De havenslepers worden uitgerust met een Schottel Sydrive-E en gaan op LNG of elektrisch varen. Het Sydrive-systeem bepaalt op grond van het gevraagde vermogen automatisch van welke krachtbron gebruik wordt gemaakt. Beide energiebronnen kunnen ook samen worden ingeschakeld. Dan hebben de slepers een bollard pull van 65 ton.
De slepers zijn ontworpen door het Noorse LMG Marin uit Bergen waarvan Sembcorp 100% eigenaar is. Ze meten 30 x 12 meter met een diepgang van 4,40 meter. De twaalf nieuwe havenslepers gaan in de haven van Singapore bestaande schepen vervangen en moeten eind 2021 in de vaart komen. Ze worden gebouwd op de werf van Sembcorp Marine in Singapore.
Lees ook:
Singapore test onbemand patrouillevaartuig
Tokio schrapt havengelden voor LNG en waterstof
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?