker niet allemaal met dezelfde boodschap naar het Cascade Theater, legt Bastiaansen uit. ‘Antoon van Coillie van Zulu Associates zal bijvoorbeeld vertellen waarom hij niets ziet in vergroening van bestaande schepen. Hij noemt de huidige vergroening van de scheepvaart zelfs een doodlopende weg en vindt dat we op nieuwe schepen moeten inzetten, omdat die het beste op de omstandigheden kunnen aansluiten.

‘Een andere spreker is Loek Verheijen van de Rijksrederij die in 2030 een klimaatneutrale vloot wil hebben en daar dus ook hard aan werkt. Daan Faber van Finco Fuel komt vertellen over “Methanol for Shipping”, waarbij drie schepen worden omgebouwd om te kunnen varen op deze brandstof. Holland Shipyards komt de ervaringen met elektrisch varen delen. En dat zijn maar enkele voorbeelden. Het programma is heel breed en gevarieerd. Het biedt bovendien veel voer voor discussie.’

Drie ondernemers maken een keuze

Aan het einde van het congres komen de drie binnenvaartondernemers van het begin weer aan het woord om te vertellen welke keuzes zij van plan zijn te maken en hoe het programma hen heeft geholpen om knopen door te hakken. Tussen de sessies door zijn er koffiepauzes en een uitgebreide lunchbreak waarna de dag wordt afgesloten met een netwerkborrel.

Cascade Theater
Cascade Theater.

Lees ook:

Verladers willen sneller vergroenen dan binnenvaart

Schuttevaer Motorenquiz 2021: Prijsuitreiking in motoren-Walhalla