Lürssen en Neptun bouwen twee nieuwe bunkertankers voor Duitse marine

Ter vervanging van de twee bunkertankers die de Duitse marine al sinds 1977 in dienst heeft, gaan de scheepswerven Lürssen en Meyer voor het Duitse ministerie van Defensie twee nieuwe bouwen.

De Rhön, gebouwd in 1977, is het belangrijkste schip uit de Rhön-klasse. (Foto Wikipedia)
De Rhön, gebouwd in 1977, is het belangrijkste schip uit de Rhön-klasse. (Foto Wikipedia)

Het eerste 170 meter lange schip moet in 2024 in de vaart komen.

Ze krijgen een laadcapaciteit van 12.000 kubieke meter, 1600 meer dan de bestaande schepen uit de Rhön-klasse.

De opdracht is verstrekt aan Lürssen, die op zijn beurt de Neptun Werft in Rostock, onderdeel van het Meyer-concern, heeft ingeschakeld.

De bunkerinstallatie op de tankers maakt het mogelijk dat gelijktijdig drie schepen kunnen worden gebunkerd. Het helikopterdek aan boord is geschikt voor alle huidige Navo-helikopters. Aan dek komt ook een modulair containersysteem waarin werkplaatsen of onderdelenmagazijnen kunnen worden ondergebracht.

De schepen krijgen een 65-koppige bemanning.

Lees ook:

Marine rust Zr.Ms. Zeeland uit met Hull Vane

‘Marine diep in de rode cijfers’

Lürssen en Neptun bouwen twee nieuwe bunkertankers voor Duitse marine | Schuttevaer.nl

Lürssen en Neptun bouwen twee nieuwe bunkertankers voor Duitse marine

Ter vervanging van de twee bunkertankers die de Duitse marine al sinds 1977 in dienst heeft, gaan de scheepswerven Lürssen en Meyer voor het Duitse ministerie van Defensie twee nieuwe bouwen.

De Rhön, gebouwd in 1977, is het belangrijkste schip uit de Rhön-klasse. (Foto Wikipedia)
De Rhön, gebouwd in 1977, is het belangrijkste schip uit de Rhön-klasse. (Foto Wikipedia)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer