Stage V-techniek kan maritieme maakindustrie impuls geven

De Nederlandse maritieme cluster kan een dominante rol spelen bij de verdere ontwikkeling van schone motortechniek. TNO Traffic & Transport in Helmond wil daaraan bijdragen met een nieuwe testbank voor scheepsmotoren tot 1400 kW. De huidige testbanken gaan tot 700 kW en worden vooral gebruikt voor het testen en valideren van automotive-, generator- en industriemotoren.

De zescilinder Mitsubishi S6R-MPTK/ MPTAW  op de testbank van het Powertrain Test Centre van TNO. Met de IWW Stage V-certificering van deze motor wordt de tot 16 cilinders doorlopende MPTK/MPTAW motorenfamilie (470 tot 1250 kW) in één keer gecertificeerd. De door Koedood Marine gecertificeerde motoren komen straks als KEES motoren (Koedood Engine Emission System) op de markt.
De zescilinder Mitsubishi S6R-MPTK/ MPTAW  op de testbank van het Powertrain Test Centre van TNO. Met de IWW Stage V-certificering van deze motor wordt de tot 16 cilinders doorlopende MPTK/MPTAW motorenfamilie (470 tot 1250 kW) in één keer gecertificeerd. De door Koedood Marine gecertificeerde motoren komen straks als KEES motoren (Koedood Engine Emission System) op de markt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Stage V-techniek kan maritieme maakindustrie impuls geven | Schuttevaer.nl

Stage V-techniek kan maritieme maakindustrie impuls geven

De Nederlandse maritieme cluster kan een dominante rol spelen bij de verdere ontwikkeling van schone motortechniek. TNO Traffic & Transport in Helmond wil daaraan bijdragen met een nieuwe testbank voor scheepsmotoren tot 1400 kW. De huidige testbanken gaan tot 700 kW en worden vooral gebruikt voor het testen en valideren van automotive-, generator- en industriemotoren.

Business manager Powertrain Testing Peter van Gompel bij de splinternieuwe eencilinder waterstofmotor die TNO voor testdoelen heeft laten bouwen. (Foto’s Hans Heynen)
Business manager Powertrain Testing Peter van Gompel bij de splinternieuwe eencilinder waterstofmotor die TNO voor testdoelen heeft laten bouwen. (Foto’s Hans Heynen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer