Voorafgaand aan de gronding, waarbij de voorpiek en de bakboord en stuurboord dieptanks lekraakten, had de kapitein de uitkijk weggestuurd om ramen te gaan zemen. Zelf ging hij met de rug naar de vaarrichting een mailtje zitten typen. Toen de Ecdis een alarm gaf wijzigde hij de koers, zonder te kijken of het schip terugkwam op de ingestelde koers. Met de gronding als gevolg.
De kapitein moest zich begin oktober verantwoorden voor het Tuchtcollege voor de Scheepvaart in Amsterdam. Zelf was hij niet in persoon aanwezig bij de zitting. Hij deed mee via een videoverbinding vanuit Rusland. Het verwijt dat de kapitein werd gemaakt was, dat hij in strijd met goed zeemanschap had gehandeld. ILT-inspecteur ing. K.A. van der Wal wees er onder meer op dat de kapitein alle regels en voorschriften in acht dient te nemen om de veiligheid van het schip en haar opvarenden te waarborgen.
Diepgang
De leden van het Tuchtcollege hadden zich onder meer over de reisplanning gebogen. Daarin stond dat de Bergfjord (87,95 meter, 2451 gt) op 5 januari 2021 zou vertrekken vanuit Mo i Rana in Noorwegen naar Halmstad in Zweden. Het schip vervoerde staalproducten. Er waren zes mensen aan boord. Bij vertrek was de diepgang volgens het voyage plan 5,60 meter. Maar de Ecdis was ingesteld op 5,00 meter, zo bleek uit de gegevens. De ‘depth contours’ waren niet geactiveerd.
100 keer
Volgens de kapitein waren alle voorbereidingen conform de checklist en de gebruikelijke regels verlopen. ‘Er waren geen bijzonderheden. Wij gebruikten deze route telkens weer als wij naar Noorwegen gingen. De route was vastgelegd in Ecdis en werd al ruim twee jaar door ons gebruikt. (…) Ik zeg u nogmaals dat wij de route die wij volgden al heel vaak hadden gevaren. Ik heb deze route zelf denk ik al 100 keer gevaren.’
Reputatie
De kapitein liet weten dat zijn contract met de rederij na het incident ‘met wederzijds goedvinden’ was beëindigd. Verder had de Noorse kustwacht zijn vrijstelling van de loodsplicht een maand ingetrokken. Die had hij voor vrijwel de hele Noorse kust, behalve het hoge noorden. Deze schorsingsperiode was inmiddels voorbij. Maar hij had nog geen nieuwe baan kunnen vinden, zei de kapitein. Citaat uit de uitspraak: ‘U vraagt mij of ik thans bij een andere rederij vaar. Ik zeg u dat ik daartoe geen mogelijkheid had. Ik vermoed dat de rederijen in Noorwegen contact met elkaar houden, in die zin dat zij slecht nieuws of een slechte reputatie doorgeven aan elkaar. Niemand denkt op dit moment aan al het goeds dat ik in het verleden heb gedaan of bereikt. Iedereen heeft alleen maar het laatste voorval onthouden.’
Het Tuchtcollege legde een ontzegging van de vaarbevoegdheid op van zes weken, waarvan twee weken voorwaardelijk, met een proeftijd van twee jaar.
Lees ook: