Drie jaar geleden werd de eerste LNG-bunkergiek geleverd voor de nieuwbouw bunkertanker LNG Londen, een gezamenlijk project van de Belgische rederij Victrol, de Franse rederij Sogestran en Shell. Het schip levert sindsdien LNG aan schepen in zowel Rotterdam als Antwerpen. Daarna volgde een aanvraag uit China. Die leidde tot plaatsing van een bunkergiek op de bunkertanker van FueLNG Bellina, een samenwerking tussen Keppel Singapore en opnieuw Shell. Na de afbouw op de werf van Keppel in Nantong vertrok het 7500 kuub metende nieuwbouwschip naar Singapore, waar het nu schepen van LNG voorziet.
Ja-woord
Daarna volgden meer aanvragen, waaronder twee uit Korea. Die leidden allebei tot orders. En zo liep er vorige week een afvaardiging de Koreaanse werf Hyundai Heavy Industries op het kadeterrein Van Wijk rond. Naar verluidt waren de mannen een beetje opgewonden. Maar ja, niet zo raar ook, want hun laadgiek stond op het punt te worden opgeleverd. Voordat ze hun definitieve ja-woord gaven wilden de Koreanen nog wel even met eigen ogen zien dat alles werkt.
Swivel-koppelingen
Directeur Ruud Gommers van Van Wijk is blij dat de rust na het bezoek is teruggekeerd. Dat geeft zijn mannen en die van Kanon Loading Equipment uit Zeewolde de mogelijkheid nog wat zaken na te lopen en te testen. Van Wijk ontwikkelde de bunkergiek samen met Marcel van Buuren van Kanon. Kanon levert onder meer de high tech swivel-koppelingen. Die maken het mogelijk dat de giek kan bewegen (draaien en tillen) terwijl de bewegende koppelingen in de toevoerleidingen perfect lekdicht blijven.
Familiebedrijf
Hier moest nauw worden samengewerkt: Kanon kwam met de koppelingen, terwijl ze bij Van Wijk het zeker even ingewikkelde draaimechaniek inbrachten. Daarbij moeten drie dikke acht inch buizen vlekkeloos om elkaar heen draaien. Ruud Gommers zegt dat het uitstekend samenwerken is met de partner uit Zeewolde: ‘Er is over en weer veel vertrouwen. We hebben aan een half woord genoeg. Dat komt denk ik omdat we familiebedrijven zijn’, zegt hij.
Druppeltje
De belangrijkst test in het bijzijn van de Koreanen was wel de criotest. Want je zegt zomaar LNG zonder met je ogen te knipperen, maar gaat wel om een explosief gas dat onder extreem lage temperatuur (-162 graden) vloeibaar is gemaakt. Dan is het maar beter dat de installatie geen druppeltje lekt. Om het hele circuit in en aan de giek te testen, werd het ijskoude product gesimuleerd met waterstof dat net als het LNG ook tot -162 graden werd gekoeld. Ondanks de zomerse temperaturen van het moment sloegen de leidingen wit uit van de ijsvorming.
Tactische naamgeving
Dat het gevaarte (in dit geval 20 meter) ‘giek’ heet en geen ‘mast’ of ‘laadkraan’ heeft een tactische reden, verklapt Gommers. ‘Als we het apparaat een kraan hadden genoemd hadden ze bij het keuringsinstituut mogelijk gegrepen naar de voorschriften voor kranen. Onterecht, want deze giek kan bijvoorbeeld slechts een paar honderd kilo tillen en is ontworpen om LNG te bunkeren en niet om te tillen.’
Een detail dat de bunkergiek ingewikkeld (en groot) maakt: de drie dikke productleidingen lopen door de giek, veilig tegen beschadiging. De hydrauliekleidingen zitten wel aan de buitenzijde. Het gaat om niet minder dan 11 stuks, nodig voor de bediening van de verschillende functies aan de giek.
Kleuren
Na deze giek voor Hyundai Heavy Industries ligt in de belendende hal een tweede giek zo goed als klaar voor Korea. Het gaat om een order van eveneens een Hyundai-werf, Hyundai Mipo Dockyard. ‘Ze heten allebei Hyundai, maar lijken verder weinig met elkaar te maken te hebben’, zegt Gommers. ‘Ook de kleuren verschillen. De eerst is wit, de tweede moest in het groen afgeleverd worden.’
Informatieaanvragen
Aardgas mag dan nu even als probleem worden gezien vanwege de perikelen met Rusland. Binnen de zeescheepvaart is het ijskoude LNG (Liquid Natural Gas) absoluut hot. Dus moeten er meer bunkertankers komen. Want reders zien hun schepen liever ship-to-ship gebunkerd tijdens het laden of lossen dan dat ze extra tijd kwijt zijn aan apart bunkeren bij een landinstallatie.
Van Wijk lijkt goede kaarten in handen te hebben: een succesverhaal doet snel de ronde. De afgelopen tijd heeft het bedrijf informatieaanvragen gehad van bedrijven uit Italië, Nederland, België en opnieuw Korea. Nu worden de gieken nog tussen de andere producten door gemaakt. ‘Als de vraag echt op gang komt overweeg ik er een aparte hal voor vrij te maken’, zegt Gommers. Maar zover is het nog niet: eerst moet de witte op transport naar Korea en dan moet de groene afgemonteerd en getest.
Lees ook:
Van Wijk Werkendam betreedt wereldmarkt met LNG-bunkergiek
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?