Singapore krijgt eerste LNG-hybride havensleepboten

Voor de wereldwijd eerste LNG-hybride havensleepboten waarvan Sembcorp Marine Singapore er 12 laat bouwen, levert het Duitse Schottel de azimuth thrusters. De boten krijgen twee MTU motoren van 1492 kW bij 1600 toeren en een accupakket waarvan de omvang nog moet worden bepaald.

De haven van Singapore krijgt een vloot van 12 van deze hybride havenslepers. Ze kunnen op LNG en elektrisch varen. (Illustratie Sembcorp Marine)
De haven van Singapore krijgt een vloot van 12 van deze hybride havenslepers. Ze kunnen op LNG en elektrisch varen. (Illustratie Sembcorp Marine)

De havenslepers worden uitgerust met een Schottel Sydrive-E en gaan op LNG of elektrisch varen. Het Sydrive-systeem bepaalt op grond van het gevraagde vermogen automatisch van welke krachtbron gebruik wordt gemaakt. Beide energiebronnen kunnen ook samen worden ingeschakeld. Dan hebben de slepers een bollard pull van 65 ton.

De slepers zijn ontworpen door het Noorse LMG Marin uit Bergen waarvan Sembcorp 100% eigenaar is. Ze meten 30 x 12 meter met een diepgang van 4,40 meter. De twaalf nieuwe havenslepers gaan in de haven van Singapore bestaande schepen vervangen en moeten eind 2021 in de vaart komen. Ze worden gebouwd op de werf van Sembcorp Marine in Singapore.

Lees ook:

Singapore test onbemand patrouillevaartuig

Tokio schrapt havengelden voor LNG en waterstof

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer