Dat meldt de Noorse nieuwsite The Barents Observer. De nucleaire ijsbreker Yamal zal op 20 november in de regio arriveren, terwijl de door diesel aangedreven Novorossiisk al 15 november aan de klus kan beginnen.
De inzet van de krachtige ijsbrekers komt op een moment dat de ijsgang op zee de scheepvaart heeft verrast. Er zijn nu ongeveer 20 schepen die vastzitten of moeite hebben om de ijzige wateren te doorkruisen. Onder hen zijn de UHL Vision en de bulkcarriers Golden Suek, Golden Pearl, Nordic Quinngua en Nordic Nuluujaak.
Olietanker Vladimir Rusanov
In het gebied bevindt zich ook de olietanker Vladimir Rusanov en de vrachtschepen Selenga en het Finse schip Kumpula. In de  haven van Pevek liggen zes schepen die waarschijnlijk ook hulp nodig zullen hebben om het gebied te verlaten.
In de afgelopen jaren hebben de ijscondities van eind oktober en begin november uitgebreide scheepvaart mogelijk gemaakt op de uitgestrekte Arctische kust van Rusland. Eind oktober van dit jaar waren de meeste afgelegen Arctische wateren echter bedekt met zee-ijs. Volgens de ijskaart van het Russische Instituut voor Arctisch en Antarctisch Onderzoek hebben de meeste gebieden van de Laptev-zee en de Oost-Siberische Zee nu ijskappen van wel 30 cm dik. In de zeestraat die het vasteland en Rag Island scheidt, bevindt zich een meerjarige ijslaag van meer dan een meter in oppervlakte.
Concurrent Suezroute
De Russische president Vladimir Poetin riep onlangs op om de Arctische route zo snel mogelijk te ontwikkelen als een internationale containertransportroute en als een nieuwe concurrent van de Suez-route. Deze zomer werkten de Russen zelfs samen met havenbedrijf DP World, dat momenteel de mogelijkheid bestudeert om een ​​containerterminal in Vladivostok te bouwen.