In maart dit jaar lag de intercontentinentale scheepvaart voor een tijd stil. De Ever Given (20.000 teu) strandde in het Egyptische Suezkanaal.
‘Het laatste stukje is nog het spannendst’, aldus Tjitte de Groot van het Loodswezen. ‘Het schip moet de bocht richting de haven maken. Met zo’n groot schip is dat nog moeilijk, maar we hebben het onder controle.’
Containers lossen
De Evergreen Marine Corporation en Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) hebben samen een plan uitgewerkt om de bijna 20.000 containers aan boord op de goede plek te krijgen. Alle Europese continentale containers worden daarbij in Rotterdam gelost.
De containers met bestemming Rotterdam en Hamburg worden bij de terminal in de haven van Rotterdam gelost. Het schip ligt nog tot en met 3 augustus in de haven. Containers voor Hamburg worden geladen op de Ever Utile om hun reis voort te zetten.
Verladers
Daarna vertrekt de Ever Given naar het Britse Felixstowe om de resterende containers in het Verenigde Koninkrijk te lossen.
De containers kunnen nu eindelijk via ECT naar hun eindbestemming.