Damens Sparky haalt alle kracht uit batterijen

Damen Shipyards in Vietnam legt momenteel de laatste hand aan de allereerste volledig elektrische RSD-sleper. De havensleper haalt maar liefst een paaltrek van 70 ton uit 2240 batterijen, die samen goed zijn voor 2780 kWh.

Zo zag de Sparky eruit vlak na de batterij-installatie, maar voor de verfbeurt. (Foto Damen Shipyards)
Zo zag de Sparky eruit vlak na de batterij-installatie, maar voor de verfbeurt. (Foto Damen Shipyards)

Damen bouwt de Sparky gedoopte Reversed Stern Drive Electric (RSD-E) Tug 2513 in opdracht van de haven van Auckland in Nieuw-Zeeland. Daar moet Sparky eraan bijdragen dat de haven in 2040 emissie-vrij wordt. De in felle kleuren geschilderde boot komt eind dit jaar in bedrijf en kan dan zowel als voor- of achterboot dienst doen.

Zo zag de Sparky eruit vlak na de batterij-installatie, maar voor de verfbeurt. (Foto Damen Shipyards)
Zo zag de Sparky eruit vlak na de batterij-installatie, maar voor de verfbeurt. (Foto Damen Shipyards)

Drie RSD sleepboten voor Antwerpen

Niet lang geleden, april jl., bouwde Damen Shipyards ook drie RSD sleepboten voor de Haven van Antwerpen. Hoewel deze niet elektrisch varen voldoen zij wel aan de IMO Tier III-eisen. Antwerpen presenteerde het drietal dan ook als ‘groen’.

Lees ook: 

Dit zijn de sterkste sleepboten ter wereld

Damen: grootste diamantmijnbouwschip ter wereld bijna klaar

Damens Sparky haalt alle kracht uit batterijen | Schuttevaer.nl

Damens Sparky haalt alle kracht uit batterijen

Damen Shipyards in Vietnam legt momenteel de laatste hand aan de allereerste volledig elektrische RSD-sleper. De havensleper haalt maar liefst een paaltrek van 70 ton uit 2240 batterijen, die samen goed zijn voor 2780 kWh.

Op LinkedIn deelde Damen deze foto van de net geverfde Sparky (Foto Damen Shipyards)
Op LinkedIn deelde Damen deze foto van de net geverfde Sparky (Foto Damen Shipyards)

Damen bouwt de Sparky gedoopte Reversed Stern Drive Electric (RSD-E) Tug 2513 in opdracht van de haven van Auckland in Nieuw-Zeeland. Daar moet Sparky eraan bijdragen dat de haven in 2040 emissie-vrij wordt. De in felle kleuren geschilderde boot komt eind dit jaar in bedrijf en kan dan zowel als voor- of achterboot dienst doen.

Zo zag de Sparky eruit vlak na de batterij-installatie, maar voor de verfbeurt. (Foto Damen Shipyards)
Zo zag de Sparky eruit vlak na de batterij-installatie, maar voor de verfbeurt. (Foto Damen Shipyards)

Drie RSD sleepboten voor Antwerpen

Niet lang geleden, april jl., bouwde Damen Shipyards ook drie RSD sleepboten voor de Haven van Antwerpen. Hoewel deze niet elektrisch varen voldoen zij wel aan de IMO Tier III-eisen. Antwerpen presenteerde het drietal dan ook als ‘groen’.

Lees ook: 

Dit zijn de sterkste sleepboten ter wereld

Damen: grootste diamantmijnbouwschip ter wereld bijna klaar