MedAssist.online deelt in Rotterdam een pand met het zusterbedrijf ECMT, een maritiem medisch trainingscentrum. MedAssist werd vijf jaar geleden opgericht door Remko Huigen en Walther Boon, nadat in het trainingscentrum was gebleken dat er vraag was naar medische hulp aan boord. Beiden zijn opgeleid als arts. Huigen deed er een studie bedrijfskunde achteraan en begon zijn carrière als IT-manager bij een grote oliemaatschappij. Hij is de automatiserings- en internationaliseringsman en geen praktiserende arts meer, Boon is dat wel.
Praktische tips
Huigen: ‘Iedere zeevarende moet natuurlijk de verplichte medische cursussen volgen en moet die om de vijf jaar verlengen. Maar als je er jaren niet mee te maken hebt gehad, zal kennis wegzakken. Onze Skills-app kan dan voor “instant learning” worden gebruikt. Er staan 18 medische procedures in, variërend van het aanleggen van een infuus, het geven van een injectie, hoe te handelen bij vergiftigingsverschijnselen of verstikking en het aanleggen van een drukverband. Ook het toedienen van zuurstof is een van de onderwerpen. Vooral in deze Covid-tijd is dat heel belangrijk. Alle onderwerpen worden stap voor stap met foto’s en filmpjes verklaard. En de Skills-app kan offline worden gebruikt.’
Ogen en oren
Bij de Live app ligt dat anders. Bij die app komt een dokter (van of via de rederij) virtueel aan boord. Hij of zij is daadwerkelijk real time zichtbaar voor de bemanning. De arts kan zelf aanwijzen wat de crew moet doen. Hij kan meekijken, de situatie beoordelen en instructies geven, zoals hij dat in zijn spreekkamer zou doen. Hij kan de patiënt alleen niet zelf aanraken, dat moet de bemanning doen.
Inmiddels wordt de Live-app ook toegepast voor niet-medische doeleinden, zoals het meekijken op afstand bij een inspectie, of het verhelpen van een storing in de machinekamer.
Hartfilmpje
Bij de derde app, de Heart-app, kan aan boord een hartfilmpje worden gemaakt dat vervolgens digitaal naar een arts wordt gestuurd. Die stelt vervolgens een diagnose op basis waarvan kan worden bepaald of acute evacuatie noodzakelijk is of dat er tijd genoeg is om door te varen naar de volgende bestemming.
Voor het versturen van het filmpje is een satelliet- of 4G-netwerkverbinding vereist.
Kostenbesparend
Behalve dat met de apps betere medische zorg moeten opleveren, stelt Huigen dat ze een rederij ook veel geld besparen. In een onzekere medische situatie zal de kapitein namelijk liefst geen risico nemen en de zieke of gewonde zo snel mogelijk professionele medische zorg willen bieden. Met grote kans op lange omwegen en hoge kosten. ‘Als een arts op afstand een goede of betere diagnose heeft kunnen stellen, kan ook een beter onderbouwd besluit worden genomen. Werken met onze app is duidelijker en sneller dan een mail of telefoongesprek met experts op afstand.’
Grootste klant
MedAssist.online heeft momenteel klanten in Nederland, Duitsland en Noorwegen. Op de referentielijst staan de baggeraars Boskalis en Van Oord en de rederijen Jumbo, Spliethoff, Stena Line, het Noorse Ugland Companies en het Duitse TB Marine. Verder het Loodswezen Rotterdam, windparkenbouwer Tennet, scheepsbouwer Damen en het European Space Agency. ‘Boskalis is de grootste’, zegt Huigen. ‘Daar mochten we 50 tassen afleveren met hard- en software. De Heart-app bijvoorbeeld wordt geleverd met alle sensoren en kabels die nodig zijn om de hartfilm te maken. Je zou bijna zeggen “plug and play”, al is het natuurlijk geen spelletje.’
Enorme markt
Qua uitbouw van de internationale markt, richt het bedrijf zich op Griekenland en Singapore. ‘Er is nog een enorme markt. Op dit moment zijn er een kleine 10.000 zeevarenden op schepen waar onze apps worden gebruikt. Wereldwijd zijn er 1,7 miljoen mensen op zee. Dus…’, verduidelijkt Huigen.
De apps zijn leverbaar in het Engels en Russisch, maar kunnen op verzoek in 45 talen worden geleverd. Ook is het mogelijk de apps individueel af te nemen. De Live-app kost bijvoorbeeld tussen de 400-500 euro per jaar per schip, afhankelijk van hoeveel apps worden afgenomen.
STCW-cursus
Het zusterbedrijf ECMT van MedAssist.online verzorgt STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping) trainingen, voor zeevarenden. Die worden gegeven in Rotterdam. ECMT claimt momenteel het eerste en enige instituut te zijn dat de medische STCW-cursussen in hybride vorm aanbiedt: online theorie en dan korter in de klas. ‘De voor de binnenvaart interessante Medical First Aid-cursus kost dan maar één praktijkdag. En is vijf jaar geldig. Op schepen met 4G kan ook daar de dokter meekijken.’
Lees ook:
ECMT genomineerde KVNR Shipping Award 2016
Noordborg vaart weer even, maar niet op eigen kracht
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?