-
Ruime belangstelling voor overname failliete boedel
Vrijdag 4 juni werd bekend dat het bedrijf met 70 werknemers uitstel van betaling had aangevraagd, een stap die in de meeste gevallen leidt naar een faillissement. In het weekend dat volgde heeft bewindvoerder Gerard Breuker van Dorhout Advocaten in Groningen zich door de directie laten bijpraten over de situatie bij Centraalstaal.
Na gesprekken met directie, de ondernemingsraad en mensen van investeringsmaatschappij Nimbus werd besloten de stekker eruit te trekken. ‘Er is geen vooruitzicht dat de schuldeisers nog betaling krijgen’, aldus Breuker.
Nog voordat het faillissement werd aangevraagd hadden zich bij Breuker al partijen gemeld die Centraalstaal willen overnemen. De bewindvoerder is positief over die belangstelling. ‘De partijen tonen strategische interesse’, zegt Breuker. ‘Het zijn geen opkopers die er alleen om financiële redenen inzitten.’
Aderlating
Centraalstaal levert bouwpakketten van staal aan onder meer de scheepswerven in Noord-Nederland. Het bedrijf heeft daarmee een spilfunctie in de regionale scheepsbouwindustrie. Daar wordt de teloorgang van de onderneming dan ook gezien als ‘een aderlating’.
Ook bewindvoerder Breuker zegt: ‘In de keten wordt veel waarde aan gehecht aan continuïteit bij Centraalstaal.’
Welke partijen belangstelling hebben voor Centraalstaal wil Breuker nog niet zeggen. Ook over de voorwaarden waaronder een eventuele overname kan gebeuren valt nog niets te zeggen, bijvoorbeeld of Centraalstaal in zijn geheel of in afgeslankte vorm en met minder werknemers verder gaat.
CIG en Nimbus
Centraalstaal is onderdeel van het concern Central Industry Group, waar nog acht andere bedrijven onder vallen die veelal actief zijn in de scheepsbouw. CIG ging zelf in 2016 failliet, waarna het werd gekocht door investeringsmaatschappij Nimbus in Zeist. Nimbus wil niet ingaan op de situatie bij Centraalstaal.
Bewindvoerder Breuker verwacht dat investeerder Nimbus Centraalstaal zal willen afstoten. Voor Nimbus blijven volgens Breuker de gevolgen daarmee beperkt tot de financiële verliezen door het faillissement. Naar Breuker nu inschat, zullen de overige CIG-werkmaatschappijen verder geen nadelige gevolgen ondervinden.
Meer concurrentie
De afgelopen jaren had Centraalstaal volgens directeur Theodoor De Jonge de grootste moeite het hoofd boven water te houden en wist het bedrijf, na het faillissement van CIG, onder de vleugels van Nimbus geen enkel jaar positief af te sluiten.
De scheepsbouwpakketten die Centraalstaal levert bestaan uit gesneden en voorgevormde metalen delen en platen. Dat de afzet telkens tegenviel, was volgens directeur De Jonge vooral te wijten aan de sterk toegenomen concurrentie van bedrijven die staal op maat snijden. Ook al hield het Groninger bedrijf een sterke positie in het buigwerk.
Hoge staalprijs
Ook de sterk gestegen staalprijs deelde een harde klap uit aan Centraalstaal. Staal is gedurende de Coronacrisis ongeveer in prijs verdubbeld, waardoor werven terughoudend zijn met het plaatsen van orders.
Centraalstaal werd opgezet door een aantal noordelijke werven om de productie van staalpakketten efficiënter en goedkoper te maken. Daarvoor deden de werven het snijden en buigen van stalen delen veelal zelf.
Ook nu nog zijn bijvoorbeeld Royal Bodewes en Ferus Smit in Hoogezand en Niestern Sander in Delfzijl afnemers van de producten van Centraalstaal. Zo is de coaster Scot Isles, die begin juni bij Royal Bodewes te water werd gelaten, volledig gebouwd uit stalen delen geleverd door Centraalstaal.
Lees ook: