Meyer en Border Guard hebben een ‘letter of intent’ getekend en bespreken nu de technische en financiële details. Voor het eind van dit jaar moet de opdracht rond zijn. De oplevering van de schepen is gepland voor 2025.
Op zoek
Voor Meyer Turku zijn de schepen, waarvan nog geen details bekend zijn gemaakt, aanzienlijk kleiner dan de cruiseschepen die de werf normaal bouwt. Daarvan heeft men er voor Carnival Corporation en Royal Caribbean Intrnational een aantal in aanbouw en in portefeuille, zodat werkgelegenheid tot 2026 is gegarandeerd. Wel is het personeelsbestand van 2000 medewerkers van voor de Coronacrisis met 250 ingekrompen. Meyer is voor alle werven, in Papenburg, Turku en Rostock, op zoek naar alternatieven voor cruiseschepen, waarvan er nog maar zelden een wordt besteld.
Finse technologie
De twee nieuwe Border Guard-schepen gaan drie verouderde schepen vervangen. Het Finse parlement keurde de nieuwbouw goed op voorwaarde dat de schepen in Finland zouden worden gebouwd met zoveel mogelijk Finse technologie.
Volgens Border Guard is de Baltische Zee een van de drukste vaarwateren ter wereld en zeer kwetsbaar als het gaat om olie- en andere milieuvervuiling. De schepen worden dan ook uitgerust met geavanceerde oliebestrijdingsapparatuur.
Andere taken van het schip zijn grensbewaking, evacuatie van opvarenden van schepen in nood of uit kustplaatsen in geval van calamiteiten. Het kan tevens dienen als commandopost bij acties die worden uitgevoerd door SARS helikopters, reddingboten en duikers.
Details over motorisering en brandstof zijn nog niet bekend, aldus Border Guard.
Lees ook:
Holland Shipyards bouwt tweede volledig elektrische pont voor SFK
Duitse redders bouwen trainingsschip uit erfenis
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?