Het gijzelen van schip en bemanning wordt gezien als chantage. Dat meldt het maritieme dagblad Lloyd’s List, dat anonieme woordvoerders van verzekeraars heeft gesproken. Zij willen zich nog niet publiekelijk uitspreken, gezien de delicate situatie. De verzekeraar UK Club P&I heeft een in haar ogen meer dan redelijk tegenbod gedaan, maar heeft niet bekendgemaakt om welk bedrag het gaat.
Rekensom
Er zijn diverse veronderstellingen waarom de Suez Canal Authorities (SCA) zo’n hoge claim indiende. Onderhandelingsruimte creëren is een van de theorieën, de andere is honderden miljoenen incasseren ter compensatie van inkomsten uit toerisme die vanwege de coronapandemie zijn weggevallen,
Volgens Lloyd’s List boekte het Suezkanaal vorig jaar een winst 5,6 miljard dollar, ofwel 15 miljoen per dag. Met de bergingskosten et cetera erbij vinden de anonieme woordvoerders 225 miljoen dollar een redelijk bedrag. Het viervoudige vragen vinden ze buitensporig.
Reputatieschade
Daarbij moet volgens hen ook nog in ogenschouw worden genomen dat de omzet die tijdens de blokkade werd gemist, grotendeels is gecompenseerd doordat de meeste schepen zijn blijven wachten en niet zijn omgevaren via de Kaap de Goede Hoop.
In de claim van de SCA zou 300 miljoen aan ‘bergingsbonus’ zijn opgenomen en nog eens 300 miljoen voor reputatieschade. Volgens de verzekeraars zijn de bergingskosten enkele tientallen miljoenen en die rekening moet uiteraard worden betaald.
Bemanning
Veel kritiek is er verder op het feit dat de bemanning, in meerderheid Indiërs, het schip niet mag verlaten. Deze week kregen twee bemanningsleden toestemming naar huis te reizen vanwege ‘bijzondere persoonlijke omstandigheden’.
Ladingeigenaren hebben verder het verzoek gedaan om containers van het schip te mogen halen, maar ook daarop werd door de SCA afwijzend gereageerd.
Het American Bureau of Shipping heeft het onderzoek aan de Ever Given intussen afgerond en verklaard dat het schip veilig kan varen.
Lees ook:
Bemanning Ever Given vreest gijzeling door Suez-autoriteiten
Averij-grosse Ever Given: wie betaalt de schade?
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?