Evergreen

Boskalis mag vastgelopen Ever Forward ook bergen

Boskalis mag de vastgelopen Ever Forward bergen. Net als vorig jaar in maart toen dochterbedrijf Smit Salvage gevraagd werd de Ever Given los te maken, is nu Donjon-Smit ingeschakeld om een oplossing te verzorgen. Beide schepen varen voor de Taiwanese rederij Evergreen.

Boskalis mag de vastgelopen Ever Forward bergen. Foto ANP
epa09827316 An image made with a drone shows the 1,100-foot container ship Ever Forward (IMO 9850551), which remains run aground in the Chesapeake Bay two miles offshore of Arcadia, Maryland, USA, 15 March 2022. Nearly a year ago its sister ship, Ever Given, got stuck in the Suez Canal, blocking ship traffic for almost a week. EPA/JIM LO SCALZO

Dat bedrijf is een samenwerkingsverband van Boskalis-dochter Smit Salvage en de Amerikaanse branchegenoot Donjon. De Ever Forward is, net als de Ever Given die vorig jaar vastliep in het Suezkanaal, een groot containerschip. Het 334 meter lange vaartuig kwam zondag vast te liggen in de Chesapeake Bay na het verlaten van de haven van Baltimore aan de Amerikaanse oostkust.

De specialisten van Donjon-Smit werken samen met onder meer de Amerikaanse kustwacht aan een plan voor het losmaken van het schip. Daarbij moet rekening worden gehouden met onder meer de getijden en het gewicht van het schip.

Volgens een nieuwe planning wordt de Ever Forward woensdag in Norfolk verwacht, enkele honderden kilometers ten zuiden van Baltimore. Maar experts waarschuwen dat dit wel eens te optimistisch zou kunnen zijn.

In tegenstelling tot de Ever Given veroorzaakt de Ever Forward geen al te grote problemen voor het scheepvaartverkeer. Chesapeake Bay is veel breder dan het Suezkanaal en dus kan er om het gestrande containerschip heen worden gevaren.

Boskalis mag vastgelopen Ever Forward ook bergen | Schuttevaer.nl
Evergreen

Boskalis mag vastgelopen Ever Forward ook bergen

Boskalis mag de vastgelopen Ever Forward bergen. Net als vorig jaar in maart toen dochterbedrijf Smit Salvage gevraagd werd de Ever Given los te maken, is nu Donjon-Smit ingeschakeld om een oplossing te verzorgen. Beide schepen varen voor de Taiwanese rederij Evergreen.

Boskalis mag de vastgelopen Ever Forward bergen. Foto ANP
epa09827316 An image made with a drone shows the 1,100-foot container ship Ever Forward (IMO 9850551), which remains run aground in the Chesapeake Bay two miles offshore of Arcadia, Maryland, USA, 15 March 2022. Nearly a year ago its sister ship, Ever Given, got stuck in the Suez Canal, blocking ship traffic for almost a week. EPA/JIM LO SCALZO

Dat bedrijf is een samenwerkingsverband van Boskalis-dochter Smit Salvage en de Amerikaanse branchegenoot Donjon. De Ever Forward is, net als de Ever Given die vorig jaar vastliep in het Suezkanaal, een groot containerschip. Het 334 meter lange vaartuig kwam zondag vast te liggen in de Chesapeake Bay na het verlaten van de haven van Baltimore aan de Amerikaanse oostkust.

De specialisten van Donjon-Smit werken samen met onder meer de Amerikaanse kustwacht aan een plan voor het losmaken van het schip. Daarbij moet rekening worden gehouden met onder meer de getijden en het gewicht van het schip.

Volgens een nieuwe planning wordt de Ever Forward woensdag in Norfolk verwacht, enkele honderden kilometers ten zuiden van Baltimore. Maar experts waarschuwen dat dit wel eens te optimistisch zou kunnen zijn.

In tegenstelling tot de Ever Given veroorzaakt de Ever Forward geen al te grote problemen voor het scheepvaartverkeer. Chesapeake Bay is veel breder dan het Suezkanaal en dus kan er om het gestrande containerschip heen worden gevaren.